Apple Watch podcast-app

Apple verkocht 5,7 miljoen stuks van de Apple Watch in tweede kwartaal

Op weg naar 50 procent marktaandeel

Het gaat goed met de Apple Watch, AirPods en andere kleine 'wearables' bij Apple. Het bedrijfsonderdeel is afgelopen kwartaal met bijna 50% gestegen. Maar hoeveel stuks heeft Apple verkocht van de Apple Watch? Dat is alleen na te gaan via metingen van derden.

Volgens Strategy Analytics heeft Apple 5,7 miljoen stuks van de Apple Watch verkocht in het vorige kwartaal. Dat betekent een groei van 50% ten opzichte van de 3,8 miljoen stuks die in hetzelfde kwartaal in 2018 werden verkocht. Daarmee heeft Apple 46,4% van de markt in handen en er lijken voorlopig geen kapers op de kust die Apple’s positie kunnen bedreigen. Apple ligt mijlenver voor op concurrenten zoals Fitbit. Vorig jaar was het marktaandeel nog 44% en langzamerhand kruipt Apple in de richting van 50% marktaandeel.

Samsung is al langer met smartwatches bezig, maar heeft in al die jaren niet het succes gezien van Apple. Met ronde wijzerplaten en Special Editions van de Galaxy Watch (zie foto onderaan) ziet het assortiment van de Koreanen er heel anders uit. Ook dat slaat aan, maar in mindere mate: Samsung wist afgelopen kwartaal slechts 2 miljoen mensen over te halen om een Galaxy Watch te kopen. Vooral dankzij de Galaxy Watch Active steeg het marktaandeel van 10,5% in 2018 naar 16% in 2019.

Samsung Galaxy Watch

Op de derde plaats vinden we Fitbit, die het moeilijk heeft. De aantallen zakten van 1,3 miljoen naar 1,2 miljoen. Daarmee zakte ook het marktaandeel: van 15,2% naar 9,8%. Fitbit verlaagde eerder deze maand de verwachtingen voor het lopende boekjaar, omdat er minder stuks van de Versa Lite zijn verkocht. Dit is een smartwatch die een stuk goedkoper is dan de Apple Watch en waarop je ook apps kunt installeren. Dat het minder goed gaat met Fitbit is juist zo verrassend, omdat de totale markt enorm is gegroeid: van 8,6 miljoen stuks een jaar geleden naar 12,3 miljoen stuks dit jaar.

Aantallen verkochte smartwatches Q2 2019

Het gaat dus goed met de markt voor slimme horloges, maar dat succes komt maar bij een klein aantal spelers terecht. Apple boekte afgelopen kwartaal $5,5 miljard omzet in overige hardwareproducten. Daaronder vallen de Apple Watch, AirPods, Beats, Apple TV en de HomePod. Met die laatste lijkt het niet zo heel goed te gaan, maar met de Apple Watch en AirPods heeft Apple weer goud in handen.

Marktaandeel smartwatches Q2 2019

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 7 augustus 2019, 8:31
Bron Bron Strategy Analytics
Categorie iDevices
Onderwerpen apple watch, marktaandeel

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.