App Store-reclame 2

Opinie: Zo gaan App Store-advertenties eruit zien

De eerste zoekadvertenties in de App Store zijn live. Ze lossen echter niet het probleem op van vindbaarheid van apps en een betere zoekfunctie voor de App Store.

Apple liet een paar weken geleden al een sneak preview zien van de nieuwe advertenties in de App Store. Inmiddels staan de eerste echte gesponsorde zoekresultaten live en de reacties zijn niet overdonderend positief. Als je bijvoorbeeld op ‘Tweetbot’ zoekt krijg je ook gesponsorde advertenties van directe concurrenten te zien. Maar je krijgt ook gesponsorde ads van totaal ongerelateerde apps in beeld. Ontwikkelaars zijn er niet blij mee.

Twitter Tweetbot-reclame in App Store

App Store advertenties: handig of verwarrend?

De altijd mondige ontwikkelaar Paul Haddad van Tweetbot deelde bovenstaande afbeelding, om zijn ongenoegen duidelijk te maken. Iemand zoekt naar ‘Tweetbot’ en krijgt een prominente advertentie voor het concurrerende Twitterrific in beeld. Op welke van de twee zou jij het eerst klikken?

Het kan vooral vervelend uitpakken voor makers van betaalde apps, zoals Tweetbot. Links zie je een gratis app (met in-app aankopen), rechts de betaalde app waar je naar op zoek was. In dit geval staan er geen prijzen bij, maar staan ze er wel, dan zou de appmaker in het blauwe blok wel eens de winnaar kunnen zijn, waardoor je als nietsvermoedende gebruiker niet de beste app, maar de best gesponsorde app op je toestel zet. Het kan er ook toe leiden dat steeds meer appontwikkelaars voor het freemium model gaan kiezen.

‘Apple’s algoritme deugt niet’

Wat Haddad dwars zit, is dat het niet eens een gerichte advertentie is. Craig Hockenberry, de eveneens mondige ontwikkelaar van Twitterrific, had alleen aangegeven dat hij mee wilde doen aan de zoekadvertenties. Hij had niet ervoor gekozen om zijn concurrent Tweetbot dwars te zitten en had dit ook niet als trefwoord opgegeven. Apple’s algoritme zorgde ervoor om de twee naast elkaar te zetten.

Voor consumenten kan het een handige manier zijn om twee populaire Twitter-apps naast elkaar te zien verschijnen in een zoekactie. Maar het kan ook nadelig zijn: waar je eigenlijk naar op zoek bent is de beste match bij jouw zoekopdracht, vooral als je naar algemenere termen zoals ‘voetbal’ of ‘zwangerschap’ zoekt. Niet de app van de ontwikkelaar die het meeste geld heeft voor advertenties.

Betere zoekresultaten is wat we willen
Zoeken in de App Store is nog steeds een drama voor gebruikers – en ontwikkelaars. Dat is al jaren zo. Je moet precies weten wat je zoekt, maar je krijgt bij het zoeken op een trefwoord lang niet altijd de beste match in beeld en tussen de zoekresultaten staat te veel troep: apps die een lage waardering krijgen of alleen in het Chinees te gebruiken zijn. Apple zou, met alle kunstmatige intelligentie-expertise die ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd, moeten weten dat jij dergelijke apps niet downloadt.

App Store zoekresultaten

Wat je op bovenstaande afbeeldingen (via) ook kunt zien, is dat de App Store gerelateerde zoekopdrachten laat zien. Maar wat heeft de chattool Slack te maken met olie- en gaswinning en met iRecorder?

Nu Phil Schiller baas van de App Stores is, zijn er wel verbeteringen doorgevoerd. De reviewtijden van de App Store zijn verkort en de frontpage van de App Store wisselt vaker van inhoud.

Maar terwijl de meeste mensen zaten te wachten op een betere zoekfunctie, kregen we iets anders: gesponsorde zoekresultaten. Apple legde de werking ervan kort voor WWDC 2016 uit. Toegegeven: in Google Play zijn al jarenlang zoekadvertenties te vinden, maar Google’s platform draait traditiegetrouw sterker op advertenties. Apple’s belofte is dat je voor mooie hardware betaalt en daarna vrijwel geen reclames te zien krijgt.

Google: ook gesponsorde ads, maar meer ervaring
Het verschil met Google is ook dat de zoekalgoritmes die ze ontwikkeld hebben, de afgelopen vijftien jaar geperfectioneerd zijn. Apple begint nog maar net en heeft het zoekproces in de App Store nog niet op orde. Door het matige algoritme los te laten op advertenties ontstaan rare effecten. Zoek bijvoorbeeld op ‘slack’ en je krijgt een advertentie voor ‘stack’ te zien. Terwijl de App Store normaal geen resultaat geeft als je een typefout maakt.

Gedurende de zomer gaat Apple testen met de advertenties in de App Store. Wat Apple doet lijkt een beetje op de ervaring met Apple Maps: het is nog lang niet goed genoeg, maar Apple brengt het alvast uit om niet de boot te missen. Gaandeweg verbeteren ze het wel. Alleen ontbreekt nog steeds waar gebruikers en ontwikkelaars echt op zitten te wachten: een goede zoekfunctie voor de App Store.

De zoekadvertenties zijn momenteel nog niet in alle landen zichtbaar.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 22 juni 2016, 11:00
Categorieën Diensten, iOS
Onderwerpen app store, opinie, reclame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.