Zeker 53 Nederlandse gemeenten die via WhatsApp communiceren met burgers, moeten waarschijnlijk hun werkwijze herzien. Den Haag en Delft kregen al een waarschuwing, omdat ze gebruik maken van third party-tools om met burgers te communiceren.

WhatsApp bij gemeenten
De gemeenten moeten mogelijk overstappen naar een ander communicatiemiddel. Aanvankelijk ontstond de indruk dat het erom ging dat WhatsApp verbiedt om de dienst te gebruiken voor hulpdiensten en informatiediensten voor openbare veiligheid. Volgens ICT-jurist Mathieu Paapst wil WhatsApp zich hiermee indekken dat ze niet aansprakelijk kunnen worden gesteld als er in de communicatie tussen burger en overheid iets misgaat. Maar uit een brief van de wethouder lijkt het te gaan om een externe leverancier, die de dienstverlening niet kan garanderen als nummers vanuit WhatsApp worden geblokkeerd.
De tekst in de voorwaarden luidt:
GEEN TOEGANG TOT HULPDIENSTEN: Er bestaan belangrijke verschillen tussen WhatsApp en uw mobiele en vaste telefoon- en sms-diensten. Onze Diensten bieden geen toegang tot hulpdiensten of aanbieders van hulpdiensten, waaronder de politie, de brandweer of ziekenhuizen, en bieden ook geen ander soort verbinding met informatiediensten voor openbare veiligheid. Zorg ervoor dat u de desbetreffende aanbieders van hulpdiensten via een mobiele of vaste telefoon of via een andere dienst kunt bereiken.
Zestig chats per dag
Den Haag stopte in april met het gebruik van WhatsApp om met burgers te communiceren. Gemiddeld voerde de gemeente dagelijks 60 gesprekken met inwoners. De gemeente Utrecht voert ook zo’n 60 gesprekken per dag via WhatsApp en in Amsterdam ligt dat aantal 20 procent hoger. Er wordt relatief weinig gebruik van gemaakt, als je het vergelijkt met andere kanalen zoals telefoon of baliebezoek.
De gemeenten zien echter de potentie en willen onderzoeken of ze kunnen overstappen op andere kanalen, zoals Facebook Messenger en Signal. In Den Haag zijn ze van plan de MijnDenHaag-app uit te brengen, waarin mogelijk een chatfunctie komt.
Betaalde WhatsApp-dienst voor bedrijven
Voor bedrijven en andere organisaties heeft WhatsApp ondertussen wel een andere oplossing: ze gaan betaalde accounts voor bedrijven mogelijk maken. KLM is daarbij een van de proefkonijnen. Aan een groen vinkje is te zien dat je met een gecontroleerd bedrijf te maken hebt. Of gemeenten daar (tegen betaling) wel gebruik van mogen maken en hoe WhatsApp dan gaat garanderen dat alle berichten gegarandeerd aankomen, is nog onduidelijk.
Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Twitter laat je nu weer je eigen tijdlijn gebruiken (25-01)
- Tapbots brengt Mastodon-app Ivory uit (24-01)
- Geoptimaliseerde WhatsApp-app voor Mac en Apple Silicon nu als publieke beta: sneller en nieuw design (24-01)
- Bandbreite-app voor Apple Watch-bandjes nu in groot formaat op de iPad (20-01)
- Twitter-apps van derden nu officieel verboden (20-01)
WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes. Check ook de beste WhatsApp-tips.

- Alles over WhatsApp op de iPhone
- Het ultieme WhatsApp tipsoverzicht
- Zo gebruik je WhatsApp op de desktop
- Zo gebruik je WhatsApp op de iPad
- WhatsApp-account beveiligen met tweestaps
- WhatsApp en privacy: zo hou je controle
- Tekstopmaak in WhatsApp: cursief, vet of doorhalen
- WhatsApp chats archiveren, wissen of verwijderen
- (Blauwe) vinkjes in WhatsApp
- Signal vs WhatsApp: wat zijn de verschillen?
- Alles over WhatsApp Status
- Telegram vs WhatsApp: 8 redenen om over te stappen
- WhatsApp gesprekken overzetten
- WhatsApp-chats exporteren
- Ongewenste personen blokkeren in WhatsApp
- Werkt WhatsApp nog op mijn (oudere) iPhone?
- WhatsApp op de Apple Watch
- Zo herken je WhatsApp fraude
- WhatsApp beveiligen op 4 manieren