WhatsApp krijgt geen games, gimmicks en reclame

WhatsApp zal geen spelletjes, geen advertenties en geen rare gimmicks zoals verdwijnende berichten krijgen, aldus CEO Jan Koum.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

WhatsApp iOS 7-logoWhatsApp heeft nog steeds geen plannen om advertenties te tonen in de app. Dit heeft WhatsApp-CEO Jan Koum verteld tijdens de DLD-conferentie in Duitsland. Extra ‘gimmicks’, zoals verdwijnende foto’s en spelletjes die in concurrerende apps worden gebruikt, staan ook niet voor de app gepland. WhatsApp blijft zich concentreren op de chatdienst die de app al jarenlang biedt. Een chatdienst met inmiddels 430 miljoen actieve gebruikers.

In het verleden heeft WhatsApp al benadrukt dat de chatdienst geen reclameberichten zal krijgen, maar Koum benadrukt nu nog eens extra hoe belangrijk deze keuze binnen het bedrijf is. De WhatsApp-CEO vertelde over een Post-It-briefje van mede-oprichter Brian Acton met daarop de tekst “no ads, no games, no gimmicks”. Berichten zijn het belangrijkst:

Onze focus ligt op berichten. Als mensen spelletjes willen spelen, dan zijn er genoeg websites beschikbaar. Er zijn ook meerdere geweldige bedrijven die diensten bouwen die draaien op advertenties. Het is een vrije markt.

Koum noemde in ieder geval één gimmick die hij wil mijden: verdwijnende foto’s, te zien in apps zoals Snapchat.

Eerder vandaag bekritiseerde Norbert Mirandi van MobileMarketing juist het gebrek aan extra functies in WhatsApp. Concurrenten WeChat, Line en KakaoTalk zouden met de toevoeging van games en stickers verder zijn dan WhatsApp:

WhatsApp is de grootste, maar is vooralsnog een messenger service. WeChat, Line, en KakaoTalk zijn dat stadium voorbij. Zij strijden om de titel lucratief central communication platform.

WhatsApp verdient zijn geld via het abonnementsmodel dat in de app wordt geboden. Voor de introductie van dit abonnement werd WhatsApp betaald in de App Store aangeboden. We hebben de feiten over het WhatsApp-abonnement eerder al op rij gezet. Koum is niet van plan om weg te stappen van een betaalmodel, al zou het verdienmodel niet een belangrijke factor zijn:

Wij verdienen geld, maar ons belangrijkste doel is op het moment niet ons verdienmodel. Ooit zal het bedrijf zich daar op richten, maar nu proberen we vooral van WhatsApp een dienst te maken die werkt.

De 430 miljoen actieve gebruikers van WhatsApp wijzen op een flinke groei. In december maakte de dienst nog bekend 400 miljoen app-gebruikers te tellen, wat betekent dat de app er in een maand tijd 30 miljoen gebruikers bij heeft gekregen. Dagelijks worden er volgens WhatsApp 50 miljard berichten verzonden en verstuurd.

Downloaden: WhatsApp Messenger (gratis, iPhone, iOS 4.3+)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 24 juli 2014, 0:03
Onderwerp whatsapp

WhatsApp

WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes.

WhatsApp

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.