Viber gaat meer gesponsorde content maken

Viber gaat native content opnemen in de app, waarbij merken en bedrijven gesponsorde verhalen kwijt kunnen. Van goedkope telefoonapp is Viber een platform op zich geworden.

Als je kijkt naar de grote namen op het gebied van chatapps, dan heb je WhatsApp, Facebook Messenger, Line en WeChat. Er hoort nog naam in de top 5, namelijk Viber. In meer dan 10 landen is het de meest gebruikte berichten-app, vooral in Oost-Europa. Inwoners van Wit-Rusland, Oekraïne en Moldavië zijn gek op Viber, dat zich gaandeweg steeds meer heeft ontwikkeld tot een contentplatform. De makers vinden het tijd om nu de volgende stap te nemen: ze gaan de komen drie maanden experimenteren met native content in de app.


Viber-app logo

Viber: van telefoon-app naar platform

Viber ontstond in 2010 als aanbieder voor gratis telefoongesprekken en berichtjes. Inmiddels is het net als de Aziatische tegenhangers Line en WeChat uitgegroeid tot een platform op zich. Je kunt er nog steeds privéberichtjes uitwisselen, maar je kunt ook meedoen aan publieke chats door merken en uitgevers, zoals de BBC.

Misschien ben je Viber alweer vergeten of gebruik je het nog maar zelden. Toch wordt er wel degelijk gebruik van gemaakt, vooral door mensen die hun belevenissen liever niet op openbare sociale media zetten. In de chatroom van platenlabel Globe (eigendom van Universal) zitten meer dan 43.000 mensen en het festival Ibiza Rocks heeft meer dan 600.000 mensen in de chatroom. Voetbalclub Real Madrid maakte stickers voor Viber, één van de inkomstenbronnen van de app. In 2015 werden er 500 miljoen stickerpakketten gedownload via Viber.

Viber op desktop en iPhone

Viber heeft 754 miljoen gebruikers

De samenwerking met merken moet ervoor gaan groeien dat Viber nog verder groeit, wat op z’n beurt weer meer adverteerders trekt. Om de 754 miljoen gebruikers niet weg te jagen gaat Viber de samenwerking voorzichtig aanpakken. De native content in de app is wel gesponsord, maar het ligt er niet zo dik bovenop.

Wel heeft Viber een imagoprobleem, aldus mensen uit de reclamewereld. Viber ging van start als een goedkope app om te bellen en dat is nog steeds waar mensen de merknaam mee associëren. Maar Viber is wel één van de weinige berichten-apps waar consumenten meer tijd mee doorbrengen dan op sociale netwerken. De gebruikers zijn meer betrokken en delen er meer content. En dat kan interessant zijn voor adverteerders.

Informatie

Laatst bijgewerkt
6 juni 2016 om 9:52
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.