Phil Schiller met apps

Opinie: Zo kan Phil Schiller de App Stores beter maken

Phil Schiller is de nieuwe baas van de App Store voor iOS, Mac, Apple TV en Apple Watch. Wat kan hij doen om de App Store op alle platformen succesvoller te maken? Wij hebben wel wat ideeën. Luister je, Phil?

Apple besloot gisteren om Phil Schiller aan te stellen als de nieuwe baas van de App Store. Voorheen vielen ze onder verantwoordelijkheid van Eddy Cue, die ook iTunes, iCloud en Apple Music onder zijn hoede heeft. Blijkbaar beseft Apple dat een levendig aanbod van apps met tevreden ontwikkelaars en gebruikers een andere aanpak vergt dan iTunes, waar ze te maken hebben met grote mediabedrijven en muzieknummers die geen tussentijdse updates krijgen. Er valt genoeg te doen voor Phil Schiller. Wij geven daarom wat suggesties hoe hij de App Stores nog beter kan maken.

Phil Schiller met apps

Eddy Cue als dealmaker, Phil Schiller als evangelist

Eddy Cue kan zich voortaan helemaal richten op het maken van deals met muziek-, film- en tv-makers en het draaiend houden van iCloud, Apple Pay, Siri en Apple Maps.

Phil Schiller gaat een deel van zijn marketingtaken afstoten aan de nieuwe man Tor Myhren, zodat hij meer tijd heeft voor zijn nieuwe bezigheden, namelijk het levendig houden van het app-ecosysteem en het uitdragen van het Apple-evangelie. Oftewel: zorgen dat ontwikkelaars leuke apps blijven maken en dat het aanbod interessant genoeg is. Er valt genoeg te doen, want hoewel de App Stores van Apple erg succesvol zijn, wordt er toch ook nog wel veel gemopperd.

Bij elk van de Apple Stores voor Apple TV, Mac en Apple Watch en iOS spelen andere problemen, die Schiller kan oplossen.

Apple TV: jong platform

Bij de Apple TV zag je aan het begin dat heel wat ontwikkelaars snel op dit nieuwe platform aanwezig wilden zijn. Beats Sports en Rayman Adventures zijn goede voorbeelden daarvan: twee games die meteen vanaf de start te downloaden waren, veel publiciteit kregen en daardoor nog steeds hoog in de ranglijsten staan. Maar ontwikkelaars moeten wel gemotiveerd blijven om steeds leuke apps te blijven maken. Op dat punt lijkt het aanbod nu al wat te stagneren. TouchArcade sprak met een aantal ontwikkelaars en ontdekte dat zelfs succesvolle apps maar $100 per dag opleveren. En dat is nog in het meest gunstige geval, want vlak na de verschijning van een game zakken de inkomsten alweer in naar een paar tientjes of een paar euro’s per dag.

Apple TV AirBnB-app

Voor apps en games geldt helaas dat ze vaak moeilijk te vinden zijn. Apps die door Apple worden uitverkoren voor de voorpagina krijgen aandacht, maar de rest zit verstopt. Categorieën ontbreken nog steeds op de Nederlandse Apple TV, dus je zult alfabetisch door de applijsten moeten bladeren om leuke games te ontdekken. Als de inkomsten echt zo dramatisch tegenvallen, zoals TouchArcade beweert, dreigt tvOS een platform te worden dat ‘leuk voor erbij’ is. Grote organisaties als AirBnB (zie foto) brengen Apple TV-apps uit, omdat consumenten nu eenmaal verwachten dat ze ook op dat platform aanwezig zijn. Maar die ‘leuk voor erbij’-apps bieden weinig vernieuwing, zullen na verschijning nauwelijks meer verder worden ontwikkeld en ze leiden niet tot spannende nieuwe titels.

