Review: Sonos-app voor iOS krijgt volledige metamorfose en universele zoekfunctie

Sonos Controller voor iPhone en iPad is volledig vernieuwd met een nieuw uiterlijk, universele zoekfunctie en betere ondersteuning voor muziekdiensten.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

Sonos 5.0Sonos heeft vandaag een volledig vernieuwde versie van de Sonos Controller App voor iPhone en iPad uitgebracht. Eindelijk, zou je gerust kunnen zeggen. De applicatie om je Sonos-systeem mee te bedienen verscheen in 2008 in de App Store. Maar afgezien van ondersteuning voor de nieuwste Sonos-systemen en nieuwe diensten zoals Spotify stond de ontwikkeling nagenoeg stil. Sonos Controller 5.0 introduceert dan ook een geheel nieuw uiterlijk en langverwachte functies, zoals een universele zoekfunctie en verbeterde ondersteuning voor Spotify en andere diensten. In deze review lees je alles over het nieuwe uiterlijk en alle vernieuwingen.

Modern en overzichtelijk

De belangrijkste en meest in het oog springende verandering in de nieuwe Sonos-applicatie is het compleet vernieuwde uiterlijk. Sonos heeft er voor gekozen om mee te gaan in de designtrend die Apple in iOS 7 heeft ingezet en werd gevolgd door vrijwel alle grote namen in de App Store. De app heeft de traditionele blauwe kleur met ronde glimmende knoppen — die al sinds 2008 gebruikt werd — verruild voor een eigentijdser uiterlijk met veel wit, transparantie en meer ruimte voor de albumhoezen van je favoriete muziek. Sonos heeft daarbij inspiratie opgedaan uit de Muziek-app in iOS, maar ook van Spotify en Rdio.

Nieuw hoofdmenu van Sonos 5.0De nieuwste releases van Spotify in Sonos 5.0

Overzicht lijkt een belangrijk uitgangspunt te zijn geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe app. Het hoofdmenu van de Sonos-app is opnieuw ingedeeld en oogt daardoor veel overzichtelijker. Waar in de vorige versie van de app alles door elkaar stond, is er nu een duidelijke onderverdeling. Hierdoor kom je sneller terecht bij de functie die je zoekt. De basisfuncties Sonos-favorieten, Sonos-afspeellijsten en de Muziekbibliotheek staan bovenaan, de verschillende muziekservices zoals Radiostations en Spotify in het midden. De minder gebruikte opties vind je daar weer onder. Die volgorde staat wel vast; het is niet mogelijk om die aan te passen.

Je muziek op de voorgrond

Zoals gezegd legt de app voortaan veel meer de nadruk op beeld. In de afspeelweergave krijgen de albumhoezen van je favoriete muziek alle ruimte. Dit is overduidelijk geïnspireerd door de app van streaming-muziekdienst Rdio en het vernieuwde uiterlijk van Spotify. Overzicht is ook hier weer het uitgangspunt. Alleen de essentiële informatie en knoppen worden getoond. Informatie die je niet meteen nodig hebt, zie je dan ook niet. Wel handig is de Ster-knop, waarmee je nu meteen een nummer aan je Spotify-favorieten kunt toevoegen. Persoonlijk vind ik wel dat de meldingen (bijvoorbeeld voor het toevoegen van nummers aan je favorieten) erg lang op het scherm blijven staan. Hierdoor voelt de sterk verbeterde app juist weer traag aan.

Nieuwe afspeelweergave in Sonos 5.0Overige opties in het submenu - Sonos 5.0

Het I-knopje uit de oude app is vervangen door een ronde knop waarin je ook meteen kunt zien hoeveel tijd er van het afgespeelde nummer verstreken is. Zodra je hierop tikt, krijg je toegang tot overige functies, zoals het toevoegen van een track aan je Sonos-favorieten of afspeellijsten. Ook vind je hier het traditionele balkje dat toont hoelang een nummer duurt en hoeveel tijd er al is verstreken, en kun je Crossfaden (nummers die in elkaar laten overlopen) en de Slaaptimer in- en uitschakelen. Ook handig is de mogelijkheid om meteen te zoeken op de artiest die wordt afgespeeld of te bladeren door het muziekaanbod van een bepaalde artiest.

Jouw Muziek?

Spotify Jouw Muziek-functieIn april introduceerde Spotify een geheel nieuw ontwerp voor zijn apps en de handige nieuwe collectiefunctie ‘Jouw Muziek’. Hiermee kun je losse nummers en gehele albums eenvoudig voor later opslaan en terugvinden (zoals hiernaast is afgebeeld). Het zou natuurlijk ideaal zijn dat je je hele collectie ook op je Sonos-apparatuur zou kunnen afspelen. Dat blijkt helaas niet mogelijk. Er zijn ook geen plannen voor verdere integratie van Spotify in de app of het Sonos-systeem, zo liet woordvoerder Bob Winckels namens Sonos aan iCulture weten. Ook de functies Bladeren, Ontdekken en Radio zijn dus niet beschikbaar. In plaats daarvan wil men het “eenvoudiger maken” om vanuit de Spotify-app de muziek op Sonos-systemen af te spelen. Een eerste stap hierin zette Sonos onlangs met Google Play Music. Gebruikers kunnen vanuit de Google Play-app rechtstreeks muziek naar een Sonos Player sturen. Op de iPhone en iPad heb je daarvoor nu nog een tussenoplossing zoals de AirPort Express nodig. Als Sonos die integratie voortzet, zal dat binnenkort verleden tijd zijn. Mogelijk gaat Sonos hiervoor Spotify Connect ondersteunen, een functie die in 2013 aan de Spotify-app werd toegevoegd.

