Facebook brengt Pac-Man en Space Invaders naar mobiele apps

Facebook heeft officieel de aftrap gegeven voor Instant Games, simpele spelletjes in de Facebook- en Messenger-apps voor iOS.

Hoe meer spelletjes je speelt via de Facebook-website, hoe blijer ze bij Facebook worden. Zo’n 15 procent van de tijd die ze doorbrengen op Facebook.com besteden ze aan spelletjes. In de mobiele apps van Facebook en Messenger is nog niet zoveel te beleven qua spelletjes, maar dat gaat veranderen. Zoals eerder al bekend werd gaat Facebook veel meer spelletjes aanbieden via de mobiele app. Pac-Man is er één van.


Pac-Man game

Bekijk ook

Facebook Messenger krijgt veel meer spelletjes dankzij Instant Games

Facebook wil meer spelletjes aan de Messenger toevoegen. Met Instant Games kun je simpele spelletjes tegen anderen spelen.

Nu is het nog zo dat Facebook mensen doorstuurt naar de App Store als ze een spelletje willen spelen. Maar daar komt snel verandering in. Vandaag werd officieel de aftrap gegeven voor het eerder aangekondigde Instant Games-platform. Pac-Man, Galaga, Space Invaders, EverWing en Words With Friends zitten bij de eerste selectie.

Instant Games

In de nieuwste versie van de Facebook-app voor iOS kun je op het Controller-icoontje klikken als je een spel wilt spelen. Je krijgt dan een lijst met Instant Games te zien. De Instant Games zijn aanvankelijk in 30 landen te spelen; later volgen overige landen. Voor Facebook is het vooral belangrijk dat mensen zo lang mogelijk in de mobiele apps blijven hangen en dat lukt makkelijker als er ook nog iets te doen is. Iets soortgelijks heeft Facebook al geprobeerd met artikelen: je kunt een nieuwsartikel binnen de Facebook-app lezen, zonder dat je naar de website van de aanbieder hoeft te gaan.

Instant Games: de eerste titels

Voor de makers van spelletjes zit er ook een voordeel aan: Facebook heeft bereik. Met 1,8 miljard gebruikers voor Facebook en meer dan een miljard voor Messenger, weet je zeker dat je game te zien is voor heel veel mensen. De zichtbaarheid is misschien wel groter dan wanneer je een app via de App Store uitbrengt, omdat je heel gericht kunt promoten. Een ander voordeel voor appmakers is dat mensen geen aparte app hoeven te installeren, iets wat steeds minder gebeurt. Wel loop je inkomsten mis. Instant Games zijn namelijk altijd gratis en er zijn bij het begin ook geen advertenties of in-app aankopen in te zien. Je moet het dus vooral doen voor de naamsbekendheid.

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.