spotify boek

Spotify TV: eigen tv-kastje moest Apple TV overbodig maken

Over Spotify’s mislukte tv-plannen

Het lijkt soms alsof elk techbedrijf tegenwoordig een eigen tv-dienst moet hebben. Alleen Spotify niet - maar ook dat is wel eens anders geweest. In het verleden heeft Spotify geprobeerd om met een tv-kastje en een eigen streamingdienst de Apple TV overbodig te maken.

Spotify Untold

Het is te lezen in een nieuw book over de geschiedenis van Spotify. In ‘Spotify Untold’ is te lezen hoe het Zweedse bedrijf plannen had om een eigen streaming tv-dienst op te zetten, die je met een speciaal tv-kastje moest bekijken. Het moest een concurrent worden voor Netflix en de Apple TV. Maar het mislukte. Tussen 2011 en 2015 werkte CEO Daniel Ek aan het supergeheime project met de naam Magneto, zo ontdekten de Zweedse journalisten Sven Carlsson en Jonas Leijonhufvud. De naam verwijst naar een karakter in Marvel’s X-Men, al zou de uiteindelijke naam meer iets in de trant van ‘Spotify TV’ zijn geworden.

Het plan was om videostreaming op nieuw uit te vinden, waarbij geen buffering hoeft plaatst te vinden. De twee ontwikkelaars die op het project werden gezet bedachten een nieuw bestandsformaat voor video, genaamd Spotify Video (.spv), dat
weinig ruimte in beslag neemt. Dat bleek niet te werken en het Magneto-team moest uiteindelijk terugvallen op HLS, HTTP Live Streaming, aangezien het ook moest werken met iOS. Spotify trok Comcast-veteraan Mike Berkley aan, die vanuit een kantoor in New York, enkele verdiepingen verwijderd van Google’s hoofdkwartier in New York, een strategie moest gaan uitstippelen.

Een jaar later reisde het team naar China, om de productie van een bijbehorend tv-kastje te bespreken. Waarom het toch mislukte? Dat is helaas niet te lezen in het fragment dat de website Variety mocht publiceren, maar er zullen meerdere factoren hebben meegespeeld.

Spotify TV hardware

Liever podcasts dan tv-series
Krijgen we ooit nog een tv-dienst van Spotify te zien? Waarschijnlijk niet. “Spotify moet een eigen insteek vinden”, zeggen de auteurs. “Concurrenten zoals Apple, Amazon en Google investeren allemaal in tv en film, maar Spotify weet dat ze die race niet kunnen winnen. Ek besteedt daarom honderden miljoenen dollars in podcasts en zegt dat 20% van het Spotify-gebruik in de toekomst niet te maken heeft met muziek”. CEO Daniel Ek zou het liefst een ‘Spotify voor audio’ worden, met muziek als belangrijkste onderdeel, aangevuld met exclusieve content. Spotify blijkt een erg geheimzinnig bedrijf, zo bleek tijdens het schrijven van het boek. Er lekt zelden informatie, bijvoorbeeld over de licentiedeals die met platenlabels zijn gesloten.

Toch wisten de auteurs wat interessante details op de kop te tikken. Zo stond Spotify ooit op het punt om Tidal te kopen. Plannen om SoundCloud over te nemen waren er ook en raakten zelfs in een vergevorderd stadium. Ze waren daarmee niet de enige, want ook Google en Microsoft hebben op het punt gestaan SoundCloud binnen te halen. De auteurs gebruikten materiaal van meer dan 70 interview, waaronder voormalige topmensen en investeerders van Spotify.

Meer info over het boek vind je hier.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 28 juli 2019, 11:13
Categorie Achtergrond
Onderwerpen apple tv, spotify

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.