privacy-vingerafdruk

ConsuWijzer: Elke app heeft een prijs, ook als hij gratis is

Lees jij de privacyvoorwaarden van een app, of accepteer je ze direct zodat je zo snel mogelijk met de app aan de slag kunt? Een nieuwe campagne van de ConsuWijzer wil mensen bewust maken over de persoonlijke gegevens die ze weggegeven als ze apps installeren.

privacy-vingerafdruk

Privacy vinden veel mensen (terecht) erg belangrijk, en als een bedrijf of dienst ook maar in de buurt komt bij het schenden ervan, staan we direct klaar om een tegengeluid te bieden. Zo herzag Spotify het nieuwe privacystatement na boze reacties van gebruikers, en benadrukt ook Tim Cook keer op keer dat Apple niet lichtvoetig omgaat met je persoonlijke gegevens. Het is dan ook best opmerkelijk dat we die schijnbaar zo kostbare privacy zo gemakkelijk weggeven als we er een gratis app voor terug krijgen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is daarom via de ConsuWijzer een nieuwe campagne gestart die benadrukt dat elke app een prijs heeft, zelfs als je hem gratis kunt downloaden. “Veel apps zijn (bijna) gratis, u betaalt vaak met uw gegevens in plaats van euro’s”, aldus ConsuWijzer.

Het doel van de campagne is om consumenten bewuster te maken over de persoonlijke gegevens die ze prijsgeven als ze een app installeren. Zonder dat je er bij stilstaat kan een app op ieder moment weten waar je bent, welke berichten je verstuurt en wat je internetgedrag is. Dit is bijvoorbeeld kostbare informatie voor adverteerders, die met deze gegevens hun reclames beter op jou af kunnen stemmen.

Wie leest de voorwaarden?
Een app is verplicht om jou te informeren tot welke gegevens de app toegang wil, en wat er vervolgens mee wordt gedaan. Deze voorwaarden worden echter zelden gelezen, en veel mensen tikken ze snel weg zodat de app in kwestie zo snel mogelijk kunnen gebruiken.

Er is een speciale website in het leven geroepen met tips om je privacy beter te beschermen. Ook kun je er een klachtformulier invullen als je vindt dat een app onduidelijke of te lange voorwaarden heeft.

Gratis koffie voor je telefoonnummer?
Met een krachtige video bewijst ConsuWijzer hoe makkelijk we onze persoonlijke gegevens weggeven als apps er om vragen. In de video zien we hoe een koffietentje in Amsterdam gratis koffie weggeeft, in ruil voor persoonlijke informatie.

De verraste klanten slaan al snel het bakje koffie af, terwijl ze waarschijnlijk meerdere apps op hun smartphone hebben staan die precies hetzelfde doen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 28 oktober 2015, 15:14
Categorieën Achtergrond, Apps, Diensten
Onderwerp privacy

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.