Apple en ontwikkelaars geven kijkje in de keuken bij Project Catalyst

Vanaf eind dit jaar kun je meer Mac-apps verwachten dankzij Project Catalyst. Ars Technica besloot dieper in het systeem te duiken en sprak met enkele ontwikkelaars en Apple-engineers, waardoor we een interessant kijkje in de keuken krijgen.

Project Catalyst, voorheen bekend als Marzipan, is één van de belangrijkste ontwikkelingen voor de Mac. Dankzij Catalyst hebben ontwikkelaars de mogelijkheid om hun iPad-apps in een paar stappen over te zetten naar de Mac. Het grote voordeel hiervan is dat ze niet van begin af aan een compleet nieuwe Mac-app hoeven te bouwen, omdat het fundament vanuit de iPad-versie er al is. In een uitgebreide analyse van Catalyst van Ars Technica zijn veel interessante details voor ontwikkelaars te vinden. Ze spraken ook met Todd Benjamin (Apple’s senior director marketing voor macOS), Ali Ozer (die werkt aan het project) en Shaan Pruden (Apple’s senior director ontwikkelaarsrelaties). Tot slot komt er een aantal externe ontwikkelaars aan het woord.

‘Nu is het juiste moment voor Project Catalyst’

Apple begon vorig jaar al met het project met een aantal eigen apps in macOS Mojave, waaronder Woning en Aandelen. Dit jaar is het de beurt aan ontwikkelaars, maar waarom komt Apple er nu mee? Todd Benjamin heeft daar een logische verklaring voor. “We zijn op een punt beland waar veel ontwikkelaars volledige iPad-apps gemaakt hebben. Het is een geweldige kans om hun werk over te zetten naar de Mac. We kunnen profiteren van het werk dat ze op iOS gedaan hebben, maar ook het gebruik van de volledige schermruimte”, zo laat hij weten.

Benjamin legt ook uit waarom Apple ervoor kiest om iPad-apps over te laten zetten in plaats van iPhone-apps. Hoewel het aanbod van iPhone-apps veel groter is, is de overstap van een iPad-variant een stuk kleiner. “Als je alleen al kijkt naar het design is het verschil tussen een iPhone- en iPad-app dat de iPad-versie gemaakt is om gebruik te maken van de extra schermruimte. Bij het overbrengen naar de Mac, heb je meteen iets wat volop van die ruimte gebruikmaakt.”

DC Universe met Catalyst ontwikkeld

Shaan Pruden voegt daaraan toe dat er vanuit gebruikers van iPad-apps veel vraag is naar een Mac-versie. “Gebruikers vragen ontwikkelaars om een Mac-versie omdat het aantal gebruikers van de iPad-versie heel groot is. Ontwikkelaars hadden niet het gevoel dat ze over de juiste middelen beschikten om een geheel nieuw ontwikkelteam op de Mac-versie te zetten.”

Ontwikkelaars reageren
Catalyst maakt het overzetten van apps eenvoudiger, omdat de basis al staat vanuit de iPad-versie. Twitter voor Mac komt terug dankzij Catalyst en ontwikkelaar Nolan O’Brien legt uit hoeveel werk erin zit. “Catalyst zorgt ervoor dat we onze bestaande code kunnen gebruiken. Dit betekent dat we geen aparte code hoeven te onderhouden of een speciaal team nodig hebben om de Mac-versie te ondersteunen. Het verrassende waar we enthousiast van werden is hoeveel van onze iOS-code gewoon werkte.” Toch zijn er ook uitdagingen, want de ondersteuning voor meerdere vensters is niet zo heel eenvoudig.

Twitter for Mac met Catalyst

Ontwikkelaars van game-ontwikkelaar Gameloft zijn ook enthousiast over Catalyst. Zij zijn bezig met het overzetten van Asphalt 9: Legends. “Het proces is erg eenvoudig: je opent het project in Xcode en je vinkt de nieuwe macOS-optie aan. Bij de eerste poging werkte dit natuurlijk niet meteen, want er zijn onderdelen die niet geschikt zijn voor niet-mobiele apparaten. Denk aan de bewegingsbesturing. Door wat aanpassingen was de totale codebase in ongeveer 24 uur geschikt voor de Mac.”

De ontwikkelaars van de reisapp TripIt zijn ook bezig met een Mac-versie. Zij geven een stap voor stap uitleg wat er allemaal nodig is om de app geschikt te maken. Het laat vooral zien wat een ontwikkelaar allemaal te wachten staat en is interessant voor appmakers die ook plannen hebben om hun app over te zetten.

Nog veel meer interessante achtergrondinformatie over Project Catalyst lees je in het uitgebreide stuk van Ars Technica, waarin ook technische info de revue passeert.

In de iCulture Podcast aflevering 10 spraken wij met de Nederlandse ontwikkelaar Antoine van der Lee. Ook hij laat zijn licht schijnen over Catalyst en vele andere onderwerpen.

Bekijk ook

iCulture podcast #10: terugblik op WWDC 2019 voor ontwikkelaars

In iCulture podcast #10 blikken we terug op WWDC 2019 vanuit het oogpunt van ontwikkelaars. Wat kunnen we verwachten van aankondigingen als Create ML, Swift Package Manager en Catalyst? En hoe belangrijk is SwiftUI voor ontwikkelaars?

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.