Wat vinden Nederlandse designers van iOS 7?

Wat vinden Nederlandse designers en ontwikkelaars van iOS 7? iCulture vroeg enkele vooraanstaande personen uit de Nederlandse iOS-appscene naar hun mening.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

ios 7 openingsplaatjeEr is al veel gezegd over het nieuwe uiterlijk van iOS 7. Maar wat vinden Nederlandse designers eigenlijk van iOS 7? Heeft Jonathan Ive alles uit de kast getrokken of is het een te bonte kermis geworden? Wij vroegen het designers Bas van der Ploeg, Emiel Janson en Ricardo de Zoete, die nog niet overtuigd zijn of dit nu de weg is die Apple moet inslaan. Is het allemaal wel consistent genoeg?


basvanderploeg

Bas van der Ploeg

iCulture-huisdesigner Bas van der Ploeg ontwierp heel wat icoontjes en ander grafisch materiaal voor iPhoneclub en iPadclub, maar ook voor andere opdrachtgevers. Ook maakt hij regelmatig wallpapers op basis van Apple-aankondigingen, die je op zijn goodies-pagina kunt terugvinden.

Eén ding was duidelijk voordat de keynote begon: iOS 7 zou er anders uit komen te zien. En dat is een understatement gebleken. Alles is vernieuwd. De interacties, animaties en de – wellicht meest in het oog springende – icoontjes. Juist die laatste hebben me even laten schrikken. Na jaren van verfijnde, tot in de puntjes uitgedachte iconen stapt Apple nu af van die trend en komen ze met extreem simplistische versies.

Naar mijn mening iets té simpel. Waarschijnlijk is het een kwestie van wennen, net als bij alle grote veranderingen. Voor designers is er in ieder geval werk aan de winkel. De nieuwe iconen hebben andere afgeronde hoeken waardoor veel bestaande app-iconen op de schop moeten. Ik moet de nieuwe kant van Apple nog even laten bezinken. Misschien ziet alles er over een paar dagen uit alsof het altijd zo geweest is.

weathercube-goes-universal

Emiel Janson

Emiel Janson heeft met zijn apps Weathercube en Smiledetector eigenlijk al een voorzetje gegeven voor Jonathan Ive. Wat vindt hij van iOS 7?

Ik heb gisteren erg gespannen naar de WWDC-keynote gekeken. In de aanloop naar het event waren er veel geruchten over de rigoureuze stappen die Apple zou maken in het design van iOS 7. Jonathan Ive, Apple’s Senior Vice President of Industrial design, deed al eerder uitspraken die duidden op grote veranderingen richting het zogenaamde ‘flat’ design.

De mockups waar Bastiaan al eerder over schreef en waar ik op mijn beurt weer keihard om lachte, zijn toch werkelijkheid geworden. Apple heeft het roer compleet omgeslagen en voert met iOS 7 onwijs grote wijzigingen door.

Dat is dan ook meteen waar ik mijn bedenkingen bij heb. De gebruikers zijn vertrouwd in de omgeving van iOS 6. Zo hebben we in iOS 7 te maken met puur uit tekst bestaande ‘knoppen’ die buiten de kleur van tekst zich niet onderscheiden van tekst waar je niet op kunt drukken.

Daarnaast vraag ik me af wat er is gebeurd bij het ontwerpen van de iconen van de standaardapps. De iconen van Game Center en Photos lijken bijvoorbeeld heel erg op elkaar. Dit soort dingen mogen bij een bedrijf als Apple volgens mij niet gebeuren.

game center photos

Ik vraag me af wat er speelde bij de designers die aan iOS 7 hebben gewerkt. Waarom hebben ze het roer zo rigoureus omgeslagen? Is het vanwege de trend? Is het werk uit verleden toch niet zo goed als ze eerder dachten?

Apple zorgt door deze verandering voor aardig wat inconsistenties en in veel gevallen weer voor meer werk voor de developers. Veel apps zijn nog ontworpen in de stijl van iOS 6 en vallen binnen iOS 7 aardig buiten de boot. Ook ben ik erg benieuwd wat er gaat gebeuren met OS X, dat nu ineens erg afwijkt in de uitstraling van iOS.

Ik vind de veranderingen in het design van iOS 7 een achteruitgang. Buiten dat het natuurlijk ook een kwestie van smaak is maakt het zogenaamde ‘flat’ design het lastiger verschillende onderdelen van de interface van elkaar te onderscheiden.

Gelukkig is het nog een beta en hebben we er natuurlijk wel een aantal fijne features bij! Ik ben erg benieuwd wat er de komende periode gaat gebeuren.

Ricardo de Zoete

Hyper Breaker Turbo iPhone headerRicardo de Zoete (@RicardoDeZoete) is maker van de game Hyper Breaker Turbo, een Nederlandse brick-breaker game die afgelopen maand uitkwam. De Zoete heeft geprobeerd aan een bekend spelprincipe een nieuwe draai te geven.

Als visual designer en game designer bekijk je de WWDC-presentatie vanuit twee verschillende hoeken. Hoe gaan vernieuwingen in iOS 7 invloed hebben op de apps/games die je in ontwikkeling hebt en al in de App Store hebt staan? En wat laat Apple zien op gebied van design?

Ik ergerde me bijvoorbeeld altijd aan overdreven gebruik van het zogenoemde skeuomorphism (het digitaal nabootsen van een fysiek object/materiaal). Denk bijvoorbeeld aan het uiterlijk van Game Center. Gelukkig behoort dit nu tot het verleden. Een enorm pluspunt is dat Jonathan ‘Jony’ Ive verantwoordelijk is voor het uiterlijk van iOS 7. Ja, het is ‘flat design’ zoals we nu vaker zien maar Apple heeft nu ook door dat ze een keer mee moeten met de hype.

Naast dat de iOS 7 look & feel gigantisch op de schop is genomen is flat-design op zichzelf niet nieuw. Gelukkig waren er wat opvallende features, zoals het gevoel van diepte die ze geven zodra je je iOS device kantelt, waardoor de achtergrond voor je gevoel dieper ligt dan de rest. Alles bij elkaar voelt weer als een geheel. Wat betreft features vielen vooral het nieuwe multitasken en de nieuwe camera- en foto-apps op. Safari zag er als herboren uit en ook ben ik erg benieuwd dat apps automatisch zullen updaten.

Op dit moment zien we wanneer een geïnstalleerde game nieuwe levels krijgt in een update. Nu zal deze content automatisch geüpdate worden. Ik hoop dat er dan ergens wel zichtbaar is dat dit gebeurd is, zodat je hiervan bewust bent. Dit is best belangrijk als game designer. Ook zijn de nieuwe ‘Apps Near Me’ & Kids-categorie leuke toevoegingen. Verder heb ik weinig grote aanpassingen gezien voor app developers naast de AirDrop mogelijkheid.

Al met al een grote stap voor Apple op gebied van design. Wat betreft de Apps zie ik hier gelukkig geen grote veranderingen. Op dit gebied doen ze het gelukkig ook al erg goed. Al hadden er wat mij betreft wel weer mogelijkheden mogen komen om meer manieren te hebben om de ‘kleinere’ (vooral Indie) games/apps in de spotlight te krijgen naast de What’s Hot & What’s New secties.

Reacties: 34 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.