angela-ahrendts

Angela Ahrendts: alles over de Apple Store-topvrouw

Alles over Angela Ahrendts, de enige topvrouw van Apple. Ahrendts is verantwoordelijk voor de online Apple Store en ruim 400 retailwinkels, maar heeft in werkelijkheid een veel bredere rol. Lees hier alles over Angela Ahrendts' rol binnen Apple.

Angela Ahrendts is de vrouw die van Apple een luxemerk moet maken. Ze was voorheen CEO van modemerk Burberry en werd in 2014 binnengehaald bij Apple, voornamelijk om de Apple Stores een luxer imago te geven. Maar haar riante salaris maakt duidelijk dat ze een veel crucialere rol bij Apple heeft: ze moet zorgen voor een imagoverandering.

angela-ahrendts

Angela Ahrendts en luxemerken

Angela Ahrendts werd geboren op 7 juni 1960 in de Amerikaanse staat Indiana. Ze groeide op in New Palestine, waar ze de New Palestine High School bezocht. Haar vader was zakenman, haar moeder huisvrouw. Ahrendts studeerde Merchandising en Marketing aan Ball State University (Indiana) en vertrok daarna naar New York om in de mode-industrie te gaan werken. Ze doorliep verschillende functies bij Liz Claiborne, Henri Bendel en Donna Karan. Al deze modemerken verkopen parfum, handtassen, sieraden en luxe accessoires.

Ahrendts maakte al jong zelf haar kleding en wilde eigenlijk modeontwerpster worden. Maar ze ontdekte dat haar talent op een ander vlak lag: verkopen. Een rol in handel en marketing van merken was haar meer op het lijf geschreven.

Ahrendts heeft drie kinderen en is getrouwd met jeugdliefde Gregg Couch, die tegenwoordig huisman is.

Angela Ahrendts presentatie Apple Stores
Angela Ahrendts tijdens haar eerste optreden tijdens een Apple-event, in september 2017.

Angela Ahrendts bij Burberry

Ahrendts trad in januari 2006 als CEO in dienst bij Burberry. Het bedrijf had te maken met veel namaakproducten met het bekende ruitpatroon. Ahrendts besloot daarom de hoeveelheid kleding en accessoires met ruitjes te beperken tot maximaal 10% van de collectie. De waarde van het bedrijf steeg in de periode dat Ahrendts CEO was van £2 miljard naar £7 miljard. De omzet verdriedubbelde en de aandelenkoers steeg met 300%. Ahrendts was in 2012 de bestbetaalde CEO van het Verenigd Koninkrijk.

angela ahrendts burberry winkel

Het geheim van dat succes? Volgens Ahrendts keek ze niet wat andere modehuizen doen, maar was de aanpak van Apple haar grootste inspiratiebron. In 2010 vertelde ze in een interview:

If I look to any company as a model, it’s Apple. They’re a brilliant design company working to create a lifestyle and that’s the way I see us.

Angela Ahrendts bij Apple

Burberry kondigde in het voorjaar van 2013 aan dat Angela Ahrendts als CEO zou vertrekken. Ze zou vanaf het voorjaar van 2014 bij Apple in dienst treden als Senior Vice President of Retail and Online Stores. Ze vervult daarmee de rol die John Browett in 2012 had achtergelaten. Browett, afkomstig van het Britse Dixons-concern, hield het maar korte tijd bij Apple vol. Waarschijnlijk omdat hij niet in de cultuur paste.

Bij Ahrendts zal dat niet gebeuren. In een interview prees ze dat de cultuur bij Apple is gebaseerd op twee pilaren: het bedrijf wil het leven van mensen veranderen (door mooie producten te maken) en de wereld mooier achterlaten (door de initiatieven van Tim Cook):

The company was built to change people’s lives. That foundation, that service mentality, that drive to continue to change lives — that is a core value in the company. And Tim then has added his on: He says it’s also our responsibility to leave it better than we found it. So you have these two amazing pillars and a culture built around that.

angela-ahrendts-ipad

Angela Ahrendts is een van de weinige topvrouwen bij Apple. Ze is verantwoordelijk voor de 500 retailwinkels en de online Apple Store. In 2015 was Ahrendts de best betaalde medewerker van Apple, met een vergoeding van 25,8 miljoen dollar op jaarbasis. Dat is $15 miljoen meer dan wat Apple CEO Tim Cook verdient. In 2014 verdiende Ahrendts zelfs $73,4 miljoen, gedeeltelijk als compensatie voor de inkomsten uit aandelen die ze misliep door Burberry te verlaten.

Welke rol heeft Ahrendts bij Apple?

Angela Ahrendts moet de Apple Stores een luxere uitstraling geven. Dit is al op een aantal punten te merken, zoals persoonlijke pasafspraken voor de Apple Watch, het uitstallen van de Apple Watch in luxe vitrines en dure producten zoals de Phantom draadloze speaker. Ahrendts moet ervoor zorgen dat Apple meer dan ooit een luxemerk is, ook al is het ondertussen een massamerk geworden.

De uitstraling van de Apple Stores was revolutionair in 2001 toen de eerste winkel opende, maar inmiddels zijn we eraan gewend. De omzet begon in 2014 af te vlakken en Apple wist wat ze nodig hadden: meer marketing. Ahrendts moet daarvoor gaan zorgen. Onder het personeel is ze in ieder geval erg populair: de wekelijkse video’s worden gewaardeerd en het verloop onder het personeel is afgenomen naar slechts 19%.

Apple Store Brussel, kijkje in de winkel met bomen

Bij Burberry vormde Ahrendts een duo met ontwerper Christopher Bailey en het idee is dat bij Apple dezelfde duo-samenwerking ontstaat met ontwerper Jony Ive. De twee zouden al verantwoordelijk zijn geweest voor de nieuwe inrichting van de Apple Stores, die onder andere in de Apple Store Brussel te zien is. Apple is sterk afhankelijk van design en van de ‘Apple-tax’: het feit dat mensen bereid zijn om meer te betalen voor het merk. Bij modemerken is dat ook vaak het geval: de hoge prijzen van handtassen staan vaak in geen verhouding tot de werkelijke productiekosten. Je betaalt voor het imago.

Bij Apple moet Ahrendts meer zorgen voor een ‘boetiek-ervaring’ in de Apple Store. Apple Stores leveren nu al meer omzet per vierkante meter op dan andere winkelketens. De enige manier om nóg meer te verdienen is om te zorgen dat mensen nog meer willen betalen voor mooie spullen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt oktober 2017