In de aanval op Adobe: Affinity-apps krijgen extreem lange proefperiode van 6 maanden

In de aanval op Adobe: Affinity-apps krijgen extreem lange proefperiode van 6 maanden

Software-maker Affinity gaat vol in de aanval op Adobe. Ze bieden gebruikers nu de mogelijkheid om Affinity Designer, Photo en Publisher 6 maanden gratis te proberen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

De Affinity-apps zijn een tijdje geleden overgenomen door Canva, met als doel om zoveel mogelijk gebruikers bij Adobe weg te kapen. Deze extra lange proefperiode is daarvoor bedoeld. “We zeggen: ‘probeer alles en betaal niets’, omdat we begrijpen dat verandering een grote stap kan zijn voor drukke professionals”, aldus Affinity CEO Ashley Hewson in een blogpost. “Iedereen die de proefversie gebruikt is absoluut niet verplicht om iets te kopen”. Het bedrijf vraagt zelfs niet om betaalgegevens. Hewson hoopt dat veel gebruikers hebben besloten dat het tijd is om naar een ander softwarepakket over te stappen, sinds concurrent Adobe negatief in het nieuws was over de invoering van nieuwe AI-voorwaarden.

Bovendien is de Amerikaanse waakhond Federal Trade Commission van plan om stappen tegen Adobe en twee topmensen te ondernemen, omdat ze consumenten hebben voorgelogen over de extra kosten die zijn gemoeid met het eerder opzeggen van een abonnement op Creative Cloud. Adobe maakt het volgens de FTC bovendien moeilijk voor consumenten om hun abonnement op te zeggen.

Affinity Software

Eenmalig bedrag

Bij Affinity speelt dat allemaal niet: bij deze apps betaal je eenmalig voor de software. Om de zoveel jaar komen er grote updates uit waarvoor je wel een (kleiner) bedrag moet betalen, maar daarna ben je er vanaf. Er zijn geen maandelijkse of jaarlijkse kosten waar je voor langere tijd aan vastzit en als je tevreden bent met de functies van een eerdere softwareversie, hoef je niet te upgraden. Bij Adobe moet je je abonneren op Creative Cloud, dat al snel een paar tientjes per maand kost.

De Affinity Creative Suite is te gebruiken op de Mac, iPad en Windows-pc’s en omvat de apps Affinity Photo, Affinity Designer en Affinity Publisher. Je kunt een gratis proefperiode van 6 maanden starten en zit dan nergens aan vast. Mensen die meteen enthousiast zijn kunnen de apps nu al aanschaffen met 50% korting. Normaal betaal je €179,99 voor het complete softwarepakket, maar dat is nu verlaagd naar €89,99.

Affinity-team
Het team van Affinity-team bij de aankondiging van de Canva-overname.

Alledrie apps hebben in mei 2024 nog een update gekregen met ondersteuning voor variabele lettertypes, de mogelijkheid om QR-codes te genereren, support voor tientallen nieuwe camera’s en 32-bits HDR. Affinity belooft verder uitgebreide support met educatieve video’s en tutorials om de software te leren gebruiken. Dus mocht je nog op zoek zijn naar software voor fotografie en design, dan is het een kleine moeite om op de “Try for free”-knop te drukken. Helemaal identiek zijn de pakketten niet, maar de functies en de doelgroep van Affinity Photo, Affinity Designer en Affinity Publischer komen in grote lijnen overeen met die van Adobe Photoshop, Adobe Illustrator en Adobe InDesign.

Bekijk ook
Canva neemt Affinity-software over en wil daarmee Adobe verslaan

Canva neemt Affinity-software over en wil daarmee Adobe verslaan

Canva heeft de grootste overname tot nu toe gedaan: het 37 jaar oude softwarebedrijf Serif, bekend van de Affinity-software. Het contrast tussen de twee bedrijven is enorm.

Reacties: 4 reacties

  1. Het is goed werkende software. Ooit vond ik Quark Xpress arrogant in hun houding. Ik ben toen overgestapt naar Adobe vanwege het sympathieke InDesign. Nu maakt Adobe de fout dat ze arrogant worden.

  2. Gebruik de affinity suite al jaren met veel plezier. Met v2 zijn welkome verbeteringen gekomen.

    De adobe suite is kwalitatief ook goed maar ik heb altijd ruzie met de caching van Adobe die na een korte tijd bijna de helft van mijn volledige geheugen in beslag nam. Dit zat zo verstopt dat Apple helpdesk mij gelukkig heeft geholpen om het te verwijderen.
    Toch vind ik het onbegrijpelijk hoe Adobe dit doet. Dit, en de maandelijkse hoge kosten zijn voor mij de reden om geen abonnement af te sluiten (als particulier).

  3. “Worden”? Adobe is al jaren arrogant geworden! Sinds de launch van hun Creative Cloud loopt het echt de spuigaten uit en met hun AI is het nog erger geworden.

  4. Ik gebruik al jaren Adobe, maar ben bereid over te stappen. Zijn dit volwaardige alternatieven om tijd in te investeren? Of zijn er ervaringen dat bijvoorbeeld functies oid gemist worden?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.