Bedenker van de eerste Instagram-filters heeft nu spijt

Cole Rise, de bedenker van de eerste Instagram-filters, heeft spijt dat hij alles gratis heeft weggegeven en zijn unieke manier van werken nu door iedereen kan worden gebruikt.

Als je dagelijks Instagram gebruikt, realiseer je je misschien niet meer hoeveel invloed de filters van Instagram hebben gehad. Sierra, Mayfair, Sutro, Amaro en Willow zijn vertrouwde namen geworden, van filters die je gedachteloos gebruikt. Toch kijkt de oorspronkelijke bedenker van die filters, Cole Rise, met gemengde gevoelens terug op zijn creaties.


Instagram en het ontstaan van fotofilters

Instagram heeft ervoor gezorgd dat we massaal fotofilters gingen gebruiken en dat is grotendeels te danken aan fotograaf Cole Rise. Hij hielp niet alleen mee bij het ontwerpen van het oorspronkelijke appicoon, maar maakte ook de eerste filters. Het was echter meer een vriendendienst dan dat hij ervoor werd betaald. Hij kletste wat met vrienden in de kroeg over het idee voor een nieuwe foto-app en herinnert zich nog dat hij zei: “guys, this is going to be effing huge”, terwijl de anderen hem schaapachtig aankeken. “Ik had geen tijd om foto’s te bewerken voordat ik ze uploadde en zij dachten er hetzelfde over.” De filters werden een snelle oplossing om een foto mooier te maken.

Rise beseft goed de impact die zijn eerste filters hebben gehad. “Iedereen is tegenwoordig op zijn manier een fotograaf, het is gedemocratiseerd en mensen hebben nu een mening wat een goed en slecht filter is. In 2010 was dat nog niet zo.”

Cole Rise

Alles gratis weggegeven
Rise ontwierp de eerste zeven filters met namen als Sierra, Mayfair, Sutro, Amaro en Willow. Hij dacht wel dat Instagram zou aanslaan, maar kon toen nog niet vermoeden dat het uiteindelijk zó zou worden. Pas later realiseerde hij zich: “Ik heb gewoon weggegeven wat mijn fotografie zo bijzonder maakt”, namelijk het toevoegen van een bepaalde textuur en kleur aan een foto en het gebruik van vignette. “Deze filters maakten mijn bewerkingen uniek en opeens gebruikte iederéén ze op hun foto’s.”

Geld hield hij er ook niet aan over: hij had geen aandelen in Instagram gekregen en verdiende dus niets aan de verkoop aan Facebook in 2012. De oprichters konden 1 miljard dollar op hun bankrekening bijschrijven.

Easter egg in Instagram’s Hudson-filter

Het enige wat Rise nu nog heeft zijn leuke anekdotes, zoals een easter egg in één van de filters: “In Hudson zit een textuur, dat eigenlijk afkomstig is van het krijtbord in mijn keuken”. Hij herinnert zich ook dat het Rise-filter oorspronkelijk Specta heette, maar zonder overleg naar hem werd vernoemd. Als professioneel fotograaf raakte Rise zijn unieke manier van fotobewerken kwijt door filters die iedereen zonder kennis van fotografie kan toepassen, maar hij heeft er ook iets van geleerd. Nu hij heeft gezien hoe vaak mensen de filters misbruiken, beseft hij dat subtiel vaak beter is. Rise raadt dan ook aan om fotofilters spaarzaam te gebruiken, want vandaag ziet het er misschien hip en leuk uit, maar volgend jaar lijkt het alweer gedateerd.

Als voorbeeld noemt Rise de profielfoto’s van de New York Yankees, waarvoor ze het filter ‘Early Bird’ gebruiken. “Die foto’s zien er meteen al gedateerd uit, alsof ze in 2010 zijn gemaakt. Waarom? Omdat dat filter destijds populair was.”

Yankees Instagram
De Yankees gebruiken ook nog andere overdreven filters op hun Instagram-account, zoals hier.

Subtiele filters in Litely

Rise heeft zelf de app Litely (link) ontwikkeld, die wat subtielere filters bevat. Instagram kreeg blijkbaar hetzelfde idee: ze hebben ervoor gezorgd dat je met een schuifknop het effect minder heftig kunt maken, zodat er bijna niet meer te zien is dat je een filter hebt gebruikt.

De foto’s die Cole Rise zelf maakt kun je bekijken op zijn Instagram-profiel.

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.