Shazam for Brands

Alles is te vinden met Shazam

Dankzij Shazam for Brands kun je nu niet alleen muziek 'shazam'en', maar vrijwel alles. Ook handig: je kunt gezochte muzieknummers synchroniseren tussen apparaten.

Shazam kennen we vooral van het opzoeken van muziek. Hoor je een nummer op de radio en wil je weten welke het is? Shazam vertelt het je. Later werd het mogelijk om ook reclames op TV, op de radio en advertenties op te zoeken. Nu voegt de service nog een nieuwe zoekfunctie toe: Shazam for Brands. Hiermee wordt bijna alles ‘Shazam-able’.

Shazam for Brands

Shazam werkt al langere tijd met diverse merken, maar Shazam for Brands wordt een officiële pagina voor de mensen die interesse hebben om marketing en technologie te combineren.

Shazam en merken
Het begon allemaal met Coca-Cola. De twee bedrijven werkten samen aan een nieuw ontwerp voor een flesje. Hiermee kun je met Shazam het label scannen en vervolgens een video maken van jezelf, waarbij je playbackt op het nummer dat op de fles staat. Daarnaast heeft Shazam met Nike en Clinique gewerkt om virtuele ervaringen als die van Coca-Cola mogelijk te maken.

Door een feature van Shazam toe te voegen op een verpakking of een display, kunnen adverteerders inzicht krijgen in de interacties van klanten met het product. Ook kunnen adverteerders een geschikte artiest vinden die het merk mogelijk kan sponsoren.

En zelfs live-evenementen zijn te scannen met beacons en zogenaamde ‘auto watermarking’ noemt. Shazam wil duidelijk de nieuwe QR-code worden, oftewel: een universele service waar je alles mee kunt scannen. En dat kan het zomaar worden, als QR zo statisch blijft als dat het nu is.

Shazam synct tussen apparaten

Een andere vernieuwing die Shazam deze week heeft doorgevoerd, is dat ze nu synchroniseren tussen meerdere apparaten. Je zou misschien verwachten dat het al langer mogelijk was, maar nee: het zit pas in de nieuwste versie. Zolang je bent ingelogd onthoudt de app alle muzieknummers en andere items die je hebt opgezocht, ook op de desktop, iOS en Android. Tot nu toe kon je wel artiesten volgen, maar je kunt niet de nummers opslaan die je van een bepaalde artiest had opgelost. Stap je naar een nieuw toestel over, dan ben je dus niet langer je historie kwijt. Shazam zal wel moeten blijven vernieuwen, want ze hebben te maken met concurrentie van Siri, Cortana en andere slimme assistenten die ook muziek voor je kunnen herkennen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 20 april 2016, 14:31
Categorie Apps
Onderwerpen marketing, shazam

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.