Review: Shiroku, cijferspel van Nederlandse ontwikkelaar

Review van Shiroku, een strategisch cijferspel van de Nederlandse ontwikkelaar Nani Mobile. In het spel moet je om beurten een cijfer uit een getallenraster kiezen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

shirokuShiroku is een cijfergame van ontwikkelaar Jeroen Kerkhof, die nog maar kort in de App Store verkrijgbaar is. De game is ook onder andere benamingen te vinden, maar heeft in dit geval de naam Shiroku gekregen, waarschijnlijk om de overeenkomst met Sudoku aan te geven. Toch zijn de regels van dit spel totaal anders: je speelt de game altijd tegen de computer en probeert daarbij zoveel mogelijk punten te verzamelen. Er zitten 100 levels in die vrij eenvoudig beginnen maar gaandeweg steeds moeilijker worden.

Spelregels van Shiroku

Bij Shiroku kies je om de beurt steeds een getal uit een rij of kolom. Welke kolom dat is, wordt bepaald door de keuze van je voorganger. Het ligt voor de hand om steeds het hoogste cijfer te kiezen, want het gaat immers om het verzamelen van zoveel mogelijk punten. Maar soms helpt het om al een paar stappen vooruit te kijken. De rij die jij kiest is namelijk bepalend voor de rij waar de computer uit mag kiezen (en omgekeerd). Kies je een 9 uit een rij, dan kan dat betekenen dat de computer bij de volgende beurt het begeerde getal 20 uit de toegewezen rij kan pakken. Er zijn ook negatieve getallen waardoor je score lager wordt, maar ook die kun je soms slim kiezen om te zorgen dat de computer in de volgende ronde minder gunstige keuzes heeft.

Het klinkt allemaal heel simpel en dat is het ook. Persoonlijk vind ik Shiroku eigenlijk leuker om te spelen dan Sudoku, waarbij je naar een raster met cijfers zit te staren. Bij Shiroku zit er door de interactie met de computerspeler veel meer actie in het spel: je hebt beperkte tijd om te reageren en moet een paar stappen vooruit denken om de beste moves te maken. In de eerste levels is het nog allemaal dodelijk simpel: je tikt wat cijfers aan en moet al wel heel onhandig bezig gaan om niet hoger dan de computer uit te komen. Bij de hogere levels wordt het toch een stuk moeilijker: net als bij schaken is het soms lastig om echt veel stappen vooruit te denken. Bovendien kiest de computer vaak cijfers waarvan je als menselijke speler denkt: “Huh? Is dit dom giswerk of zit er een slim idee achter?”

Spelen van Shiroku

Er zijn 100 levels in Shiroku, onderverdeeld in 10 groepen. Je speelt dus eerst 01-01 tot en met 01-10 en gaat daarna verder met 02-01. Voor elk level wordt de hoogste score vastgelegd, zodat je ook terug kunt naar eerdere levels om een hogere score te halen. Telkens wanneer je wint krijg je een plaatje als beloning. Niet dat het veel voorstelt: in de screenshots hierboven zie je bijvoorbeeld een foto van pompoenen, maar het is leuk dat je steeds iets anders te zien krijgt. De game heeft zelf geen muziek, maar je kunt tijdens het spelen naar eigen muziek luisteren.

Tijdens het spelen liep ik eigenlijk maar tegen twee bezwaren aan: als je een level hebt gewonnen kun je niet terug naar het hoofdscherm. De enige twee opties zijn het opnieuw spelen van hetzelfde level of doorgaan naar het volgende level. Er zit dan eigenlijk niets anders op om een nieuwe game te starten en van daaruit te pauzeren en op Quit te drukken. Een ander bezwaar is dat de cijferknoppen wat aan de kleine kant zijn en niet altijd even snel reageren. Soms druk je drie tot viermaal op een cijferknop omdat er niets lijkt te gebeuren. De tijdbalk loopt ondertussen terug en je kunt niets anders doen dan geduldig afwachten totdat de game je actie wel heeft verwerkt. Gelukkig komt dat probleem heel onregelmatig voor en hooguit één op de twintig tot dertig schermtaps. Misschien komt het omdat de iPhone ondertussen bezig is met iets anders (e-mail ophalen bijvoorbeeld). Het kan helpen om je iPhone voor het spelen eerst te herstarten, zoals bij wel meer spelletjes geadviseerd wordt. Desondanks: een knap gemaakt spelletje met mooie animaties. Geen afraffelwerk.

Conclusie

Shiroku is een leuk en verslavend spelletje, dat meer actie te bieden heeft dan Sudoku. Het spelen tegen de computer is vooral in de hogere levels erg uitdagend omdat je meerdere stappen vooruit moet denken. De animaties zien er goed uit, de uitvoering is goed, alleen hapert het spel wel eens bij het aantikken van een cijferknop. Wie nog twijfelt kan de gratis Lite-versie installeren.

Info: Shiroku

  • Ontwikkelaar: NaniMobile
  • Applicatie: Shiroku
  • Te koop via: App Store
  • Prijs: 0,79 euro
  • Geteste versie: 1.1
  • Bestandsgrootte: 4,4MB
  • Cijfer: 8

Informatie

Laatst bijgewerkt
30 oktober 2009 om 2:22
Onderwerp
Categorie
Games

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.