App Store reclames

‘Verdienmodel van App Store staat onder druk’

Ontwikkelaars gaan buiten Apple om

Netflix probeert te ontsnappen aan de commissie die het bedrijf aan Apple en Google moet afdragen. Maar zij zijn niet de enige. Volgens Macquarie Research is er groeiende ontevredenheid onder appontwikkelaars en moeten de tarieven omlaag.

Netflix voert in 33 landen een test uit, waarbij het niet langer mogelijk is om abonnee te worden via de iOS-app. Je kunt nog steeds de Netflix-app installeren vanuit de App Store, maar als je abonnee wilt worden moet je naar een externe webpagina gaan. Netflix moet namelijk maandelijks 30% afdragen aan Apple en nu de plannen over een eigen streaming dienst steeds meer aanzwellen, zijn de verhoudingen wat minder vriendelijk geworden. Netflix staat steevast hoog in de lijst van apps die het meest hebben opgebracht in de App Store, dus het gaat om serieuze bedragen die gaan wegvallen als Netflix alleen nog rechtstreeks zaken doet met gebruikers.

Spotify heeft een simpele oplossing gevonden voor het feit dat ze 30% moeten afdragen aan Apple. Wie via de app abonnee wordt betaalt 3 euro extra per maand. Je bent dan ook een dief van je portemonnee als je via de iOS-app van Spotify een account aanmaakt, want dan betaal je €12,99 in plaats van de gebruikelijke €9,99.

Maar het gaat veel verder dan streaming. Volgens Macquarie Research staat het verdienmodel van de appwinkels onder druk, zowel bij Apple als Google. Beide houden 30% van de omzet in, de resterende 70% is voor de ontwikkelaar. Bij verlenging van langlopende maandbetalingen rekent Apple iets minder, namelijk 15%. De onderzoekers denken dat Apple en Google hun commissies over de hele linie moeten verlagen naar bijvoorbeeld 15%. Apple zal miljarden moeten inleveren als die tariefswijziging in gaat. In 2020 zal de App Store volgens schattingen van de onderzoekers zo’n 20 miljard dollar opleveren. Diensten worden steeds belangrijker als inkomstenbron voor Apple, dus het is de vraag of het bedrijf wel zo makkelijk overstag gaat. Apple probeert met ads in de App Store de inkomsten nog wat op te voeren, maar dat zal het wegvallen van Netflix niet compenseren.

App Store reclames

De macht van Apple
Je kunt je afvragen of ontwikkelaars voldoende druk kunnen zetten om Apple zover te krijgen. Bij Apple hebben ontwikkelaars geen andere keuze, buiten de App Store om. Het gesloten systeem van Apple heeft ook zo z’n voordelen, zoals veiligheid en betere vindbaarheid. Als het niet in de App Store staat, weet je dat het niet bestaat. Bij Android kunnen ontwikkelaars hun apps ook via andere markten aanbieden, maar dat brengt meestal risico’s met zich mee.

Een andere ontwikkeling is dat ontwikkelaars hun apps tegenwoordig meestal gratis aanbieden. Apple is daardoor sterk afhankelijk van in-app aankopen, vooral bij games. Grote uitgevers als Epic, King en PUBG Corp. zouden Apple echter onder druk kunnen zetten. Zij staan steevast in de top 3 van meest verdienende games en leveren Apple miljarden aan inkomsten op. De grap is dat die in-app aankopen ook buiten Apple om kunnen worden gedaan, vooral bij games die op meerdere platformen speelbaar zijn.

De stap van Netflix is vermoedelijk nog maar het begin.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 23 augustus 2018, 9:34
Categorie Apple
Onderwerpen app store, apple

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.