KLM loopt voorop met zakelijk chatten via WhatsApp

KLM gaat als eerste luchtvaartmaatschappij een zakelijk WhatsApp-account met groen vinkje inzetten voor instapkaarten, boekingsmeldingen en meer.

Luchtvaartmaatschappij KLM gaat als een van de eerste bedrijven gebruik maken van de nieuwe zakelijke chatfunctie voor bedrijven. KLM is onderdeel van een select groepje van bedrijven die meedoen aan een test met het groene vinkje voor bedrijven.


KLM vliegtuig schiphol

KLM test WhatsApp voor instapkaarten en meer

Via WhatsApp kun je boekingsbevestigingen, instapkaarten en incheckmeldingen ontvangen. Ook krijgen gebruikers via WhatsApp meldingen over wijzigingen in hun vlucht. Het kanaal zal alleen worden gebruikt voor relevante informatie en niet voor reclame, zo belooft de vliegmaatschappij.

Bekijk ook

Groen vinkje voor bedrijven: WhatsApp start testprogramma

WhatsApp is gestart met een testprogramma voor bedrijven om zich te laten verifiëren. Geverifieerde bedrijven zijn daarbij te herkenen aan een groen vinkje. Mede hiermee wil WhatsApp de communicatie tussen bedrijven en consumenten verbeteren.

WhatsApp maakte eind augustus bekend dat ze speciale geverifieerde accounts voor bedrijven gaan invoeren. Het groene vinkje maakt duidelijk dat het om een officieel zakelijk account gaat. KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die op deze manier gebruik maakt van WhatsApp. Wereldwijd zijn er nog enkele andere bedrijven die meedoen. Op WhatsApp zijn meer dan 1 miljard mensen actief. Voorheen maakte KLM gebruik van meerdere kanalen voor klantenservice, waaronder Facebook Messenger. Communiceren via WhatsApp heeft als voordeel dat de berichten standaard zijn versleuteld.

Inkomstenbron voor WhatsApp
Bij KLM kun je in 10 talen communiceren over je vliegreis. De vliegmaatschappij heeft wereldwijd 250 medewerkers zitten die ondersteuning bieden via Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, WeChat en nu dus ook WhatsApp. Bij het boeken of inchecken geef je aan dat je via WhatsApp de informatie wilt ontvangen, waarna je incheckmeldingen en instapkaarten via WhatsApp krijgt. KLM denkt dat vooral Europeanen er gebruik van zullen maken. Pieter Groeneveld, verantwoordelijk voor digitale strategie bij Air France-KLM: “WeChat is groot in China, Messenger in de VS en Azië, WhatsApp in Noordwest-Europa en Zuid-Amerika.” Tijdens de test betaalt KLM niets, maar het plan is dat de zakelijke accounts op termijn geld gaan opleveren voor WhatsApp.

WhatsApp

WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van berichten verwijderen, gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes, groepsgesprekken voeren en een hele WhatsApp-community opzetten. Check ook de beste WhatsApp-tips.

WhatsApp

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.