Facebook kondigt chatbots voor Messenger aan

Facebook heeft tijdens de F8-conferentie chatbots voor Facebook Messenger aangekondigd. Daarmee kun je meer automatische info delen met bedrijven.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Facebook heeft vanavond op de F8-conferentie chatbots aangekondigd. Daarmee kunnen bedrijven directe communicatiemogelijkheden openen met klanten. Wil je klantenservice, dan kun je nu nog makkelijker contact leggen met bedrijven. Je kunt bijvoorbeeld bij de Amerikaanse online winkel 1-800-flowers bloemen bestellen, waarbij je meteen de vraag krijgt wie de ontvanger is.


Facebook Developer Platform

Bekijk ook

Chatbots maken apps steeds meer overbodig

Chatbots gaan veel apps overbodig maken. Waarom zou je nog een KLM-app installeren als je alle informatie zonder zoeken bij een bot in Facebook Messenger kunt opvragen?

Chatbots voor Messenger

Omdat Facebook alles van je weet, hoef je in theorie alleen maar de naam van de ontvanger op te geven en het komt voor de bakker. De Messenger Platform beta kan ook worden gebruikt om bijvoorbeeld nieuws te leveren: zeg tegen de CNN-bot dat je alleen het belangrijkste nieuws wil weten en de bot scharrelt het bij elkaar. Dit lijkt wel op de Quartz-app die onlangs werd uitgebracht en ook met opdrachten werkt.

Bekijk ook

Hebben we dadelijk nog nieuwsapps? [Opinie]

Hoe lang lezen we nieuws nog in traditionele nieuwsapps? Als mensen voornamelijk chatapps en sociale apps gebruiken, verplaatsen nieuwsmedia zich naar deze kanalen. iCulture duikt in de toekomst van nieuws.

Je kunt tegen CNN ook zeggen ‘Wat gebeurt er vandaag in China?’ en je krijgt een lijstje met nieuwsontwikkelingen. Vraag je om een samenvatting, dan krijg je een verkorte versie van het artikel te zien.

“Niemand wil een aparte app installeren voor elk bedrijf of dienst waar je contact mee wil”, vertelde Facebook-oprichter Mark Zuckerberg op de conferentie. Wil je contact met een bedrijf, dan zou je automatisch moeten denken aan Messenger. Tenminste, dat is de bedoeling. Daarmee concurreert Facebook Messenger wel met WhatsApp, dat ook al veel voor klantenservice wordt gebruikt en eveneens eigendom van Facebook is.

Op websites zul je Live Chat-knoppen gaan zien, die webgebruikers doorsturen naar Messenger waar een bot je helpt met je vraag of bestelling. Eventueel kunnen daarbij ook menselijke servicemedewerkers worden ingeschakeld, die de ingewikkelde vragen afhandelen. “Niemand wil zijn luchtvaartmaatschappij of bank bellen”, aldus hoofd Messaging David Marcus. “Je wil eigenlijk helemaal geen bedrijven bellen. Zo leuk is het niet.”

Messenger Platform beta komt vandaag al beschikbaar voor ontwikkelaars. Je kunt binnen de app zoeken naar beschikbare bots en bedrijven kunnen reclame maken voor hun app via de Facebook Nieuwsfeed.

Facebook Messenger CNN - samenvatting opvragen

60 miljard berichten op Messenger en WhatsApp

Facebook kondigde ook aan dat er dagelijks 60 miljard Facebook Messenger- en WhatsApp-berichten worden verstuurd. In onderstaande afbeelding kun je zien hoe de komende 10 jaar voor Facebook eruit zien en welke plaats WhatsApp en Messenger daarin hebben. Facebook wil zich op drie dingen richten: Connectivity (vooral voor opkomende markten), AI (patroonherkenning, bijvoorbeeld om levens te redden) en VR/AR (o.a. de Oculus Rift).

Hoe Facebook levens denkt te gaan redden? Je kunt bij een ziekte nu gemakkelijker de beste artsen ter wereld laten meekijken, zodat je zeker weet dat de best mogelijke diagnose wordt gesteld. Facebook gaat ook het videoplatform openen, zodat software-ontwikkelaars vervolgens Facebook-apps maken die gebruik maken van de livestreamfunctie van Facebook.

Facebook F8-conferentie

Facebook-apps round-up

Facebook 10 jaar roadmap

Informatie

Laatst bijgewerkt
13 april 2016 om 12:14
Onderwerp
Categorie
Diensten

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.