Eenvoudiger zoeken

Zoeken was nooit echt eenvoudig in de Sonos-applicatie. Je moest vooraf weten of je naar muziek in je lokale iTunes-bibliotheek wilde zoeken of toch liever in het aanbod van Spotify. Vervolgens moest je de categorie eerst selecteren en daarna kon je een zoekopdracht uitvoeren. Sonos introduceert dan nu ook eindelijk een universele zoekfunctie waarmee je in één keer in alle muziekbronnen kunt zoeken. Je roept de nieuwe zoekfunctie op via het loep-icoon in het hoofdmenu. Zodra je je zoekterm intikt, zie je de gevonden resultaten onder elkaar, gegroepeerd per bron. Er is helaas geen allesomvattende zoekfunctie. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een album, een bepaalde componist of podcasts/radioprogramma’s moet je dat nog wel zelf specificeren. Dat neemt niet weg dat het een behoorlijke verbetering is en zoeken nu een stuk eenvoudiger is dan voorheen.

Universele zoekfunctie in Sonos 5.0Wachtrij in Sonos 5.0

Ook de wachtrij is volledig vernieuwd. Die tover je nu tevoorschijn met de knop helemaal rechts onderin. De wachtrij ligt in de iPhone-app voortaan over de afspeelweergave. Dankzij de transparantie zie je de albumhoezen van je muziek ook enigszins doorschijnen. In de weergave kun je natuurlijk je wachtrij beheren, shuffle en herhalen aan- en uitzetten en eenvoudig als je Sonos-afspeellijst opslaan.

Ook voor iPad

Ook op de iPad is de Sonos-app het nieuwe uiterlijk aangemeten en is er voortaan één app die geschikt is voor zowel de iPhone als de iPad. Sonos adviseert wel om de bestaande iPad-app te verwijderen voordat je de nieuwe universele app installeert. Op de iPad wordt optimaal gebruik gemaakt van het grotere scherm, maar de onderverdeling in drie verschillende kolommen vinden we er niet meer terug. In plaats daarvan beschikt de applicatie over twee kolommen. Links kun je navigeren door het menu, je iTunes-bibliotheek, Spotify enzovoorts; rechts wordt altijd de afspeelweergave getoond. Hier vind je exact dezelfde informatie als op de iPhone, maar ook aparte knoppen voor het herhalen en crossfaden. Een handigheidje op de iPad is, dat de wachtrij automatisch getoond wordt als je je iPad in portretweergave gebruikt.

Sonos 5.0 voor iPad

Klaar voor de toekomst

Sonos heeft een belangrijke stap voor de toekomst gezet en eindelijk de gedateerde app vervangen door eentje met een modern uiterlijk. Het ontwerp van de app heeft lange tijd stilgestaan, maar met versie 5.0 maakt Sonos met recht een inhaalslag. Eentje die broodnodig was. De app oogt veel overzichtelijker en is daarnaast ook veel prettiger in gebruik. Ook de verbeterde ondersteuning voor Spotify en de universele zoekfunctie zijn een zeer welkome toevoeging, al is het ontbreken van de nieuwe collectiefunctie ‘Jouw Muziek’ wel een gemis, evenals andere specifieke Spotify-functies. Enkele verbeterpuntjes zijn er zeker nog, maar de weg die men nu is ingeslagen is wat mij betreft de goede. Wel is het zo dat vanaf nu alleen iOS 6.0 en hoger worden ondersteund. Wie nog een oudere iOS-versie draait, doet er dan ook verstandig aan om – als dat mogelijk is – te upgraden naar de nieuwe versie van iOS. Naast de iOS-app is ook de Android-app vernieuwd. Later dit jaar volgt ook nog een grote update voor de desktopapplicatie.

Downloaden: Sonos Controller (gratis, universeel, iOS 6.0+)

Let op: de iPhone-app van Sonos is voortaan universeel. Heb je nog de losse iPad-versie dan moet je die eerst verwijderen en vervolgens de nieuwe universele app installeren.

14 mei 2014 om 10:01
,

Sonos is een multiroom speakersysteem dat je bedient via een iOS-app. De speakers werken met AirPlay 2 en sommige modellen hebben een ingebouwde optionele Google Assistent. Bekende modellen zijn de Sonos One, Sonos Beam, Sonos Arc, Sonos Era-speakers en de samenwerking met IKEA.