Zo gaat Apple je extra waarschuwen bij app-abonnementen

Apple gaat een extra waarschuwing geven bij het aanschaffen van een betaalde dienst in een app. Vlak na het bevestigen van de betaling komt er een extra waarschuwing in beeld, zodat je nog terug kan. Het voorkomt ook dat je per ongeluk iets afsluit wat je eigenlijk niet wil.
Benjamin Kuijten -

Steeds meer apps maken gebruik van betaalde diensten voor een vast bedrag per maand. In plaats van dat je één keer iets voor een app betaalt, betaal je maandelijks een kleine bijdrage voor bijvoorbeeld extra functies. Dit heeft voor ontwikkelaars en Apple een aantal voordelen, omdat er dan een meer constante inkomstenstroom is. Bovendien hou je gebruikers langer aan je app vast. Toch krijgen dergelijke betaalde diensten van gebruikers steeds meer weerstand. Apple gaat er nu in ieder geval alles aan doen om je duidelijk te waarschuwen voordat er echt geld in rekening gebracht wordt.

Melding voor waarschuwing betaalde dienst in apps

Betalingen in apps en in de App Store bevestig je op je iPhone en iPad met Touch ID of Face ID. Normaal gesproken is de betaling definitief zodra je jezelf identificeert, maar Apple rolt nu een extra melding uit nadat je de betaling bevestigd hebt. Met een waarschuwing in beeld weet je dat je met een vast bedrag per maand te maken hebt. Daarin is te lezen dat de dienst door blijft lopen, tenzij je minstens een dag voor de verlengdatum jezelf afmeldt via de instellingen.

Melding aankoop van app lidmaatschap.

De melding verschijnt alleen bij in-app aankopen die automatisch verlengd worden. Het geldt dus niet voor losse eenmalige in-app aankopen. Het is niet de eerste aanpassing die Apple doorgevoerd heeft op dit gebied. Sinds kort kun je ook makkelijker een overzicht bekijken voor welke apps je maandelijks betaalt. In onze tip lees je hoe je App Store-abonnement kan opzeggen. Sinds iOS 12.2 is het voor ontwikkelaars ook mogelijk om allerlei kortingen bij verlenging in apps aan te bieden. Op allerlei verschillende manieren kunnen ontwikkelaars gebruikers vasthouden of terug laten keren.

Bekijk ook

App Store abonnementen controleren

Alles over App Store abonnementen: beheren, opzeggen en misleiding

Steeds meer apps gebruiken abonnementen voor extra functies. Je kunt het lidmaatschap automatisch verlengen of tijdig opzeggen en in deze tip lees je hoe dat werkt. We bespreken ook hoe je misleiding voorkomt.

Voorkomt per ongeluk abonneren
De nieuwe optie voorkomt ook dat je per ongeluk iets afsluit wat je eigenlijk niet wil. Doordat je betalingen bevestigt met de Touch ID-sensor in de thuisknop, kan het gebeuren dat je een betaling per ongeluk bevestigt terwijl je eigenlijk de app af wilde sluiten. Met deze extra waarschuwing kun je dus nog terug. Heb je toch nog per ongeluk een aankoop gedaan, dan kun je altijd nog je geld terugvragen van App Store-aankopen.

Bekijk ook

App Store op de iPhone is traag

Spijt van een aankoop? Zo kun je geld terugvragen voor apps en andere content (refund)

Geld terugvragen voor apps en abonnementen uit de App Store? Deze tip legt uit hoe dat werkt. Je hebt bij Apple 14 dagen de tijd om (zonder gedoe) geld terug te vragen voor apps, muziek, films en meer.

Nog niet in Nederland
We hebben drie apps geprobeerd om te kijken of de extra waarschuwing ook in Nederland zichtbaar is. In onze test lukt het niet om de melding te krijgen, zowel bij apps die meteen geld in rekening brengen als die eerst een proefperiode aanbieden. Mogelijk is het dus een extra maatregel in een aantal landen, maar het zou ook kunnen dat Apple de functie nog verder aan het uitrollen is.

App Store

Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

App Store logo.

Reacties: 4 reacties

  1. Ik zou liever een melding zien de dag voor het abonnement afloopt met de vraag om te verlengen of te stoppen. Dat automatisch verlengen (vaak na een gratis proefperiode) vind ik maar niets

  2. Zou het voor jullie mogelijk zijn, om bij de door u voorgestelde app’s, te vermelden dat er eventueel een abonnement aan vast kan hangen ? Ik ben sowieso tegen elke vorm van abonnement . Maar betaal gráág de ontwikkelaar, voor zijn werk. Bedankt.

  3. Best wel snel, zoals Apple hierop regeert en met oplossing komt. Mijn complimenten. Afgelopen dagen was het al in het nieuws dat veel Nederlanders te veel abonnementen hebben (gemiddeld 11) per gezin, dus ja, ik begrijp de weerstand tegen nog meer abonnementen . De ontwikkelaar betalen, oké, die moet ook geld verdienen maar voor 50 apps 50 maal een jaarabonnement , dan ga ik nog liever over op een Nokia 3310.

  4. Ik schaf weleens voor een eenmalig bedrag de pro-versie van een app aan voor meer functies en vooral om van die advertenties af te komen.
    Ik vind vooral die bewegende advertenties heel storend en kan me dan niet meer concentreren!
    Maar nu is een app die ik vaak gebruik ook ineens bewegende advertenties gaan vertonen en ze hebben alleen maar een pro-versie voor een vast bedrag per maand!
    Een abo dus!
    Nou, daar heb ik helemaal geen zin aan!
    Maar die advertenties leiden echt heel erg af als ik met die app bezig ben.
    Ik merk al dat ik die app nu veel minder ben gaan gebruiken omdat ik er tegenop zie om m te openen vanwege die advertenties.
    Jammer hoor want het is een erg handige app en ik had graag eenmalig betaald voor een advertentieloze versie maar ik ga echt niet overal abonnementen voor afsluiten! 👎🏽 #fail