Jan Koum, CEO van WhatsApp

WhatsApp zoekt manieren om geld te verdienen

WhatsApp wil geld verdienen. Ze hebben een nieuw team opgericht dat moet gaan zorgen voor extra inkomsten. Hoe ga jij er iets van merken?

WhatsApp verdient nu nog geen geld, maar dat kan binnenkort veranderen. Het bedrijf heeft namelijk een nieuw team opgericht dat maar één doel heeft: inkomsten binnenbrengen. Het blijkt uit drie nieuwe vacatures, waaronder die voor een productmanager die bezig moet gaan met ‘monetization’.

Jan Koum, CEO van WhatsAppWh

WhatsApp wil geld verdienen

WhatsApp werd in 2014 overgenomen door Facebook, maar hoefde tot nu toe geen geld te verdienen. Het bedrijf heeft nu 200 medewerkers en daar komen straks die nieuwe rollen bij, zoals de eerder genoemde productmanager, een marketingmanager die producten moet gaan verkopen aan klanten en iemand die de zakelijke plannen gaat communiceren naar de media. Geïnteresseerden moeten ervaring hebben in lokaal, zoeken en betalingen. Het wil overigens niet zeggen dat je straks voor WhatsApp moet betalen. Waarschijnlijk zal het bedrijf zich vooral richten op zakelijke betaalmodellen. Zo zijn ze aan het testen met bedrijven die tegen betaling via WhatsApp willen communiceren. Ook werkt WhatsApp aan een betaalfunctie in India. De vacatures melden bovendien dat ervaring in internationale en opkomende markets de voorkeur heeft.

WhatsApp zou plannen kunnen hebben die lijken op Apple’s Business Chat, waarbij klanten contact kunnen opnemen met bedrijven om vragen te stellen en eventuele klachten op te lossen. Facebook probeert al iets soortgelijks met Messenger. CEO Jan Koum noemde een tijdje geleden al een mogelijke toepassing:

Communiceren met je bank of een recente transactie frauduleus is. Of met een luchtvaartmaatschappij over een vertraagde vlucht. We krijgen al deze berichten nu ergens anders – via tekstberichten en telefoontjes – dus we willen nieuwe hulpmiddelen testen om dit gemakkelijker te maken op WhatsApp, zonder reclame van externe partijen en spam.

KLM doet dit al grotendeels via Facebook Messenger: je kunt bijvoorbeeld je vlucht omboeken of meteen afrekenen voor een stoel met extra beenruimte. In veel landen gebruiken bedrijven WhatsApp al voor klantenservice, al biedt het nog geen geschikte tools om die berichtenstroom goed te kunnen beheren.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 21 juli 2017, 16:42
Categorie Apps
Onderwerp whatsapp

WhatsApp

WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes.

WhatsApp

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.