Safari iOS

Apple zoekt samenwerking voor toekomst van 3D op het web

Apple wil één standaard voor graphics op het web. Apple's WebKit-team komt met een eerste aanzet en roept geïnteresseerden op mee te denken over de toekomst van 3D op het internet.

Apple zoekt naar nieuwe mogelijkheden om krachtiger grafische uitingen op het internet mogelijk te maken. Apple’s WebKit-team komt met een eerste aanzet, maar het doel is om uiteindelijk tot een nieuwe standaard te komen die bruikbaar is voor alle platformen en webbrowsers. Het team nodigt (web)ontwikkelaars, fabrikanten van grafische hardware en andere betrokkenen uit mee te denken over de toekomst van 3D-graphics op het internet.

Standaard API voor moderne GPU-functies

Safari iOSApple wil met deze partijen samenwerken aan een standaard API die moderne grafische uitingen op het internet standaardiseert. Zo’n API, of Application Programming Interface, vormt in feite een brug tussen de hardware en de software. Het bedrijf start een nieuwe discussiegroep binnen het W3C, de organisatie die verantwoordelijk is voor standaarden op het internet zoals HTML5. Apple’s WebKit-team doet zelf al een eerste voorstel en komt met een prototype voor het nieuwe WebGPU waarop andere ontwikkelaars kunnen voortbouwen.

Metal voor het web
Apple’s nieuwe standaard wordt door sommige ontwikkelaars al omgedoopt tot ‘Metal voor het web’, een verwijzing naar de techniek die Apple in iOS en macOS gebruikt om game-ontwikkelaars te ondersteunen. Dankzij Metal kunnen Apple-producten mooiere graphics produceren en kunnen grafische omgevingen sneller gerenderd worden. Met Metal hebben ontwikkelaars namelijk directe toegang tot de GPU van iDevices en Macs. Iets soortgelijks wil Apple ook voor het web gaan doen.

De huidige standaard voor het renderen van 3D graphics op het web is WebGL. Die wordt gebruikt en ondersteund door alle verschillende browserengines – de motor van een browser die het renderen van webpagina’s mogelijk maakt – en alle populaire webbrowsers. WebGL is gebaseerd op OpenGL, een andere grafische standaard. Er zijn drie grote platformen waarmee ontwikkelaars van games de mogelijkheden van grafische kaarten kunnen benutten: Direct3D 12 van Microsoft, Vulkan van de Khronos Group en Metal van Apple. Belangrijkste nadeel: ze vereisen allemaal een specifiek besturingssysteem.

Standaard voor alle platformen
Dean Jackson van Apple’s WebKit-team schrijft in een blogpost dat het succes van het web als platform mede afhankelijk is van een standaard die meer mogelijkheden biedt en geschikt is voor alle platformen, ongeacht de hardware die wordt gebruikt. Bovendien, zo stelt Jackson, mag daarbij de beveiliging en veiligheid niet vergeten worden. Ook moet het naadloos kunnen samenwerken met opkomende webstandaarden zoals WebVR, dat Virtual Reality in browsers mogelijk maakt.

Apple’s idee van WebGPU is dat het object-georiënteerd is. Dat wil zeggen dat de verschillende functies die een ontwikkelaar nodig heeft telkens opnieuw kunnen worden aangeroepen. Dit leidt volgens Jackson tot efficiëntiewinst omdat er minder werk nodig is om iets op het scherm te kunnen tekenen. In de blogpost beschrijft hij in detail hoe de nieuwe API werkt. Het prototype zal ook geïntegreerd worden in de testversies van WebKit. Het zal echter nog wel enige tijd duren voordat de technologie zijn weg naar Safari en andere browsers vindt. Apple heeft nu een eerste aanzet gedaan, maar de ontwikkeling van een nieuwe webstandaard kan jaren in beslag nemen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 8 februari 2017, 10:19
Categorie Achtergrond
Onderwerpen 3d, safari, webkit

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.