Uitgelicht
Apple's maart 2024-aankondigingen
Toon of verberg de lijst met posts

Instagram past feed aan na klachten en introduceert ‘Nieuwe berichten’

Instagram gaat de volgorde van berichten weer aanpassen in de app. De chronologische volgorde komt niet terug, maar de app gaat wel wat meer recente berichten bovenaan zetten. Ook word je niet langer opeens naar de bovenkant van de feed gestuurd terwijl je lekker aan het scrollen was.

Instagram ‘Nieuwe berichten’

Instagram kreeg nogal wat kritiek over zich heen toen ze een nieuwe algoritme loslieten in de app. Die zorgde ervoor dat je berichten niet meer in chronologische volgorde staan. Vandaag kondigden ze onder de titel ‘Changes to Improve Your Instagram Feed’ aan dat er zaken gaan verbeteren veranderen. Maar dat betekent niet dat de chronologische volgorde terugkomt. De oplossing is een soort compromis.


“Deze veranderingen zorgen ervoor dat je feed verser aanvoelt, en je zult de momenten die je belangrijk vindt niet missen”, belooft Instagram. Tijdens het bladeren door de foto’s van vrienden zul je niet meer plotseling worden omhoog worden gestuurd, omdat toevallig de feed werd ververst. Ook zullen de tijdstippen van de berichten niet meer kriskras door elkaar staan. Je kun nu handmatig op een knop drukken voor ‘Nieuwe berichten’.

Instagram iPhone inloggen

Relevantie
In juni 2016 stapte Instagram al over van een chronologische lijst naar een lijst gebaseerd op ‘relevantie’. Gebruikers vonden dit niet leuk, maar ze liepen toch niet massaal weg. Het idee erachter was dat je populaire berichten niet over het hoofd zou zien. Maar het betekende wel dat je soms postings te zien kreeg die al een paar dagen oud waren – vooral als je de app niet dagelijks opende. De maatregel had tot gevolg dat mensen het idee hadden dat ze oud nieuws voor hun neus kregen. Het had ook nog allerlei andere nadelen: sommige Instagram-professionals en bedrijven moesten opeens heel veel moeite doen om in the picture te komen. Dit dwong ze om hun berichten maar zo sappig en aantrekkelijk mogelijk te maken.

Mocht je de afgelopen dagen van Facebook zijn overgestapt naar Instagram, besef dan dat beide sociale netwerken van dezelfde eigenaar zijn: Facebook.

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.