Onderzoek: ‘Mobiel Bankieren van ABN AMRO meest uitgebreide app’

De app van ABN AMRO Mobiel Bankieren blijkt de meest uitgebreide app, zo concludeert banken.nl na het bestuderen van de apps van negen Nederlandse banken voor consumenten.

Banken-apps onderzocht op 90 functies

Zo kun je vanuit de app een betaalrekening openen als nieuwe klant, maar ook een extra aflossing op je hypotheek doen. De onderszoekers ontdekten dat mobiel bankieren niet meer weg te denken is uit het dagelijks leven en steeds vaker de belangrijkste plek is om iets te regelen. Apps van banken zijn daardoor steeds volwassener geworden. Banken.nl keek naar 90 functies van apps, om te bepalen welke activiteiten een klant via de app kan uitvoeren. De meest uitgebreide bleek die van ABN AMRO, gevolgd door Rabobank en Knab. Of de functies ook goed werkten en intuïtief in gebruik waren, speelde daarbij niet mee. Het ging er uitsluitend om of bepaalde functies aanwezig waren.


Gemiddeld 56 functies per app
In 2014 hadden de banken nog gemiddeld 38 functies, nu zijn dat er 56. Die zijn vooral te vinden op het gebied van betalen, overzicht, communiceren en informeren. ABN AMRO bleek 71 van de 90 functies te ondersteunen, Rabobank kwam met 68 functies op de tweede plaats en Knab levert 61 functies mee in de app. Daarna volgen SNS en RegioBank, beide onderdeel van de Volksbank en daarom zijn de apps vrijwel gelijk. De app van ASN Bank, die ook onderdeel is van de Volksbank, scoort echter een stuk lager omdat deze bank geen hypotheken (meer) aanbiedt. Dat geldt ook voor bunq, die zonder hypotheken bepaalde functies onmogelijk in de app kan aanbieden.

Aantal functionaliteiten van mobiel bankieren-apps

De meest gebruikte app (3,4 miljoen gebruikers) is die van ING. Deze app komt volgens banken.nl op een zesde plek terecht, omdat sommige functies op het gebied van hypotheken en beleggen niet aanwezig zijn. Mobiel beleggen gaat bij ING via een aparte app, ING Beleggen.

Geen betaalverzoeken
Opmerkelijker is de conclusie dat “geen enkele bank” betaalverzoeken aanbiedt via de apps. Op de iCulture-redactie zijn we het met deze conclusie oneens, want zowel ING, bunq en Rabobank hebben betaalverzoeken in hun apps. En ook bij SNS en Regiobank kun je betaalverzoeken indienen. Toch melden de onderzoekers in hun verslag: “Ironisch genoeg is het grootste succesverhaal (betaalverzoeken zoals Tikkie, red.) niet aanwezig in welke mobiel bankieren app ook”. Deze tabel bewijst echter het tegendeel.

Aantal functionaliteiten van mobiel bankieren apps per bank

Bijna alle banken bieden vingerafdrukscannen en gezichtsherkenning aan voor het inloggen en bevestigen van betalingen. ING biedt daarnaast ook stembediening, als enige bank. Wel gaat de spraakassistent Inge binnenkort verdwijnen.

Een ontwikkeling die nu al zichtbaar is, is de opkomst van kunstmatige intelligentie. Steeds meer apps gaan op basis van je uitgavenpatroon voorspellen welke toekomstig bij- en afschrijvingen eraan komen.

Verder laat het onderzoek zien dat bepaalde functies alleen bij de grote banken te vinden zijn. Zo bieden Triodos en bunq geen creditcards aan en zijn er ook geen leningen af te sluiten. Daardoor kunnen deze apps onmogelijk scoren op de genoemde punten. Wat verzekeringen betreft bieden alleen de drie grote banken en Knab deze mogelijkheid aan. Daarbij blijkt Rabobank de kampioen met heel veel keuze uit verzekeringen. Wel kwam de Rabobank de afgelopen dagen in opspraak omdat het bedrijf sinds kort op spectaculaire wijze grossiert in héél veel 5-sterrenreviews. Volgens de Rabobank is er echter niets aan de hand en gaat het gewoon om reviews van tevreden klanten die na het verschijnen van een pop-up graag een blije review achterlaten.

Zakelijke Rekening

Toekomstige functies
Bij de meeste banken staat er alweer nieuwe functies op de planning. Zo werkt ING aan IBAN-Naam Check en gaat ASN Bank in juli de optie ‘Betaalverzoek sturen’ introduceren. De onderzoekers denken dat mobiel bankieren-apps nog persoonlijker zullen worden, met meer aandacht voor de persoonlijke financiële situatie.

Het hele verslag lees je hier.

In 2015 deed iCulture ook onderzoek naar de tevredenheid over bankenapps. Toen kwam ING als winnaar uit de bus, maar naarmate banken weer nieuwe functies toevoegen en verwijderen wisselt het nog wel eens welke de ‘beste’ is. Voor gewone gebruikers is het vaak lastig om te beoordelen welke de beste is, omdat ze vaak maar één of twee apps zelf gebruiken en met de rest geen hands-on ervaring hebben.

Revisiegeschiedenis:

  • 2018 - 09 juli: Banken.nl laat ons weten dat ze de bewoordingen over betaalverzoeken hebben aangepast. Het ging erom dat Tikkie niet wordt ondersteund in andere banken-apps.
  • 2018 - 09 juli: Aanvullende info toegevoegd over betaalverzoeken. De tabel van banken.nl noemt wel de betaalverzoeken bij verschillende apps, maar het verslag op de website beweert: "niet aanwezig in welke mobiel bankieren app ook". Merkwaardig.
  • 2018 - 09 juli: Info over betaalverzoeken aangepast.

Reacties: 23 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.