Waarom Apple kansen ziet in gezondheid

Apple heeft duidelijk plannen om een gezondheidsproduct te maken. Maar waarom is Apple daar zo druk mee bezig?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

gezondheid-apps

Apple heeft de afgelopen maanden heel veel medische experts aangenomen, waaronder artsen, fitness-, slaap- en sensorspecialisten. “The whole sensor field is going to explode”, zei Tim Cook vorig jaar tijdens een interview. Patenten en vacatures wekken de indruk dat Apple een wearable accessoire (waarschijnlijk iWatch) gericht op gezondheidsfuncties gaat maken. Waarom die plotselinge interesse in gezondheid? Tien redenen waarom dit een interessant gebied is voor Apple.

Alles wijst op een gezondheidsaccessoire

Een greep uit de nieuwe medewerkers die Apple de afgelopen maanden in dienst nam: Jay Blahnik werkte aan de Nike+ Fuelband, Michael O’Reilly werkte bij een bedrijf dat zuurstofgehalte in het bloed kan meten en Ravi Narasimhan maakte biosensoren die je als een pleister op de huid draagt. Je kunt er aantal stappen, huidtemperatuur, ademhalingsfrequentie en andere lichaamswaarden mee meten.

Het zou ideaal zijn om al die sensoren ook in de iWatch toe te passen, al zal Apple nog wel een paar hobbels moeten nemen. Goedkeuring door de FDA is één ding, maar als Apple de iWatch ook als medisch hulpmiddel in Europa wil verkopen, zullen ze een CE-markering moeten regelen. Apple liep daar zelf tegen aan toen ze ontdekten dat apps wel erg vaak medisch advies geven waar mensen belangrijke beslissingen op baseren.

gezondheid-pillen

Maar daarmee lopen we eigenlijk op de zaak vooruit. Laten we eerst eens kijken naar de vraag: waarom zou Apple iets met gezondheid willen?

Productiviteit is niet spannend meer

Je kunt nóg slimmere manieren vinden om agenda-apps te maken, nóg leukere manieren om je Safari-bookmarks te organiseren, maar gebruikers staan niet meer te popelen. Alles wat er op het gebied van standaardapps is bedacht heeft Apple inmiddels wel toegepast. Apple zit bovendien met het probleem dat ze niet alle leuke trends en hypes kunnen toepassen. De agenda-, mail- en adresboekapp moeten eenvoudige basisfunctionaliteit bevatten, alle gimmicks en geinig extra’s mogen door externe ontwikkelaars worden gedaan.

Interesse van gebruikers groeit

Quantified self groeit uit tot een mainstream onderwerp. Mensen willen niet afhankelijk zijn van het medische circuit en willen niet pas in actie komen als ze ziek zijn. Preventie is belangrijker geworden en één van de manieren om dat te doen, is om je eigen lichaamswaarden goed in de gaten te houden. Je houdt met apps je gewicht en je sportactiviteiten bij, kunt checken of je rusthartslag voldoende laag is en of je voeding wel gezond is.

Het is een feel good-onderwerp

Politiek en religie: twee onderwerpen waar je in vreemd gezelschap beter niet over kunt beginnen. Maar praat over je sport, gezondheid en lekker met jezelf bezig zijn, dan vindt iedereen dat wel belangrijk of in ieder geval interessant. Sporten, gezond leven en preventief met je gezondheid bezig zijn, zijn positieve onderwerpen waar Apple zich geen buil aan kan vallen. Het zijn onderwerpen die wereldwijd een grote groep mensen aanspreken.

De technische mogelijkheden zijn er nu

Vroeger moest je naar een sportarts als je je conditie wilde meten. Apparatuur om lichaamsfuncties te meten was groot en duur. Tegenwoordig meet je je hartslag, bloeddruk en zelfs het zuurstofgehalte in je bloed zelf, maar sensoren die een paar tientjes kosten en voor iedereen bereikbaar zijn. De vermoedelijke sensoren die Apple in een iWatch wil inbouwen zouden een paar jaar geleden nog honderden euro’s per stuk hebben gekost. Het prijspeil is inmiddels zo gedaald en de sensoren zijn zo klein geworden dat Apple meerdere sensoren in een betaalbare en makkelijk draagbare activiteitentracker kan stoppen.

Apple ziet marktkansen

Afgelopen jaar constateerden we al dat het aantal quantified self-accessoires in de App Store explosief was gestegen. Er zijn bewegingstrackers die je aan je kleding vastmaakt of als fitnessarmband draagt. Er zijn digitale weegschalen die je gewicht doorsturen naar een app en meteen de luchtkwaliteit in de slaapkamer in de gaten houden. Apple kan uit de verkoopcijfers van de Apple Store precies aflezen welke accessoires het goed doen. Veel verkoop van slaaptrackers? Dan moet er ook een slaaptracker in de iWatch!

