AirPlay op Sonos via een Airport Express (review)

Sonos maakte het vorige week om AirPlay af te spelen via zijn Zone Players. Je hebt er alleen wel een Airport Express voor nodig.

AirPlay via SonosSonos kwam een kleine twee weken geleden met leuk nieuws voor de gebruikers van het draadloze muzieksysteem: voortaan ondersteunt Sonos ook AirPlay. Er kwamen meteen veel vragen binnen in de comments over wat de meerwaarde van AirPlay nog is, aangezien Sonos zelf al is bedoeld om muziek te streamen. Daarnaast is voor het gebruik van AirPlay op Sonos een Airport Express (van 89 euro) nodig. De vraag is natuurlijk of dat het waard is. Tijd voor een review!

Sonos productenVoor diegene die nog niet bekend zijn met Sonos een kleine uitleg van het systeem. Sonos is een draadloos muzieksysteem waarbij je spelers (Zone Players) in de ruimtes van je huis plaatst. De populairste spelers is momenteel de S5 met ingebouwde speakers, maar er zijn ook spelers die je aan kunt sluiten op een versterker of eigen speakers. Eén van de spelers sluit je via ethernet aan op je netwerk of je gebruikt hiervoor een apart kastje, de Zone Bridge. Sonos maakt vervolgens zelf een draadloos netwerk tussen alle spelers.

De ruimtes (zones) kun je indelen in groepen, die je ook continu kunt aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld de woonkamer en de keuken samenvoegen tot een zonegroep en de speler in de slaapkamer als losse zone gebruiker. Je kunt dan gelijktijdig muziek afspelen in de woonkamer en keuken (synchroon), terwijl iemand anders in de slaapkamer naar iets anders luistert. De muziek kan ergens uit je lokale netwerk komen (bijv. van een NAS of computer), maar ook Spotify, radiostreams en andere internetdiensten worden ondersteund. Het bedienen van het hele systeem doe je door middel van een app op je iPhone, iPad, Android-toestel, Mac of pc.

Het Sonos-systeem is populair onder Mac-gebruikers, vanwege het strakke design en de simpele werking. Zo is het installeren van een nieuwe player een kwestie van de stekker in het stopcontact steken en op twee knopjes drukken. Een groot nadeel is er wel: het systeem is niet goedkoop. Als je de verschillende kamers in je huis wilt voorzien van Zone Players, dan betaal je al snel tussen de 1000 en 2000 euro.

Werking AirPlay

AirPort Express aansluiten op Sonos S5Een nieuwe functionaliteit van Sonos is dus Apple’s AirPlay. Hiervoor sluit je een Airport Express met een audiokabel en netwerkkabel – die worden meegeleverd met een Zone Player – aan op de speler. Met een duidelijke stap-voor-stap handleiding configureer je vervolgens de AirPort Express. Het netwerkapparaat maakt dan voortaan verbinding met je netwerk via je draadloze netwerk en maakt geen gebruik van zijn draadloze mogelijkheden. Dit zorgt volgens Sonos voor de beste verbinding en bespaart daarnaast elektriciteit. Het nadeel is wel dat je verder niets met je Airport Express kunt. Het is enkel en alleen een AirPlay-ontvanger geworden.

Elke Sonos heeft een audio-ingang om zo muziek van een ander apparaat door heel je huis beschikbaar te maken. Je kunt er bijvoorbeeld een CD-speler op aansluiten. Ook de Airport Express sluit je aan op deze poort, maar Sonos heeft er wel wat bijzonders mee gedaan: de poort is ‘slim’ gemaakt, zodat hij het doorheeft als er muziek binnenkomt. Zodra je nu muziek streamt via AirPlay naar de AirPort Express start die met afspelen op de zones die je als voorkeur opgeeft op een vooraf ingesteld volume. Je kunt de zones en het volume natuurlijk altijd aanpassen via de Sonos Controller app.

