iOS 10-update laat iPhones en iPads vastlopen [update: opgelost]
De update naar iOS 10 gaf dinsdagavond toch bij veel mensen problemen. Meerdere iCulture-lezers melden dat iOS 10 (versie iOS 10.0.1) hun iPhone en iPad liet vastlopen. Bijwerken via iTunes bleek de enige oplossing. Inmiddels zijn de problemen opgelost, maar mensen die al eerder met de update waren begonnen krijgen nog steeds error-meldingen. Heb je er ook last van? Dan proberen we je in dit artikel aan een oplossing te helpen.
Kun je veilig updaten naar iOS 10?
Inmiddels kun je weer veilig updaten naar iOS 10. Het probleem trof voornamelijk toestellen met een A9-processor, namelijk de iPhone 6s, iPhone 6s Plus, iPad Pro (beide modellen) en iPhone SE. Het probleem had volgens Apple te maken met de updateserver en is inmiddels verholpen. Ook met de genoemde toestellen kun je nu weer veilig updaten.
Hieronder vind je het statement van Apple:
We experienced a brief issue with the software update process, affecting a small number of users during the first hour of availability. The problem was quickly resolved and we apologize to those customers. Anyone who was affected should connect to iTunes to complete the update or contact AppleCare for help.
Klein deel heeft nog steeds problemen
Mensen die dinsdagavond begonnen met updaten waarbij het toestel vastliep, kunnen nog steeds bezig zijn met het oplossen van het probleem. De standaard oplossing is om je toestel bij te werken via iTunes, maar een klein deel van deze groep krijgt nog steeds errormeldingen. We leven met jullie mee, ook al is er nog geen oplossing die bij iedereen werkt. Zodra we meer weten, laten we dat weten.
iOS 10 laat iDevice vastlopen
De problemen deden zich alleen voor bij het over-the-air updaten van iOS 10. Alleen de iPhone 6s, iPhone 6s Plus, iPhone SE en de iPad Pro’s waren getroffen; allemaal toestellen met een A9-chipset. De toestellen liepen vast en kwamen terecht in herstelmodus, waarbij een melding op het scherm aangeeft dat je op iTunes moet aansluiten.
Zo pak je het aan:
- Het eerste wat je moet proberen is bijwerken (dus niet herstellen). Daarbij wordt de update geïnstalleerd en de backup teruggezet. Je raakt niets kwijt. Je doet dit door op de knop Werk bij te klikken. In 99% van de gevallen biedt dit de oplossing.
- Mocht het toch niet lukken, dan moet je herstellen in iTunes. Alle gegevens worden daarbij verwijderd en het toestel wordt teruggezet naar fabrieksinstelling. Daarna kun je een reservekopie terugzetten en het updateproces van iOS 10 opnieuw starten. Ook in dit geval raak je niets kwijt.
Om bovenstaande twee stappen uit te voeren heb je de recent vrijgegeven versie iTunes 12.5.1 nodig. Wil je zeker weten dat jou dit niet overkomt, dan kun je het beste via iTunes updaten.
- 2016 - 13 september: Apple heeft een statement uitgebracht over het probleem. Volgens Apple moeten de problemen nu verholpen zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple Kaarten heeft deze handige nieuwe functies sinds iOS 18 (13-10)
- Noteren maar: dit is er nieuw in de Notities-app in iOS 18 (12-10)
- Vier verbeteringen in Apple's Weer-app in iOS 18: van gevoelstemperatuur tot het weer in CarPlay (11-10)
- Apple Pay en Wallet in iOS 18: Apple Pay in elke browser, nieuwe look voor toegangskaartjes (11-10)
- iOS 18.1 functies: dit is nieuw in de zesde beta (08-10)
Reacties: 311 reacties