‘Apple’s privacy-tsaren zorgen voor interne conflicten over privacy’
In strijd met de FBI en Apple neemt Apple een duidelijk standpunt in. Maar intern zijn er vaak heftige discussies rondom privacy, meldt Reuters. Vooral bij diensten als Apple Music is het voor Apple lastig een goede balans te vinden tussen privacy van de gebruiker en persoonlijke aanbevelingen.
De privacy-tsaren van Apple
Bij Apple gelden er drie zogenaamde privacy-tsaren die zowel bewonderd als gevreesd worden. Het gaat om Jane Horvath, Guy Tribble en Erik Neuenschwander. Alledrie houden zij zich bezig met de aspecten van privacy, maar het is voor engineers vaak lastig om met hen samen te werken.
Apple verschilt op een belangrijk punt van andere techbedrijven zoals Google en Facebook. Bij Apple draait het businessmodel om de verkoop van producten, niet om de exploitatie van persoonlijke data. Maar omdat online diensten als iCloud en Apple Music steeds belangrijker worden voor Apple, willen engineers het liefst beschikken over zoveel mogelijk (anonieme) data om de diensten te kunnen verbeteren.
Er zijn dan ook vaak conflicten en discussies binnen Apple gaande omtrent de privacy van de gebruikers en het gebruik van de persoonlijke gegevens. Een basisprincipe van Apple is bijvoorbeeld dat zeer privacygevoelige gegevens niet opgeslagen worden in de cloud, maar op de toestellen zelf. Hierdoor kan deze informatie niet verzameld en gebruikt worden, terwijl engineers dat liever wel zouden willen. Dit beweert Albert Gidari (foto), privacy-directeur voor Stanford University’s Center for Internet and Society. Het verzamelen van data zou belangrijk zijn, omdat dit in de toekomst altijd nog van pas kan komen. Elke discussie over dit onderwerp kan volgens ingewijden maanden duren, terwijl de discussies al een jaar aan de gang zijn.
Privacyprobleem met iAd
Privacy was ook een groot probleem bij de werking van iAd, Apple’s advertentieplatform. Het team bij iAd deed zijn best om adverteerders nuttige data te geven, maar meer dan de hoeveelheid gebruikers die een advertentie gezien hebben, wilde Apple niet prijsgeven. Het iAd-team wilde anonieme profielen van gebruikers maken, zodat in ieder geval gezien kon worden door welke type gebruikers de advertenties gezien werden. Uiteindelijk is het nooit zover gekomen, wat ertoe leidde dat iAd mislukte en per 30 juni 2016 het iAd-platform opgeheven zal worden.
Ook met andere onderdelen van Apple’s software was er discussie over de privacy van gebruikers. Zo was het een hele operatie om de informatie die een gebruiker via Siri deelt, onafhankelijk op te slaan van andere persoonlijke gegevens.
Ook voor de Spotlight-functie van de Mac stonden de engineers voor een uitdaging. Zo wilden zij wel de juiste informatie verzamelen wat betreft zoekopdrachten, maar moest de privacy van gebruikers niet in het geding komen.
Foto via Shutterstock.com, Mopic
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Exclusief interview: Apple over DMA en de vrees voor onvoorziene iOS-dreigingen (15-03)
- Opinie: Einde van Apple Car kon je al van mijlenver zien aankomen (28-02)
- Gerucht: 'Apple definitief gestopt met Apple Car' (27-02)
- MWC 2024: 'Smartphone-apps verdwijnen, AI en hologrammen zijn de toekomst' (27-02)
- Nog steeds last van Flexgate? Zo kun je het (goedkoper) oplossen (26-02)
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
Reacties: 2 reacties