Alto's Adventure Apple TV

Daar komt nog bij dat tvOS nog relatief onbekend is. Als doorsnee consument heb je misschien nauwelijks meegekregen dat er een nieuwe Apple TV met apps is. Als lezer van iCulture lach je misschien om de reclamespotjes die Apple uitbrengt, waarin functies worden uitgelegd die we al lang kennen (“jaja, we weten toch al lang wat je met Siri kunt doen?”), maar om tot het grote publiek door te dringen had Apple wel wat meer promotie voor de Apple TV mogen maken. Eén reclamespot is alles wat we hebben gezien. Meer gebruikers betekent meer kansen voor de appmakers, zodat het meer zin heeft om tijd in het ontwikkelen van leuke apps te investeren.

Misschien is het te vroeg om nu al te gaan klagen. Het tvOS-platform bestaat nog maar kort. Veel ontwikkelaars zullen nog druk bezig zijn om die mooie titels te maken, die wat meer tijd kosten dan het in één avond in elkaar flansen van een simpel spelletje.

N.B.: de hieronder genoemde punten gelden soms voor alle softwareplatforms, maar sterker voor het platform dat we hier bespreken.

Op deze manieren kan Apple het succes van de tvOS App Store verbeteren:

  • Betere vindbaarheid van apps, door het toevoegen van catorieën en applijstjes.
  • Meer promotie van de nieuwe Apple TV en het tvOS-platform door Apple zelf.
  • Ontwikkelaars overhalen om voor tvOS te gaan ontwikkelen, zodat het niet ‘leuk voor erbij’ wordt, maar een geliefd platform om primair voor te ontwikkelen.
  • Op de desktop zoeken naar Apple TV-apps, bijvoorbeeld via iTunes of als aparte sectie in de iOS App Store. (Apple heeft daar, sinds ik de eerste opzet van dit artikel schreef, al iets aan gedaan door in de App Store aan te geven of een app ook op de Apple TV werkt.)
  • Een apart update-tabblad. Momenteel is er maar één plek waar je kunt zien of er een update is: door naar je eerdere aankopen te bladeren en de app-pagina te openen.

Mac App Store: niet verplicht

De Mac App Store is anders dan alle andere App Stores. Het gaat hier om een al jarenlang bestaand platform (OS X), waarvoor Apple pas relatief laat een eigen App Store opende. Een groot verschil met alle andere App Stores van Apple is ook, dat ontwikkelaars niet verplicht zijn om hun apps via de Mac App Store aan te bieden. Ze kunnen al jarenlang software distribueren via hun eigen sites. Daardoor is het nu ook relatief eenvoudig om apps terug te trekken uit de Mac App Store en voortaan rechtstreeks aan het publiek aan te bieden, zoals Panic en de makers van Sketch deden.

Mac App Store

Wie zijn apps desondanks in de Mac App Store zet, heeft te maken met een aantal verplichtingen. Ten eerste moet je 30 procent van de omzet afdragen aan Apple, terwijl je bij verkoop via je eigen website de volle 100% mag houden (bij iOS speelt dat natuurlijk ook, maar daar heb je geen keuze). Bovendien weet je bij rechtstreekse verkoop wie je klanten zijn en kun je dus ook een aantrekkelijk aanbod geven om te upgraden naar een nieuwere versie van de software. Betaalde updates zijn bij de Mac App Store niet mogelijk: als iemand eenmaal geld heeft uitgegeven aan jouw app, verwacht hij tot in lengte van dagen gratis updates. Kortom: om de Mac App Store te ‘redden’ moet Apple het aantrekkelijker maken om apps via dat kanaal te blijven verkopen.