De toekomstige doelgroep is enorm

gezondheid-accessoires-appleDe vergrijzing biedt enorme kansen voor bedrijven die zich bezig houden met gezond oud worden en lang fit blijven. Mensen gaan niet vanaf hun zestigste in een ouderenwoning zitten, maar willen zo lang mogelijk een normaal leven hebben. Het is ook een groep die aardig wat geld heeft gespaard, dat ze graag uitgeven aan dingen die het leven makkelijker en leuker maken. Apple heeft dankzij de iPad al een voet tussen de deur bij deze groep actieve ouderen. Een gezondheidstracker waarmee ze hun eigen vitale lichaamswaarden in de gaten kunnen houden (zeker als ‘ie samenwerkt met de iPhone en iPad) is een kleine stap.

Het is heel persoonlijk

Je hoeft geen futuroloog te zijn om te zien dat er een trend richting individualisering is. Neem alleen al de opkomst van het woord ‘selfie’: leuk al dat sociale gedrag op Twitter en in WhatsApp, maar uiteindelijk vinden we onszelf het meest interessant. Mensen hebben meer behoefte aan een eigen uitstraling, ze hebben specifieke wensen en behoeften en willen zich onderscheiden. Gek genoeg door allemaal dezelfde smartphones te kopen, maar die kun je dan tenminste wel helemaal naar je hand zetten door ze te vullen met apps die alleen jij interessant vindt.

Apple kan het verschil maken

De Scanadoo kan nog zoveel stof doen opwaaien en de gekte rondom de Pebble-smartwatch kan nog tot veel grotere hoogte stijgen, maar uiteindelijk blijven het producten voor early adopters. Jij en ik halen dankzij crowdfunding dit soort producten in huis en daarnaast is er nog een klein percentage mensen die de moeite neemt om naar de Apple Store te gaan om daar een Fitbit te kopen. Maar de echte doorbraak gebeurt pas als Apple ons een niet te weerstane worst voorhoudt, een iWatch die we massaal gaan kopen. Omdat het Apple is en omdat we weten dat Apple het nét even slimmer en gebruiksvriendelijker heeft aangepakt dan de smartwatches van Samsung en Sony.

m7-processor

Apple heeft alles in huis

Als je de afgelopen maanden het nieuws rondom Apple hebt gevolgd, heb je op allerlei manieren signalen gekregen dat er een grote belangstelling voor gezondheid bij Apple is. Niet alleen de al eerder aangehaalde uitspraak van Tim Cook (“The whole sensor field is going to explode”), waarbij hij aangaf dat wearables een gebied zijn waar Apple enorme interesse in heeft. Bob Mansfield, de hardwarebaas die eerder al met pensioen zou gaan, is teruggehaald om volgens de New York Times bezig te gaan met sensortechnologie en gezondheidstoepassingen. Apple heeft de patenten, de mensen en heeft stiekem ook al de nodige voorbereidingen gedaan:

  • De TouchID-sensor kan een simpele manier zijn om in te loggen op je smartwatch, zonder dat je een toetsenbordje nodig hebt. Nu al in gebruik bij de iPhone 5s zodat de groep early adopters (die toch al veelal naar de iPhone 5s zijn overgestapt) meteen begrijpen hoe ze hun iWatch straks kunnen ontgrendelen.
  • De M7 co-processor is handig om allerlei lichaamsmetingen te doen, maar eigenlijk meet je daarmee vooral de bewegingen van je iPhone 5s en niet de bewegingen van je lichaam. Als je naar de koffieautomaat of de wc loopt, neem je niet altijd je iPhone 5s mee. Als Apple de M7 in een wearable stopt die je dicht op je lichaam draagt, zijn de metingen veel betrouwbaarder. Apple heeft al ervaring met de M7 en gebruikers hebben al een duidelijk beeld wat je ermee kunt.

Eerbetoon aan Steve Jobs

Zou het niet een mooi eerbetoon aan Steve Jobs zijn, als Apple een accessoire op de markt brengt waarmee je vroegtijdig medische problemen kunt ontdekken? Een accessoire die je stimuleert om gezonder te eten, zodat je minder vaak naar de dokter hoeft? Tegelijk is Steve Jobs niet zo’n goed rolmodel: hij was erg bezig met gezond leven, maar koos nogal bizarre eetwijzen (fruitarisme) en pakte volgens de overlevering zijn eigen ziekteproces niet zo slim aan. Als Apple hierin helemaal doorslaat, kunnen ze het straks zelfs in het marketingproces gebruiken. Tim Cook, met betraande ogen tijdens WWDC-keynote: “Als dit eerder mogelijk was geweest, hadden we de dood van Steve misschien wel kunnen voorkomen”. Maar eerlijk gezegd: het lijkt me sterk dat Apple die insteek gaat kiezen. Geld verdienen over de rug van de doden gaat toch iets te ver.

Foto’s CC: openingsfoto door Jason A. Howie, pillenfoto door epSoS.de,

Informatie

Laatst bijgewerkt
15 februari 2014 om 10:27
Onderwerp
Categorie
Apple

Reacties: 15 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.