De vraag is natuurlijk: waarom heeft Sonos gekozen voor de Airport Express en is AirPlay niet gewoon ingebouwd. In een telefoongesprek vertelde Craig Wisneski, senior product manager van Sonos, me dat het technisch niet mogelijk was om AirPlay beschikbaar te maken op alle oude hardware via een software update. Aangezien veel mensen veel investeren in hun Sonos-netwerk zou het bedrijf daarmee huidige klanten teleurstellen en dat wilden ze niet. Toen ik vervolgens vroeg of Apple daarnaast restricties heeft waardoor Sonos geen multiroom AirPlay mag aanbieden, zodat je in meerdere ruimtes tegelijk naar dezelfde muziek kunt luisteren, antwoordde Wiskenski bevestigend. Nog een reden voor Sonos om buiten Apple om AirPlay beschikbaar te maken via een Airport Express.

De praktijk

AirPlay van iPhone naar SonosTot zover de achtergrond. De vraag is natuurlijk: hoe werkt het in de praktijk? Ik heb er een Airport Express bijgepakt en ben het uit gaan proberen. Als eerste moest ik bepalen op welke player ik de Airport Express aan zou gaan sluiten. Zo staat één van mijn players in een boekenkast en a;s er dan plots opeens twee extra snoeren door die kast lopen ziet het er niet zo mooi uit. Uiteindelijk bleek dat ik de Airport Express en de snoeren het mooiste kon wegwerken in de slaapkamer. Airport Express in het stopcontact, kabels erin en in de S5. Vervolgens met de handleiding de Airport Express en ingang van de speler ingesteld en binnen nog geen 5 minuten was ik klaar.

Ik heb uiteindelijk gekozen om AirPlay standaard de laten afspelen in mijn woonkamer, omdat ik daar het meeste ben en dat ging zonder problemen. Terwijl de muziek dus op de Airport Express in de slaapkamer binnenkomt hoor ik hem in de woonkamer als ik bijvoorbeeld vanuit de iPod-app wat muziek stream. En dat met slechts één klik vanaf mijn iPhone. Via de Sonos Controller app kan ik eventueel het volume of de zones aanpassen terwijl de muziek gewoon doorspeelt. Dat werkt dus ook prima. Start ik met de Controller muziek vanaf mijn Sonos in de zone die op dat moment AirPlay afspeelt dan stopt hij daarmee. Mijn iPhone blijft de muziek alleen wel doorstreamen. Start je met AirPlay terwijl de voorkeurszone(s) al andere muziek afspelen, dan hoor je je AirPlay-stream niet. De muziek van de Sonos zelf gaat dus altijd voor AirPlay.

Maar wat is de meerwaarde van muziek streamen vanaf je iPhone als je de muziek gewoon in de Sonos Libary kan stoppen? Die is er niet. Die meerwaarde is er pas als je apps gebruikt die muziek streamen vanaf internet. Denk bijvoorbeeld aan de iPad-applicatie Aweditorium, waarmee je kennis kunt maken met nieuwe muziek. Of wat dacht je van een podcast in een HTML5-player op een website? Ook kunnen vrienden die op muziek zijn die ‘gave nieuwe track’ laten horen vanaf hun iPhone. Het biedt je dus weer extra mogelijkheden om muziek af te spelen op je Sonos.

AirPlay via Sonos werkt eigenlijk perfect. Je kunt muziek direct vanaf je iPhone of iPad naar één of meerdere ruimtes streamen en het werkt zonder dat je eerst je Sonos moet “opstarten”. Over de functionaliteit valt eigenlijk gewoon niet te klagen, ze hadden het bij Sonos in mijn ogen niet beter kunnen implementeren. Dat je een Airport Express nodig hebt is wel balen. Het is lastig om deze netjes weg te werken en het kost natuurlijk nog geld ook. De vraag is dus: is het die €89,- waard? Als je je hele huis vol ZonePlayers hebt staan en in het bezit van een iPhone én iPad bent dan moet je het gewoon doen. Dan is €89,- een relatief klein bedrag die de functionaliteit van je Sonos net even extra uitbreid. Heb je net je eerste S5 heeft gekocht, dan zou ik het niet doen. Het is namelijk geen must, het is enkel een klein extraatje voor een bijna perfect muzieksysteem.

Info: AirPlay op Sonos

• Nodig: Apple AirPort Express (naast een Sonos-systeem natuurlijk)
  • Te koop via: Apple Store