De Apple Watch ging een jaar geleden in de verkoop. Apple’s horloge blijkt het publiek sterk te verdelen: mensen die géén Apple Watch hebben, zeggen in enquêtes dat de Apple Watch een flop is. Maar bij de Apple Watch-eigenaren ligt het sentiment heel anders: 77% vindt het een succes.

Apple Watch start workout

Gebruikers enthousiast, twijfelaars pessimistisch

Zoals het wel vaker gaat bij nieuwe apparaten, hebben mensen moeite om het in hun leven in te passen. Mensen die al wel een Apple Watch hebben gebruiken het om hun activiteiten te meten en notificaties te ontvangen (79%), om muziek te luisteren (75%) en om te e-mailen en chatten (66%). Zij hebben de Apple Watch vooral gekocht omdat je niet steeds op de iPhone hoeft te kijken als je een notificatie binnenkrijgt. En zoals wel vaker bij Apple-producten ligt de tevredenheid van gebruikers erg hoog: 92% is tevreden over het horloge. Maar waarom hoor je in de media en in gesprekken op verjaardagen dan zoveel doemverhalen?

Eén van de factoren die daarbij ongetwijfeld meespeelt, is dat mensen graag bevestiging zien van de keuze die ze zelf hebben gemaakt. Onder een artikel waarin de Apple Watch als flop wordt afgeschilderd, zie je vaak reacties van mensen die ook zo verstandig waren om nog even te wachten. En artikelen waarin de Apple Watch als succesnummer wordt neergezet, zie je mensen die gelukkig zo verstandig zijn geweest om er eentje te kopen. Het is een bekend en regelmatig bewezen fenomeen, dat confirmation bias wordt genoemd.

Apple Watch: na 1 jaar nog steeds niet om elke pols

Apple kondigde de Apple Watch op 9 september 2014 aan, tegelijk met de iPhone 6-serie. In maart kregen we tijdens een speciaal event meer te zien van het horloge, dat op 24 april 2015 in de verkoop ging. Nederland was op 17 juli aan de beurt, België volgde enkele weken later. In onze Apple Watch review kon je lezen dat we het horloge op dat moment nog geen noodzakelijke aankoop vonden. Het voelde nog als een betaproduct, apps waren traag en er was eigenlijk geen reden om de duurdere modellen van staal en goud aan te schaffen.

Vrouw zoekt naar haar iPhone met haar Apple Watch.

Een jaar later is dat eigenlijk nog steeds zo, al kan het label ‘beta’ er ondertussen wel vanaf. De Apple Watch werd door ‘s lands grootste nieuwssite destijds omschreven als ‘de minst slechte smartwatch’ en dat geldt eigenlijk nog steeds. Er is veel aan te merken op de Apple Watch, maar als je toch een slim horloge wilt hebben, dan is de Apple Watch het beste wat er momenteel te krijgen is.

"Ondanks alle tekortkomingen is de Apple Watch het beste wat er momenteel te krijgen is."

Terugkijkend lijkt het vaak alsof Apple van het ene succesnummer in het andere is gerold, maar de werkelijkheid was vaak anders. Ook onder Steve Jobs. De eerste iPods uit 2001 kregen bijvoorbeeld behoorlijk wat kritiek omdat ze een FireWire-poort gebruikten en Mac-only waren. Dat zorgde ervoor dat er aanvankelijk maar weinig werden verkocht. Pas in 2004 kwam de verkoop op gang. Sommige productcategorieën hebben meer tijd nodig, totdat mensen beseffen waarom ze er eentje nodig hebben en Apple de tijd heeft gehad om onverstandige keuzes recht te breien.

Betere apps, maar nog steeds niet goed genoeg

Inmiddels is er veel veranderd met watchOS 2. Apps zijn vanaf nu native en daardoor sneller. Ze zijn niet meer afhankelijk van de iPhone en staan op het horloge geïnstalleerd. Voorheen was een gekoppelde iPhone nodig voor de processorkracht. Het heeft er niet toe geleid dat Apple Watch-apps echt bruikbaar zijn geworden.

