Google Search

‘Google verdient meer aan Apple dan aan Android’

Google verdient meer aan mobiele advertenties met Apple's iOS dan met Android, aldus een onderzoek. Dat kan in 2015 gaan veranderen.

google-now-iphoneMaar liefst 75 procent van mobiele advertentieomzet van Google in zoekresultaten is afkomstig van iOS, aldus een onderzoek van Goldman Sachs. De helft van dit bedrag is te danken aan de mobiele versie van Safari. Dit komt vooral omdat Google de standaard zoekmachine in iOS is. Maar daar komt wellicht verandering in, waardoor Google een groot deel van de mobiele inkomsten kwijt dreigt te raken.

Volgens het onderzoek heeft Google 11,8 miljard dollar aan omzet gemaakt met mobiele advertenties in zoekresultaten. Bijna 9 miljard dollar van dit bedrag is afkomstig van de iPhone, iPad en iPod touch. Deze verhouding is vrij opmerkelijk, want Android staat op smartphones van meerdere fabrikanten en er zijn meer Android-toestellen dan iPhones in omloop. Maar blijkbaar gebruiken de Android-gebruikers hun toestel niet om te zoeken met Google.

Op het moment is Google de standaard zoekmachine in iOS, maar dit gaat in iOS 9 mogelijk veranderen. Apple en Google hebben een overeenkomst gesloten over de ingestelde zoekmachine in iOS. Deze deal loopt in 2015 af. Apple is daarom in gesprek met andere partijen die Google’s plek willen innemen, zoals Microsoft en Yahoo. Dat zou grote gevolgen hebben voor de mobiele advertentieinkomsten van Google, maar kost ook flink wat. Google moest jaarlijks tussen de 1 en 2 miljard dollar aan Apple betalen om de standaard zoekmachine van iOS te mogen zijn.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 28 mei 2015, 11:49
Categorie Achtergrond
Onderwerpen google, reclame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.