WhatsApp voorlopig toch geen advertenties
Sinds de overname door Facebook is WhatsApp blijvend gratis geworden. In het verleden werd er wel eens een klein bedrag per jaar gevraagd. Om de app toch nog winstgevend te maken waren er plannen voor het toevoegen van advertenties in WhatsApp. Dat zou dit jaar van start gaan, maar daar lijkt het nu niet meer op.
In een artikel van The Wall Street Journal blijkt dat de programmeercode voor advertenties is verwijderd in de nieuwste update van de app. Deze code zat er als voorbereiding al in. Op één plek in de app na zijn de advertentieplannen van tafel.
In de WhatsApp Status-functie zijn wel advertenties te zien. De Status-functie is een soort Instagram Stories, maar dan in WhatsApp. Hierin kun je 24 uur lang een foto of video delen die jouw contacten kunnen zien. Erg populair is de functie niet, maar heeft wel als voordeel dat een advertentie niet zo storend is als een banner in de app.
Mede door de controverse rondom advertenties zijn WhatsApp-oprichters Jan Koum en Brian Acton in 2018 opgestapt. Zij hadden voor ogen dat WhatsApp nooit advertenties zou mogen krijgen. De app moet voor Facebook toch winstgevender zijn, dus heeft het bedrijf een andere manier om geld te verdienen. Zonder advertenties dus.
WhatsApp voor bedrijven wordt verbeterd
De populaire chat-app heeft sinds een tijdje een functie voor bedrijven om met klanten te kunnen praten. Dit is een laagdrempelige manier van klantenservice bieden, want veel mensen zijn al gewend aan het gebruiken van WhatsApp. Een bekend Nederlands bedrijf dat deze functie ondersteunt is KLM.
Volgens The Wall Street Journal wil Facebook deze functie ‘uitbreiden’ en de interactie met klanten verbeteren. Wellicht krijgt WhatsApp ondersteuning voor bedrijfsspecifieke functies zoals iMessage Business Chat.
We hoeven de komende tijd dus geen advertenties te verwachten, op de Status-functie na. In plaats daarvan krijgen we hopelijk handige functies die ook nog eens geld opleveren voor Facebook. Twee vliegen in één klap, toch?



10 reacties
Cihan
Ze weten dat wanneer ze met advertenties komen dat consumenten naar alternatieven overstappen. Of ze kunnen het proberen bv voor een bedrag van 50 euro cent pm ofzo dat het advertentie vrij blijft.
Joey
Als Apple nu gewoon met een crossplatform iMessage komt. Kan Whatsapp doen wat ze willen maar gebruikers raken ze dan sowieso kwijt😂
Leo
Nou ja ik heb onbeperkt sms dus ik stuur net zo makkelijk een sms.
Alleen media daar is Whatsapp mooi
Gerard
Gewoon Signal gebruiken dan ben je van alle ellende verlost.
Biscuit
@Joey: prima idee maar of het ooit gaat komen? Zijn we ook gelijk af van het wachten op de wa ipad versie die maar in de vriezer staat.
iSan
Hoe je het wendt of keert, ik vind iMessage eerlijk gezegd soms best log, zeker met uploaden van afbeeldingen en verder is er niks mogelijk, tekstopmaak (vet/cursief etc) niet, evenals achteraf aanpassen, verwijderen of citeren. Qua functies staat Telegram voorop, gevolgd door WhatsApp. Dus als je mensen wilt lokken naar iMessage, moet er veel functies aan toegevoegd worden, maar het wordt dus maar 1x per jaar vernieuwd. En dan dat ‘amazing’ van Tim 😉
Stefano
Als iMessages nu alle functie’s krijgt van whatsapp en ook op elke smartphone te zetten is, dan neem ik per direct afscheid van whatsapp. 😂👍🏼
Erik-jan
Zo is dat!
iMessage heeft juist heel veel bullshit-functies zoals stickers en effecten erbij gekregen. Functies die met de inhoud van de berichten te maken hebben (replyen op een bericht, aanpassen etc. allemaal niet mogelijk) blijven achter.
Toine
Zo is dat. Je kan alleen met jezelf appen, maar een kniesoor die daar op let…
Betonblok
Ik heb liever dat WhatsApp eens ondersteuning gaat krijgen vóór de donkere modes, vergeleken met andere apps liggen ze daarmee al achter. Daarnaast zou voor de Facebook app ook eens tijd worden dat ze ondersteuning krijgt voor de donkere modus. Facebook Messenger heeft al een donkere modus maar die zou al eens beter uitgewerkt kunnen worden.
Reclame heb ik geen behoefte aan, die krijg ik al genoeg in de brievenbus. Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat Facebook en haar dochterondernemingen geld belangrijker vinden dan haar gebruikers.