Heb je een iPhone of iPad? Dan is dat een goed teken voor rijkdom

Als je je afvraagt of iemand een hoog inkomen heeft, hoef je volgens een onderzoek alleen maar naar zijn of haar smartphone of tablet te kijken. Uit dit onderzoek blijkt namelijk dat de iPhone en iPad de beste indicatie voor rijkdom zijn.

Het is algemeen bekend dat de iPhone en iPad niet de goedkoopste producten op de markt zijn. De economen van de University of Chicago concluderen dat het bezit van een iPhone of iPad de beste indicatie voor rijkdom is. De universiteit deed onderzoek onder ruim zesduizend mensen.

iPhone en iPad teken van rijkdom

In de afgelopen jaren deed de universiteit vaker onderzoek naar welke merken het beste aangeven of iemand een goed inkomen heeft of niet. In dit nieuwe onderzoek, gebaseerd op cijfers van 2016, blijkt dat de iPhone verreweg de beste indicatie voor rijkdom is. In het onderzoek werd gevraagd naar het inkomen en welke merken en producten er gebruikt worden.

Aan de hand van deze cijfers blijkt dus dat de iPhone de beste indicatie voor rijkdom geeft. Heb je een iPhone, dan is de kans volgens dit onderzoek 69,1% dat je behoort tot de groep met een hoog inkomen. De respondenten van het onderzoek zijn afkomstig uit Amerika. De economen hebben niet gekeken of mensen met een goudkleurige iPhone een nog hogere kans hebben op een hoog inkomen.

iPhone typen

Voor de iPad geldt hetzelfde resultaat, al is dat percentage wel een stukje lager. Volgens het onderzoek is de kans 66,9% dat je tot dit hoge inkomen behoort als je een iPad gebruikt. Voor Android ligt dit percentage een stuk lager, wat mede veroorzaakt wordt door het feit dat Android-toestellen voor een (veel) lagere prijs verkocht worden. Het onderzoek schat de kans bij Android-gebruikers op een hoog inkomen op 59,6%.

Veruit de meeste merken in de top tien van dit onderzoek zijn technologiemerken. In de lijst vinden we onder andere ook de Amerikaanse providers Verizon en AT&T terug, maar ook de printers en faxen van HP staan in deze lijst. Voor HP geldt een kans van 58,2% op een hoog inkomen. Als we verder terugkijken, blijkt dat de technologie het van de traditionele merken overgenomen heeft. In 1992 was bijvoorbeeld nog de Grey Poupon Dijon-mosterd het merk dat met de meeste kans aangaf dat de gebruiker een hoog inkomen heeft.

Reacties: 21 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.