Apple Store creative

‘Apple Stores nieuwe stijl moeten ontmoetingsplek zijn’

Apple's hoofd retail Angela Ahrendts vertelde op een evenement hoe de nieuwe inrichting van de Apple Stores is ontstaan en waarom de nadruk sterker ligt op educatie en ontmoeting.

Angela Ahrendts, Apple’s hoofd retail, heeft op een evenement gesproken over de filosofie achter de nieuwe generatie Apple Stores. Ahrendts vertelde dat ze aanvankelijk vond dat zij niet de juiste persoon was om hoofd retail te worden. Maar toen ze Tim Cook een nieuwe aanpak voor de Apple Stores voorstelde, bleek Cook daar wel oren naar te hebben. Ahrendts idee was om de fysieke winkels nauwer bij de lokale gemeenschap te betrekken. Vandaar dat er bij de Apple Stores nieuwe stijl veel meer ruimte is om gewoon wat rond te hangen en jezelf kunstzinnig te voelen.

Apple Store creative

Meer ruimte voor educatie
Ahrendts vertelde haar verhaal op Fortune’s jaarlijkse Most Powerful Women Summit. Eén van de onderwerpen waar ze zich voor inzet is is onderwijs, dus er moest in de nieuwe Apple Stores ruimte komen voor workshops en sessies. Ook is er een soort ‘dorpsplein’ waar de nadruk minder op het verkopen van spullen ligt en meer op het verrijken van je leven. Bij het aannemen van personeel wordt daar ook rekening mee gehouden. Ook organiseert Apple Swift-programmeerlessen, iets wat kinderen niet op school leren. In de zomer zijn er zomerkampen, waar kinderen leren programmeren en filmmaken.

Creative Pro als kunstzinnig hulpje
Ahrendts had het idee om de online winkels en fysieke winkels nauwer samen laten werken. Dat blijkt ook uit haar functietitel, waarin het woord ‘online’ is komen te vervallen. Ahrendts is nu kortweg Senior Vice President of Retail. Daarnaast wilde ze dat de fysieke winkels anders ingedeeld zouden worden, zodat meer nadruk ligt op toepassingen. Vandaar dat er de nieuwe rol Creative Pro bij is gekomen, de niet-technische tegenhanger van de Genius. Deze persoon legt uit wat je met een Apple-product kunt doen en geeft bijvoorbeeld fotografielessen of vertelt je hoe je muziek of films kunt maken.

Angela Ahrendts tijdens Fortune-event

Uit je digitale bubbel
Het idee dat de Apple Store een ontmoetingsplek wordt, is nog maar in één winkel te vinden, namelijk aan Union Square in San Francisco. Ahrendts hoopt dat mensen in het weekend naar de Apple Store komen om wat te schetsen, of om op een gitaar te spelen. Mensen moeten uit hun digitale bubbel komen – terwijl het ironisch genoeg juist Apple is die ervoor gezorgd heeft dat we constant op onze schermpjes kijken.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 18 oktober 2016, 9:15
Categorie Apple
Onderwerpen angela ahrendts, apple store

Apple Store

Lees alles over de Apple Store: waar vind je Apple Stores, wat is er zo bijzonder aan en hoe kun je er terecht voor reparaties? Hieronder vind je alle info op een rij!

Apple Store

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.