Facebook zet camera centraal in vernieuwde app

Facebook gaat foto's en video's meer centraal stellen in de app. Het berichten van een tekstberichtje is passé.

Facebook gaat de camera een prominentere plek geven in de mobiele Facebook-app. Nu is tekst nog de belangrijkste manier om iets te delen, maar volgens CEO Mark Zuckerberg draait het straks veel meer om foto’s en vooral video’s. “In de meeste sociale apps is het tekstvak nog de standaard manier om te delen”, aldus Zuckerberg. “Binnenkort verwachten we dat de camera de belangrijkste manier is waarmee we iets delen.”


Facebook Halloween-filters

Meer foto’s in Facebook-app

De Facebook-app krijgt daarom een update, zodat de camera prominenter in beeld verschijnt zodra je iets wilt delen. Bij Snapchat, een concurrent waar Facebook graag ideeën van kopieert, is dat al het geval. Mogelijk gaat Facebook ook WhatsApp aanpassen om te zorgen dat ook daar de camera een prominentere plek krijgt. Daarnaast wil het bedrijf zich meer gaan richten op filters, zoals ze al deden tijdens Halloween. Toen waren er speciale ‘griezelige’ filters beschikbaar. Zuckerberg beloofde dat zijn bedrijf dit “zo snel mogelijk wereldwijd gaat uitrollen.”

Facebook Halloween

Kruipt Facebook daarmee nog meer richting Snapchat? In zekere zin wel. De camera-first-ervaring moet ervoor zorgen dat het maken van foto’s en video’s meeteen onder handbereik is. En in plaats van het delen van tekstjes ziet Facebook liever dat je er een foto of video bij plaatst.

De koers van Facebook is gedaald nadat het bedrijf meldde dat de explosieve groei niet lang meer vol te houden is. Vandaag daalde de beurskoers nog eens met 5,5 procent na waarschuwende woorden tijdens een conferentiegesprek met analisten. Toch lijkt er op het eerste gezicht weinig reden tot zorg: het is al het vierde achtereenvolgende kwartaal waarin meer dan 50% groei wordt gemeld.

Informatie

Laatst bijgewerkt
3 november 2016 om 15:44
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.