Achtercamera onderzoeken
Het nieuwe beleid omtrent iPhone X-modellen met Face ID-problemen werd verspreid via een interne memo. Daarin staat dat de medewerkers eerst de gebruikelijke diagnosestappen moeten doorlopen voor de camera aan de achterkant, om te kijken of dat het probleem oplost. Zo niet, dan mag het hele toestel vervangen worden. Het lijkt misschien gek om bij problemen met gezichtsherkenning naar de achterkant van het toestel te kijken, maar er zou een bepaalde link zijn tussen het niet goed functioneren van de achtercamera en een haperende Face ID.
Het is onduidelijk hoeveel mensen last hebben van de problemen; op de iCulture-redactie krijgen we er weinig meldingen over. Wel publiceerden we vorige week nog een tip wat je moet doen als Face ID niet goed werkt. Je zou bijvoorbeeld wat meer je gezichtsuitdrukking kunnen variëren, als je bij het ontgrendelen van je iPhone bijvoorbeeld erg fronst. Maar daarbij gaat het om kleine gebruiksproblemen, terwijl Apple’s interne document is gericht op situaties waarbij er sprake is van een technisch defect.
Mensen die problemen ervaren kunnen bij de Apple Store of een erkende serviceprovider een afspraak maken om naar hun toestel te laten kijken. Daarbij moet je aangeven dat je het toestel zelf langs wilt brengen, maar je kunt natuurlijk ook eerst bellen of e-mailen.
De tekst van het document luidt:
In order to provide the best customer experience, if a customer reports that their iPhone X is having Face ID issues, you may be able to resolve the issue with a rear camera repair. Run AST 2 on the customer’s device to check the camera. If the diagnostics find issue with the camera, perform the repair to see if the issue is resolved. If the issue is not resolved, perform a whole unit replacement instead of a same-unit display repair.
Apple has not commented on this matter publicly, or launched any sort of official repair program, as these are internal guidelines.
Omdat het om een intern document gaat, is het niet direct bedoeld als terugroepactie of iets dergelijks.