Er zijn nu 17.398 Apple Watch-apps, volgens cijfers van App Annie. Het betekent een groei van 438% maar toch zijn er nog steeds twijfels of Apple’s horloge het volgende platform wordt. Er zijn in 2015 zo’n 11,6 miljoen Apple Watch-exemplaren verkocht. Dat zijn schattingen, want Apple geeft zelf geen exacte cijfers. Van goudkoorts is echter geen sprake. Net als bij de nieuwe Apple TV was er aanvankelijk veel belangstelling bij ontwikkelaars, maar komen er nog maar zelden leuke en opvallende apps uit.

Apple Watch-arm

Business Insider vroeg ontwikkelaars naar hun ervaringen en ontdekte sommigen alleen een app hebben gemaakt, omdat Apple erom vroeg. Het maken van een app is niet zo triviaal: door het kleinere scherm en de andere manier van interactie, kost het extra moeite om apps te maken die geknipt zijn voor de Watch.

"Ondanks watchOS 2 zijn Apple Watch-apps nog steeds relatief traag."

En dan speelt ook nog het probleem dat apps eigenlijk nog steeds te traag zijn, ondanks watchOS 2. Apple gaat vanaf 1 juni native apps verplicht stellen, maar dat lost het probleem niet direct op. Apple Watch-apps zijn nog steeds relatief traag.

Apple Watch: een succes of niet?

De vraag of de Apple Watch een succes is, is op dit moment nog niet goed te beantwoorden. Het publiek heeft door alle successen en verkooprecords enorm hoge verwachtingen van Apple gekregen, terwijl het bij de iPhone ook niet zo vlot ging. Pas bij de iPhone 3GS (de derde generatie) begon de smartphone pas door te breken buiten de kring van Apple-fans en early adopters. Kijk je naar de verkoopcijfers, dan doet de Apple Watch het helemaal niet zo slecht: 13 miljoen stuks in het eerste jaar, terwijl er van de iPhone in het eerste jaar maar 6,1 miljoen stuks werden verkocht.

Apple Watch-cijfers

Driekwart van de markt

Vergelijk je de Apple Watch met smartphones van andere fabrikanten, dan is het horloge een gigantisch succes. Apple heeft in nog geen jaar tijd driekwart van de markt naar zich toe getrokken, terwijl concurrent Samsung al enkele jaren actief was. De jaaromzet van de Apple Watch ligt waarschijnlijk drie keer zo hoog als dat van Fitbit. Vandaar dat we gisteren schreven, dat Apple met een goedkope fitnesstracker meteen de hele markt van Fitbit zou kunnen afpakken.

Apple-Watch-klok

De Apple Watch was een jaar te vroeg

Of de Apple Watch een succes of een mislukking is, zal vooral worden bepaald door de toekomstige modellen. Apple heeft tot nu toe vooral de nadruk gelegd op horlogebandjes en modieuze kleurtjes, maar zal met de Apple Watch 2 of watchOS 3 toch over de brug moeten komen met echt nieuwe functies.

Zoals we aan het begin van dit artikel al lieten zien, is Apple sterk afhankelijk van de huidige gebruikers. Die zullen overtuigd moeten worden dat ze opnieuw enkele honderden euro’s moeten uitgeven voor een nieuw model. Maar ze zullen huiverig zijn om dat te doen, als de Apple Watch 2 eigenlijk geen vernieuwing brengt. Tot nu toe gaan de geruchten vooral over een 40% dunnere behuizing en is er nog niets uitgelekt over een echte killer-features.

Apple Watch handen

We zitten daarom op het puntje van onze stoel als Apple tijdens de WWDC 2016 nieuwe functies voor watchOS aankondigt en misschien wel de eerste details geeft over de Apple Watch 2. Misschien is Apple wel een beetje slachtoffer geworden van de druk die door aandeelhouders is opgelegd om met een nieuw product te komen, zo schreef iCulture-lezer JK een paar dagen geleden in een reactie. Cook is bezweken onder de druk om vijf jaar na de laatste grote introductie (de iPad) weer met iets nieuws te komen. Misschien is de Apple Watch wel iets te vroeg op de markt gebracht en had Apple beter nog een jaartje kunnen wachten.

Wordt 2016 of 2017 dan het jaar van de Apple Watch? Over één ding zijn de iCulture-lezers het in ieder geval (vrijwel) unaniem eens: met een betere batterijduur gaat Apple de twijfelaars niet over de streep trekken.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 25 april 2016, 15:49
Categorie iDevices
Onderwerpen apple watch, jubileum

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.