Goedkope stadsautootjes krijgen steeds meer iPhone-functies

Fabrikanten van kleine stadsautootjes bouwen steeds meer smartphonefuncties in voor iPhone en Android.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

opel-adamBij goedkope auto’s kunnen fabrikanten moeilijk opscheppen over het motorvermogen of technisch vernuft. Meestal wordt daarom het accent gelegd op een hip uiterlijk of energiezuinig rijden. Maar Reuters ziet op de autosalon in Geneve een heel nieuwe trend: autofabrikanten proberen met smartphone-technologie de autootjes aantrekkelijker te maken. De Opel Adam en ook de aankomende Peugeot 108, Citroen C1 en Toyota Aygo zijn allemaal te krijgen met een groot multimediascherm, waarop je je muziekbibliotheek of navigatiekaarten kunt afbeelden. Vroeger waren dergelijke functies alleen te krijgen in duurdere automodellen, nu dringen ze door tot de kleintjes. En je hoeft dus niet op CarPlay of op het winnen van de loterij te wachten als je nu al toegang tot allerlei iPhone-functies wilt.

In Europa zijn de kleine auto’s in het zogenaamde A-segment een aantrekkelijke markt: ze zijn goed voor 10% van de markt van nieuw verkochte auto’s. De auto’s beginnen met prijzen tussen de 9.500 en 12.500 euro en zijn populair bij mensen die voor het eerst een auto kopen. Ook zijn ze energiezuinig, licht van gewicht en goedkoop in onderhoud. De komende jaren zal de verkoop in het A-segment licht stijgen. Als autofabrikanten willen meeprofiteren van die groei, zullen ze vooral jongere automobilisten moeten aanspreken. Dat kan met smartphone-functies.

opel-adam-hond

De Opel Adam (vanafprijs €12.495 euro) kan worden geleverd met een infotainmentsysteem van 395 euro, die met iPhone en Android samenwerkt. Je kunt telefoontjes beantwoorden en teksten dicteren via een handsfree speaker en microfoon. Volgens Open wordt dit Intellilink-systeem aangeschaft door 70% van de Adam-kopers. Het systeem geeft bijvoorbeeld toegang tot Siri Eyes Free. MINI verwacht dat meer dan een kwart van het nieuwe model, dat deze maand op de markt komt, met het MINI Connected infotainmentsysteem zal worden geleverd. Ook dat is compatibel met zowel iPhone als Android.

opel-adam-intellinkVolgens Dinesh Paliwal van Harman, fabrikant van infotainmentsystemen voor de auto-industrie, komt het door een verandering in levensstijl. Mensen willen steeds connected zijn, ook als ze in de auto stappen. Harman verwacht daarom dat de verkoop van auto-infotainmentsystemen tussen 2013 en 2016 met 14 procent zal groeien, dubbel zo hard als de verkoopgroei van auto’s in het algemeen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 4 maart 2014, 12:26
Categorie Achtergrond
Onderwerpen auto, carplay

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.