Grovemade HomePod Stand

Slimme speaker in half miljoen Nederlandse huishoudens

Bijna een half miljoen van de Nederlandse huishoudens heeft een slimme speaker. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope. Er zijn in Nederland in totaal ongeveer 8 miljoen huishoudens.

Half miljoen Nederlandse huishoudens met slimme speaker

Maar er is nog veel werk te doen voor de makers van deze speakers. Ruim de helft van de consumenten (56 procent) in Nederland is nog niet bekend met het feit dat slimme speakers bestaan. Het bekendst is Google Home: bijna een kwart van de Nederlanders heeft er wel eens van gehoord. Op de tweede en derde plaats staat de Sonos One (18 procent) en de Amazon Echo (11 procent). Apple’s HomePod (10 procent) valt net buiten de top drie. De onlangs op iCulture besproken Homey komt niet verder dan 3 procent. Eigenlijk is Homey geen slimme speaker.

Een slimme speaker is bedoeld om muziek af te spelen, maar je kunt er met stembediening ook allerlei extra taken mee uitvoeren. Zo kun je de spraakassistent een opdracht geven om de lampen aan te doen of het nieuws voor te lezen. Ook aanstaande afspraken, timers en het weerbericht zijn op te vragen via de speaker. De Homey voldoet daar niet aan, omdat het meer is bedoeld als hub en niet om muziek af te spelen. Toch heeft Multiscope het apparaat meegenomen in het onderzoek, dat onder 4.700 Nederlandse huishoudens werd uitgevoerd.

Er zijn in Nederland bijna 8 miljoen huishoudens, dus als een half miljoen een dergelijke speaker in huis heeft gaat het om ongeveer één op de zestien.

Grovemade HomePod Stand

Uit Multiscope’s Smart Home Monitor blijkt dat 240.000 huishoudens (3 procent) van plan zijn om het komende jaar een slimme speaker aan te schaffen. Een op de zes twijfelt nog. Echt storm loopt het dus nog niet. Een derde van de Nederlanders vindt dat de prijs van de huidige slimme luidsprekers te hoog ligt. Een kwart vindt de apparaten overbodig en nogmaals een kwart ziet de meerwaarde nog niet, wat ongeveer op hetzelfde neerkomt. Het privacy-aspect speelt bij de Nederlanders blijkbaar veel minder: slechts acht procent ziet van de aankoop af omdat ze de producten niet vertrouwen.

De grootste obstakels voor slimme luidsprekers zijn de matige naamsbekendheid en twijfels over de toegevoegde waarde. Het gaat dan ook relatief langzaam: een jaar geleden was 22 procent positief over apparaten met spraakbediening in het algemeen, nu is dat een kwart.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 20 mei 2019, 9:00
Bron Bron Multiscope
Categorie Accessoires
Onderwerpen homepod, smart home, speaker

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.