Jimmy Iovine

Apple vertelt hoe persoonlijke afspeellijsten van Apple Music worden gemaakt

Apple-topman Jimmy Iovine vertelt in een interview waarom persoonlijke afspeellijsten met algoritmes worden gemaakt en hoe het zit met exclusieve deals.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Apple heeft in een interview meer verteld over de algoritmes die ze gebruiken voor de persoonlijke afspeellijsten van Apple Music. Ook gingen ze in op de kritiek dat er tegenwoordig te veel exclusieve deals worden gesloten,

Jimmy Iovine

Mensenwerk was te ambitieus

Apple-topman Jimmy Iovine vertelt in een interview over de automatisch gegenereerde afspeellijsten die in iOS 10 te vinden zijn. Dat lijkt een fundamentele verschuiving ten opzichte van vorig jaar, toen Apple zo benadrukte dat alle afspeellijsten handmatig worden gemaakt, door echte muziekkenners. Iovine geeft toe dat ze daar deels vanaf zijn gestapt: “We waren in het begin te ambitieus – we stopten er te veel in”, aldus Iovine. “Maar we komen er wel, stap voor stap. De dingen die we aan het maken zijn, zal niemand zien aankomen.” Daarmee treedt Iovine in de voetsporen van zijn baas Tim Cook, die in interviews ook regelmatig aankondigt dat er spannende dingen aan zitten te komen.

Maar hoe werkt het maken van die afspeellijsten dan en hoe denkt Apple ze beter te kunnen maken dan Spotify’s Discover Weekly? Volgens Iovine heeft het te maken met de historische kennis die Apple van gebruikers heeft. Als je jarenlang albums en nummers hebt beoordeeld in je iTunes-bibliotheek of bepaalde nummers meer hebt gespeeld dan andere, dan vind je dat terug in je favorietenmix en nieuwe muziekmix, twee afspeellijsten die sinds iOS 10 live zijn.

Bij de afspeellijsten met nieuwe muziek komt nog wel wat menselijke invloed aan te pas. Daarbij wordt de afspeellijst samengesteld op basis van smaakovereenkomst met de lijsten die een Apple-medewerker heeft samengesteld. Maar ook daar wordt gekeken naar je luisterhistorie en welke nummers je nog niet hebt gespeeld.

Apple Music op een Apple TV met tvOS 10.

Exclusieve deals

Iovine sprak ook over de gewoonte om exclusieve deals met artiesten te sluiten, waardoor gebruikers van Spotify regelmatig misgrijpen. Een recente exclusive van Frank Ocean maakte duidelijk dat de platenmaatschappijen er liever mee zouden stoppen. Voor gebruikers is het onhandig: je kunt op Apple Music wel naar het nieuwste album van Drake luisteren, maar niet naar Kanye West, omdat hij een deal met Tidal heeft.

Iovine heeft nog geen antwoorden: “Ik denk dat we het nog niet weten, ik denk dat niemand het weet”, verzucht Iovine. “Over een jaar kan het er wel eens totaal anders uitzien dan nu.” Het zou Iovine niet verbazen als mensen lid worden van meerdere muziekdiensten, net zoals nu al het geval is bij Netflix en HBO.

In het interview komen ook radiohost Zane Lowe (van Beats 1) en marketeer Bozoma Saint John aan het woord. Volgens Lowe hebben de exclusives een nuttige rol: “Ik denk dat Apple Music de plek is waar artiesten hun verhaal kunnen vertellen.”

Nieuw bij Apple Music: Mary J. Blige interviewt Clinton

Ondertussen gaat Apple Music door met het verzinnen van allerlei shows en events die eigenlijk niets met muziek te maken hebben. Zo kondigden ze aan dat Hillary Clinton geïnterviewd zal worden door Mary J. Blige in een nieuwe show op Apple Music. De show heet The 411, een verwijzing naar Blige’s nieuwste album ‘What’s the 411?’. Je gaat Blige en Clinton zien op een manier zoals je nog nooit hebt gezien, belooft Apple. Vanaf 30 september kun je kijken.

In de promo zingt Blige een liedje over rassen, politiek en identiteit in Amerika.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 28 september 2016, 16:33
Categorie Diensten
Onderwerpen afspeellijst, apple music

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.