Apple en uitgevers aangeklaagd voor prijsafspraken rond ebooks

Apple wordt in de VS gedagvaard door een groep consumenten, die van mening zijn dat er prijsafspraken over ebooks zijn gemaakt. De class-action lawsuit, waarbij een kleine groep een rechtszaak aanspant die voor een grotere groep gunstige consequenties kan hebben, werd geïnitieerd door Anthony Petru uit Oakland (Californië) en Marcus Mathis uit Natchez (Mississippi). Bij […]

iBooksApple wordt in de VS gedagvaard door een groep consumenten, die van mening zijn dat er prijsafspraken over ebooks zijn gemaakt. De class-action lawsuit, waarbij een kleine groep een rechtszaak aanspant die voor een grotere groep gunstige consequenties kan hebben, werd geïnitieerd door Anthony Petru uit Oakland (Californië) en Marcus Mathis uit Natchez (Mississippi). Bij de dagvaarding zijn Apple en vijf uitgeverijen betrokken: Harper Collins, HarperCollins, Hachette, Macmillan, Penguin en Simon & Schuster. Zij zouden samen met Apple hebben samengespannen om het prijsbeleid van Amazon onderuit te halen.


Amazon’s Kindle Store is populair bij consumenten, omdat je er alle bestsellers voor $9,99 kunt kopen. Soms worden boeken daarbij met verlies aangeboden. De uitgevers zijn blij dat daarmee de drempel om ebooks te gaan lezen wordt verlaagd, maar ze zijn ook bang dat de verwachtingen van consumenten worden vastgezet: die verwachten tegenwoordig dat ze elk boek voor $9,99 kunnen kopen. De betrokken uitgevers zijn goed voor 85 procent van de markt voor fictie en non-fictie boeken. Ze zouden Amazon hebben gedwongen om de huidige prijsstructuur los te laten en te kiezen voor een agencymodel, waarbij de uitgevers zelf hun prijzen vaststellen. Toen Amazon daarmee niet akkoord wilde gaan, dreigden ze boeken die onder de kostprijs zouden moeten worden verkocht, uit het Amazon-assortiment te halen.

De advocaat van advocatenkantoor Hagens Berman, is nu van mening dat de uitgevers in Apple een partij vonden om mee samen te spannen en prijsafspraken te maken. Apple was bereid om de boeken voor hogere prijzen te verkopen, zodat alle partijen meer verdienen. Ze probeerden op die manier het prijsbeleid van Amazon kapot te maken. Apple had er ook een belang bij: volgens advocaat Steve Berman wilde Apple de iPad nadrukkelijk als ereader in de markt zetten. Concurrentie van Amazon’s Kindle ereader was daarom ongewenst.

Bron: AFP

Informatie

Laatst bijgewerkt
13 augustus 2011 om 13:28
Categorieën
Apple, Apps

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.