Bij de Mac App Store zitten ontwikkelaars vast aan beperkingen. Wil je in de Mac App Store staan, dan moet de app eerst goedgekeurd worden. Dit reviewproces duurt minstens een week, zodat ontwikkelaars niet snel kunnen reageren bij bugs. Dit maakt het aantrekkelijker om rechtsteeks aan het publiek te verkopen. Bovendien legt Apple beperkingen op aan de apps, bijvoorbeeld sandboxing. Dit zorgt voor extra veiligheid, maar daardoor zijn sommige functies technisch niet mogelijk. Op iOS gelden deze beperkingen natuurlijk ook, maar zoals gezegd: daar kun je als iOS-ontwikkelaar nauwelijks omheen. Bij de Mac App Store moet Apple meer moeite doen om ontwikkelaars aan boord te houden, omdat ze alternatieven hebben.

N.B.: de hieronder genoemde punten gelden soms voor alle softwareplatforms, maar sterker voor het platform dat we hier bespreken.

Bij de Mac App Store zou Apple het volgende kunnen verbeteren:

  • Betaalde updates mogelijk maken.
  • Sneller en beter voorspelbaar reviewproces bij Apple, zodat bugs snel opgelost kunnen worden.
  • Meer betrokkenheid vanuit Apple: terwijl er in de iOS App Store telkens lijstjes met leuke apps, uitgelichte apps en tijdelijk gratis apps te vinden zijn (vaak ook aangepast aan de Nederlandse smaak) doet het redactieteam van de Mac App Store eigenlijk heel weinig. De Mac heeft een ‘vergeten’ App Store.
  • TestFlight beschikbaar maken voor Mac-apps. Echt waar: apps die je in de Mac App Store wilt aanbieden, kun je vooraf niet testen met TestFlight.
  • Analytics beschikbaar stellen voor Mac-apps (zie het hiervoor genoemde artikel). De auteur daarvan concludeert: “Apple needs to change its priorities for the Mac App Store or just shut the whole thing down. As it now stands, developers who are tired of being second-class citizens are making that decision for them and leaving on their own.”
"Apple needs to change its priorities for the Mac App Store or just shut the whole thing down."

Er zijn ook wat punten die we graag verbeterd zouden willen zien, maar waar eigenlijk niet aan te tornen valt:

  • Afdracht van 30% van de omzet aan Apple. Dit maakt het voor ontwikkelaars aantrekkelijker om rechtstreeks via de eigen website te verkopen. Apple zal echter niet snel besluiten om die 30% afdracht achterwege te laten. iTunes, software en diensten leveren Apple per kwartaal 5 miljard dollar omzet op, dus het is geen verwaarloosbare inkomstenstroom die ze net zo goed kunnen laten varen.
  • Sandboxing en andere technische beperkingen, waardoor bepaalde functies in apps niet mogelijk zijn. Al die beveiligingsmaatregelen zijn een voordeel, maar tegelijk ook een nadeel. Apple zit niet te wachten op PR-nachtmerries over gehackte software, gelekte klantgegevens en dergelijke.

Apple Watch: buitenbeentje

Dan Frommer schreef een paar dagen geleden dat de Apple Watch een stilstaand platform lijkt geworden, terwijl het nog maar een halfjaar bestaat. De App Store van de Apple Watch is eigenlijk een buitenbeentje. Hij bestaat wel, maar tegelijk ook weer niet. Apple Watch-apps zijn nog altijd een extensie van iOS-apps en daar heeft watchOS 2 niet zoveel aan veranderd.

Rakhi horlogebandje voor noodgevallen

Dat wil niet zeggen dat het Apple Watch als product of als platform slecht is. De Apple Watch geeft prima de tijd aan, herinnert je met notificaties aan belangrijke gebeurtenissen en geeft je vaak ook de mogelijkheid om te reageren op berichten. Je hebt sinds watchOS 2.0 wat meer vrijheid, bijvoorbeeld bij het instellen van een wijzerplaat-wallpaper of het kiezen van complicaties voor je wijzerplaat. Zo kun je je Apple Watch nog persoonlijker maken.

