Facebook test selfiefilters zodat je vaker eigen foto’s deelt

Facebook test selfiefilters zodat je vaker zelf foto's gaat delen met vrienden. De nieuwe cameramodus toont teksten en andere versieringen op je gezicht bij het maken van een selfie.

Facebook test een nieuwe cameramodus in de app, die wel wat lijkt op de selfiefilters van Snapchat. Daarbij kun je als gebruiker stickers en filters over het beeld plaatsen op een manier die lijkt op Snapchat. De cameramodus is te vinden bij ‘Waar denk je aan?’. Door op het camera-icoontje te klikken krijg je een augmented reality-filter te zien waarbij gebruik is gemaakt van de technologie van MSQRD.


Facebook cameramodus met selfiefilters

Selfie-filters bij Facebook

Eerder deze week was er ook al ophef over Facebook-dochter Instagram, die een andere bekende functie van Snapchat had overgenomen, namelijk Stories/Verhalen. De CEO van Instagram gaf eerlijk toe dat ze de functie van Snapchat hadden afgekeken, maar vond dat het logisch was dat allerlei andere apps dergelijke functies zouden gaan nadoen.

De nieuwe cameramodus van Facebook wordt momenteel getest in Canada en Brazilië en komt mogelijk ook naar Nederland. Bij de test in Brazilië zijn filter aanwezig die met de Olympische Spelen hebben te maken. De filters die je te zien krijgt zijn geanimeerde selfie-filters die Facebook door de overname van MSQRD in handen kreeg. Dit is vergelijkbaar met de selfielenzen van Snapchat.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Facebook selfiefilters met ARDankzij de beeldherkenningtechnologie van MSQRD kan de app herkennen waar je neus en ogen zitten en vervolgens daarop de juiste filters toepassen. Je krijgt dan bijvoorbeeld gezichtsverf in de kleuren van de Braziliaanse vlag. Canadezen kunnen kiezen voor de tekst ‘Go Canada!’ om het nationale team aan te moedigen. Alle iOS-gebruikers in Canada en Brazilië kunnen er gebruik van maken, tot het einde van de Olympische Spelen. Bevalt het, dan zal Facebook het ook in andere landen uitbrengen.

Volgens Facebook-productmanager Sachin Monga past de functie bij de huidige tijd. “Twaalf jaar geleden deelden we vooral tekst”, aldus Monga. Daarom gebruikt Facebook een tekstvakje om je status te delen. “Nu heeft mobiel het iets veranderd, maar we wilden niet onze tools wijzigen. Als je kijkt naar wat mensen delen, dan is het nu voornamelijk foto’s en binnenkort vooral video’s”.

Facebook past zich aan, omdat uit statistieken blijkt dat het dele van eigen content het afgelopen jaar 15 procent is gedaald op Facebook. De nieuwsfeed wordt steeds meer gedomineerd door onpersoonlijke nieuwsberichten van uitgevers, terwijl je voor persoonlijke berichten van je eigen vrienden sneller terugkomt. Door bij het openen van de app meteen een optie te bieden om foto’s te delen, hopen ze dat je eerder geneigd bent om iets over jezelf te posten.

Op de vraag of Facebook de functie heeft afgekeken van Snapchat wilde Monga eerst niet reageren, maar gaf uiteindelijk toch toe dat Snapchat het goed heeft aangepakt. Overigens heeft Snapchat het idee van de regenboogkots, bloemenkroon, hondenkop en andere grappige selfie-filters ook niet zelf bedacht: ze haalden het in huis dankzij de overname van Seene.

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.