Angry Birds-maker: Apple blijft nog wel een tijdje nummer één

Peter Vesterbacka, CEO van Rovio Mobile en drijvende kracht achter het populaire spel Angry Birds, praat in een interview over Apple, Android, het succes van het spel en wat de toekomst brengt.

Peter Vesterbacka CEO Rovio Mobile (Angry Birds)Niet alleen het iOS-platform groeit, ook Google’s Android-besturingssysteem is op steeds meer telefoons te vinden. Volgens Peter Vesterbacka, de man achter het bedrijf Rovio Mobile dat de populaire game Angry Birds op de markt bracht, brengt de groei van Android ook complexiteit met zich mee. Niet de verschillende apparaten die vaak als oorzaak worden genoemd, maar als het aan Vesterbacka ligt een fragmentatie van het ecosysteem: veel verschillende winkels en veel verschillende modellen. Hij denkt dan ook dat iOS nog wel een tijdje het belangrijkste platform zal blijven. Vanuit een ontwikkelaars perspectief althans. Dit zei hij in een interview met de website Tech N’ Marketing.

Aan de andere kant noemt hij fragmentatie aan apparaatzijde ‘geen groot probleem’, maar geeft Apple-topman Steve Jobs wel gelijk dat ontwikkelen voor Android gepaard gaat met meer uitdagingen. Dat ziet hij echter niet als een probleem: “Dat is prima, ontwikkelaars ontdekken wel hoe een ecosysteem werkt en zo lang dat geen fysieke pijn veroorzaakt, is het prima”, aldus de “Mighty Eagle” van Rovio. Hij is wel van mening dat dit niet per definitie betekent dat Apple’s model superieur is. Ontwikkelaars moeten als het aan hem ligt begrijpen dat Apple en Google twee verschillende modellen hanteren voor verschillende ecosystemen. Vesterbacka waarschuwt wel dat men andere merken, zoals Nokia (MeeGo), HP-Palm, RIM en Microsoft, niet moet uitvlakken.

Volgens Vesterbacka is het Apple die weet wat het doet en bepaalt wat er gebeurt. Hij noemt Android open, maar ook weer niet helemaal open en typeert dit als een Google-eigen ecosysteem. Ook stelt hij dat betaalde content, in tegenstelling tot het iOS-platform, voor Android niet werkt. Rovio biedt Angry Birds voor Android gratis aan, maar haalt haar inkomsten uit advertenties. Inmiddels is het spelletje, dat naast de reguliere versie ook speciale versies voor Halloween en kerst kent, al ruim 50 miljoen keer gedownload. Dat is nog zonder de verkoopcijfers tijdens de feestdagen toen een record van 1 miljoen downloads op een dag werd gehaald, voegt Vesterbacka toe.

Het iOS-platform is ook bij uitstek geschikt als gamesplatform. Naast Angry Birds zijn er nog tal van andere populaire en minder populaire games in de App Store te vinden. Een daarvan is het puzzelspelletje Cut The Rope, waarbij je telkens snoep in de mond van het groene monstertje Om Nom moet zien te krijgen. Het spelletje kreeg onlangs zijn eerste grote update en passeerde tevens de drie miljoen downloads. Vesterbacka is positief over het spel: “Het is een geweldig spel en het verdient al het succes dat het heeft gehad”. Maar volgens de topman klopt de bewering dat Cut The Rope Angry Birds heeft ingehaald als meest verkochte app niet. Alleen de twee weken na de lancering van het spel was het populairder, aldus Vesterbacka.

Het succes van Angry Birds is volgens de “Mighty Eagle” van Rovio te danken aan een combinatie van factoren: “Geoptimaliseerd voor touch, geweldige karakters, iedereen houdt van de vogels.” Maar misschien wel het belangrijkste is volgens Vesterbacka de manier waarop het bedrijf samenwerkt en communiceert met haar fans en de community daar om heen. Social media, met name Twitter, spelen daarbij een grote rol, legt hij uit. “Voor ons is Twitter een geweldige manier om de vinger aan de pols te houden; we weten heel snel wat fans van nieuwe functies vinden plus ze houden ons ook op de hoogte.”

Naast het reguliere spel en Angry Birds Seasons, de versie die richt op verschillende seizoenen — zoals de winter, heeft het succes van Angry Birds ook geleid tot een eigen merchandising. Zo zijn er pluche poppen verkrijgbaar van alle karakters in het spel. Die zijn volgens Vesterbacka erg populair. “Ze waren meteen uitverkocht.” Daarnaast zijn er iPhone-hoesjes op de markt gebracht. Maar dat is niet alles. Men wil niet te snel zijn met allerlei nieuwe dingen, maar er komen nieuwe producten aan, aldus Vesterbacka.

Afgelopen maand onthulde Vesterbacka ook al dat het spel een vervolg zal krijgen. In de opvolger van Angry Birds 1 zal echter het verhaal van de varkens centraal staan. Het is nog onduidelijk wanneer de opvolger beschikbaar zal komen. Ook zijn er plannen voor een Facebook-spel dat zich afspeelt in dezelfde wereld als de Angry Birds, maar toch brengt men Angry Birds niet naar dat platform. Wel gaan de Angry Birds en groene varkentjes hun weg naar het witte doek vinden en ook komt er een tv-serie. Tot slot wil Rovio het spel ook nog eens naar de drie populairste consoles brengen: de PS3, Xbox 360 en de Wii. Voorlopig vliegen de Angry Birds dus nog wel even door.

Foto (CC): Frederik Wass

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 29 december 2010, 15:28
Categorie Games
Onderwerpen android, angry birds, apple, google, interview, rovio

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.