Apple geeft geld terug aan mensen met kapot iMac-scharnier

Apple gaat mensen die hun iMac-scharnier hebben laten repareren een vergoeding geven. De iMacs blijken opeens voorover te buigen omdat het scharnier slap is geworden.

Apple gaat klanten tegemoetkomen die betaald hebben voor het laten repareren van hun iMac-scharnier. Dat blijkt uit interne communicatie. Deze reparaties hebben vaak meer dan $100 gekost. Bij de getroffen iMacs werkt het scharnier niet meer goed, waardoor het beeldscherm voortdurend voorover knikt. Het probleem doet zich voor bij sommige 27-inch iMacs die tussen december 2012 en juli 2014 verscheept zijn.


imac-vervanging

iMac-scharnier gaat kapot

In een servicedocument, dat niet openbaar is gemaakt, staat dat de 27-inch iMac last kan hebben van een lamme scharnier. Vooral de modellen die eind 2012 tot eind 2013 zijn verkocht hebben met het euvel te maken. Tientallen gebruikers hebben het probleem al gemeld via het Apple-supportforum. Bij sommige van hen maakt het scharnier een krakend geluid, waarna het niet meer goed werkt.

“Ik zat gewoon tv te kijken toen ik een luid gekraak hoorde en mijn iMac-scherm opeens voorover klapte”, aldus één van de getroffenen. “Nu wil het scherm niet meer in de juiste stand staan. Ik gebruikte mijn iMac op dat moment niet.” De Mac was een paar maanden eerder gekocht en was na de ingebruikname niet meer verplaatst of gekanteld.

Een andere gebruiker besloot zijn ervaringen in een YouTube-video vast te leggen:

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Apple biedt bij kapotte iMac-scharnieren drie jaar lang reparatie aan sinds de originele aankoopdatum. Bij de modellen die tussen eind 2012 en eind 2013 zijn verkocht kwamen ze gebruikers al tegemoet door een langere reparatieperiode van vijf jaar aan te bieden. Wie al betaalt heeft, kan nu dus zijn geld terugvragen. En mocht je nog met een slappe scharnier zitten: dan is het hoog tijd om ‘m terug in de doos te stoppen en bij Apple of een APR langs te gaan.

Bekijk ook

Zo neem je contact op met Apple Support

Heb je een probleem met een Apple-product, dan kun je op verschillende plekken terecht om het probleem op te lossen. In dit artikel leggen we uit hoe je contact opneemt met Apple Support, de klantenservice en de helpdesk.

Apple heeft details over het reparatieprogramma nog niet publiek gemaakt, dus je zult bij de Apple Store of Apple Authorized Service Provider (zoals Card Services) moeten informeren of jij in aanmerking komt. Er gaat de afgelopen tijd wel meer mis met Apple-producten. Zo is kortgeleden het iPhone 6s reparatieprogramma aangekondigd voor toestellen die plotseling uitschakelen, ook al is de batterij nog halfvol. Toch klagen ook andere mensen over plotseling uitschakelende iPhones nadat ze iOS 10.1.1 geïnstalleerd hebben.

Bekijk ook

iOS 10.1.1 laat sommige iPhone-accu's sneller leeglopen

Met iOS 10.1.1 blijkt de iPhone-accu snel leeg te lopen bij sommige gebruikers. De oplossingen lopen uiteen.

iMac

De iMac is Apple's alles-in-één desktopcomputer. De iMac bestaat uit een scherm met een voet waarin de computer ingebouwd zit. De iMac is ideaal om thuis of op kantoor te gebruiken. Het nieuwste model is de 24-inch iMac uit 2023 met M3-chip en een kleurrijk design. Het M3-model biedt betere specificaties en is de opvolger van de iMac uit 2021. De iMac 2023 is nog het enige model dat in Apple's assortiment zit. Alles over de iMac, een Mac-desktop kopen en desktop Macs vergelijken lees je hier.

iMac

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.