Maar hoe zit het met de apps? Omdat er geen aparte App Store is, is het lastig om de beste of meest populaire apps te vinden (daar ligt een mooie taak voor iCulture, dat begrijpen wij ook wel). Er is wel een App Store voor horloge-apps, maar daar heb je de afgelopen weken waarschijnlijk niet meer regelmatig in zitten rondbladeren omdat het zo verstopt zit in de Apple Watch-app op de iPhone.

Als platform hangt de Apple Watch er een beetje bij. Er zijn maar weinig ontwikkelaars die apps speciaal voor de Apple Watch maken (zoals Complicate It) en er zijn nog minder succesverhalen van ontwikkelaars die melden dat ze dankzij een Apple Watch-app iets bijzonders hebben gerealiseerd. Als we op de redactie van iCulture kijken, zijn er nog maar weinig apps die we actief gebruiken. Notificaties zijn handig, maar dat is het wel zo’n beetje.

N.B.: de hieronder genoemde punten gelden soms voor alle softwareplatforms, maar sterker voor het platform dat we hier bespreken.

Hoe kan Apple zorgen dat de Apple Watch App Store net zo succesvol wordt als de iOS App Store?

  • Maak van watchOS een zelfstandig app-platform, zodat er niet altijd een iOS-app aan gekoppeld hoeft te zijn.
  • Maak Apple Watch-apps gemakkelijker te vinden, bijvoorbeeld via iTunes of als aparte sectie in de iOS App Store. Dit geldt ook voor tvOS-apps.
  • Zorg dat mensen meer met hun Apple Watch gaan doen dan het passieve ontvangen van notificaties. Over het gebruik van de Apple Watch als sporthorloge hebben we bijvoorbeeld sinds de introductie (en de kortstondige blogpogingen van Christy Turlington) niets meer gehoord.

iOS App Store: nog niet perfect

Je kunt moeilijk gaan klagen over de iOS App Store. Het is uitgegroeid tot dé plek waar je een gigantische hoeveelheid apps vindt, zodat er altijd wel iets van je gading bij is. Er worden honderdduizenden euro’s uitgekeerd aan ontwikkelaars, al komt het leeuwendeel van het geld wel terecht bij een handjevol ontwikkelaars, zoals die van Clash of Clan en soortgelijke apps. Ook hier zijn nog wel wat verbeteringen mogelijk.

N.B.: de hieronder genoemde punten gelden soms voor alle softwareplatforms, maar sterker voor het platform dat we hier bespreken.

Zo zou Apple de iOS App Store beter kunnen maken:

  • Betere vindbaarheid van apps. Als je één spelfoutje maakt, krijg je geen resultaten te zien, terwijl Apple dat met fuzzy zoektechnieken makkelijk zou kunnen oplossen. Je mag dan spelfouten maken.
  • Strenger optreden tegen imitatie-apps. We zien zelden meer Super Mario-klonen in de App Store verschijnen, maar ontwikkelaars van populaire apps hebben wel heel veel last van nagemaakte apps. Icoontjes, appnamen en complete beschrijvingen van apps worden schaamteloos overgenomen door Chinese ontwikkelaars (zie afbeelding hieronder, via @johnvoorhees).
  • Relevante apps tonen. Apple weet welke apps je leuk vindt en welke je hebt gedownload. Ze zouden die informatie kunnen gebruiken om je andere relevante apps te tonen. In plaats daarvan krijg je op het Ontdek-tabblad populaire apps in de buurt te zien. Op de iCulture-redactie krijgen we daardoor altijd toeristische Amsterdam-apps in beeld, waardoor het lijstje totaal irrelevant is geworden. We willen de Genius-functie terug! Apple heeft zoveel start-ups met slimme zoektechnologieën overgenomen, dat ze de kennis echt wel in huis hebben.

Screeny namaak

Ongetwijfeld zijn er nog veel meer verbeteringen zijn. Laat ze weten in de reacties hieronder!

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 18 december 2015, 13:58
Categorie Achtergrond
Onderwerp apple tv

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.