
Privacylabel voor iOS-app vanaf 8 december verplicht
Ontwikkelaars zijn vanaf 8 december verplicht om privacy-informatie over hun iOS-apps te vermelden. Vanaf dat moment gaat Apple's nieuwe 'privacylabel' voor apps van start.
Ontwikkelaars zijn vanaf 8 december verplicht om privacy-informatie over hun iOS-apps te vermelden. Vanaf dat moment gaat Apple's nieuwe 'privacylabel' voor apps van start.
De Coalition for App Fairness is opgericht op te protesteren tegen de macht van Apple en de App Store. Het gaat goed: de coalitie is in een maand tijd meer dan verdubbeld en heeft nu 40 leden.
Na alle controverse heeft Apple nu haar eigen App Store-richtlijnen onder de loep genomen. Onder de nieuwe regels zijn gamestreamingdiensten in de App Store toegestaan. Maar Microsoft is niet onder de indruk.
Heb je net je salaris binnen? Dan is dat het beste moment voor jouw banken-app om feedback te vragen. Je bent namelijk in een goede stemming en de kans op een goede waardering is hoger. Volgens de Financial Times kunnen appontwikkelaars met slimme timing de App Store-waarderingen manipuleren.
Apple gaat ontwikkelaars de mogelijkheid bieden om eenmalige codes voor abonnementen aan te bieden. Ze zijn beschikbaar in iOS 14 en iPadOS 14.
Apple heeft laten weten dat ontwikkelaars mogen protesteren tegen App Store-beleid, zonder dat een app-update vertraging oploopt. Nu gebeurt het nog vaak dat Apps eindeloos in het goedkeuringsproces blijven hangen.
De ontwikkelaar van de app Guardian VPN is erin geslaagd om een App Store-richtlijn aan te vechten. Zijn app bevat een functie die normaal niet was toegestaan volgens de regels van de App Store.
Kleine ontwikkelaars hebben er een nieuwe bondgenoot bij. Facebook zegt dat Apple's 30% afdracht tijdens de coronacrisis rampzalig is geweest voor kleine ontwikkelaars. Apple zou ook een update van de Facebook-app geblokkeerd hebben, omdat daarin duidelijk aangegeven stond dat Apple 30% van het aankoopbedrag opeist.
De WordPress-app voor iOS kreeg de afgelopen tijd weinig updates. Oprichter Matt Mullenweg heeft nu uitgelegd hoe dat komt: zijn bedrijf werd door Apple onder druk gezet om in-app aankopen toe te voegen. Inmiddels is het conflict bijgelegd.
Nieuwsuitgevers waaronder de Wall Street Journal en New York Times, willen dat Apple de vergoedingen voor de App Store halveert. Ook willen ze dezelfde voorkeursbehandeling die Amazon heeft gekregen met de Prime Video-dienst.
Apple speelt een hard spel om ontwikkelaars te dwingen 30% omzet af te dragen in de App Store. Maar kijk je naar de totale omzet van Apple, dan levert de App Store helemaal niet zo veel geld op. Apple zou wat mij betreft best iets soepeler qua opstelling kunnen zijn en minder hard de strijd aangaan.
Heb je een app ontwikkeld die maar door een kleine groep mensen zal worden gebruikt? Dan is distributie via TestFlight een goed idee, ontdekken steeds meer ontwikkelaars. De regels zijn soepeler, al gelden er wel een paar beperkingen.