Apple was er snel bij om de hitteproblemen in de MacBook Pro op te lossen met een software-update, maar ze kunnen meteen door met de volgende klachten van gebruikers. Sommige bezitters van de nieuwe MacBook Pro 2018 ervaren namelijk systeemcrashes, soms wel meerdere keren per dag. Dit probleem lijkt verbonden te zijn aan de T2-chip, aangezien de iMac Pro hier ook al last van heeft.
‘Kernel panic in MacBook Pro en iMac Pro’
De iMac Pro verscheen eind vorig jaar en was de eerste Mac met een veilige en speciale T2-chip. Deze chip neemt allerlei taken over van andere chips uit de vorige modellen en regelt bijvoorbeeld de versleuteling van de opslag en zorgt voor veilig opstarten, naast functies voor de FaceTime-camera en microfoon. Al sinds de introductie van de iMac Pro klagen sommige gebruikers over systeemcrashes, een zogenaamde kernel panic. Uit de systeemlogs blijkt dat dit veroorzaakt wordt door Bridge OS, het aparte besturingssysteem dat de T2-chip aanstuurt.
Got a new MacBook Pro 13” (2018). After a day it already crashes in the morning. This was the screen when I tried to boot. Was fixable by selecting boot partition again. It come on! It’s an expensive machine that should “just work”… pic.twitter.com/TPMX53Hkha
— Jeroen van Baarsen (@jvanbaarsen) July 26, 2018
Nu de MacBook Pro met diezelfde T2-chip in steeds meer handen van gebruikers komt, verschijnen er ook meer berichten van spontane systeemcrashes. Het gebeurt vooral zodra de MacBook Pro in slaapstand gezet wordt, omdat na het opstarten de melding in beeld verschijnt dat de MacBook door een probleem opnieuw opgestart moest worden. Het is op dit moment nog wat onduidelijk wanneer dit probleem precies optreedt. Sommige gebruikers laten weten dat het speelt bij het aansluiten van externe opslag, maar er zijn ook gevallen waarbij dat niet nodig is. Apple heeft bij een aantal gebruikers de Macs vervangen, maar zonder resultaat. Het lijkt dus om een software-fout te gaan.
Tijdelijke (drastische) oplossing
Apple heeft intussen wel wat aanpassingen doorgevoerd, waardoor het aantal systeemcrashes minder geworden is. Maar een definitieve oplossing is er nog niet. Apple heeft wel suggesties gegeven om de problemen te verminderen, maar erg efficiënt zijn die niet. Volgens Apple kan het helpen om macOS helemaal opnieuw te installeren en FileVault en Power Nap uit te schakelen. Het uitschakelen van Power Nap heeft bij sommige gebruikers wel het gewenste effect, terwijl andere stellen dat het aantal crashes ook verminderd is door geen Thunderbolt 3-naar-Thunderbolt 2-adapter te gebruiken, Secure Boot uit te schakelen, je Mac niet te ontgrendelen met de Apple Watch, kernel-extensies van derden te verwijderen en zogenaamde power management-opties uit te schakelen.
Deze tijdelijke oplossing zal maar bij weinig Mac-gebruikers in goede aarde vallen, dus het is te hopen dat Apple snel met een definitieve oplossing komt. Heb jij al dergelijke systeemcrashes meegemaakt op jouw nieuwe MacBook Pro of iMac Pro? Laat het ons weten in de reacties.