‘Ferrari, Volvo en Mercedes tonen CarPlay (iOS in the Car) tijdens autosalon Geneve’

iOS in the Car (CarPlay) gaat volgende week echt van start, zeggen bronnen. Ferrari, Volvo en Mercedes-Benz tonen concrete modellen op autoshow Geneve.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

ios_7_ios_car_navigatieApple heeft al wat kleine aankondigingen rond CarPlay (voorheen iOS in the Car) gedaan. Maar een echt grote aankondiging met fanfares en grote namen is er nog niet geweest. Dat zal volgende week veranderen, belooft de Financial Times. Zij hebben gehoord dat Apple volgende week tijdens de autoshow van Genève officieel zal aankondigen dat er deals met Ferrari, Mercedes-Benz en Volvo zijn gesloten. Mercedes-Benz is ook eigenaar van de merken Maybach en Smart. De drie merken zullen concrete toepassingen laten zien.

Vorig jaar stonden de merken al op een lijstje met geïnteresseerde automerken, samen met Honda, Nissan, Chevrolet, Kia, Hyundai en Jaguar. Concrete voorbeelden van CarPlay zijn er echter nog nauwelijks. Met CarPlay / iOS in the Car wil Apple Siri, Maps en andere diensten makkelijk bereikbaar maken op het dashboard van de auto.

iOSintheCar-aankondiging

Lees ook ons Dossier CarPlay.

Interessant is trouwens dat de autobeurs tussen 6 en 16 maart plaatsvindt, dezelfde periode waarin iOS 7.1 wordt verwacht. Dat is de eerste echt grote update van iOS 7, sinds het afgelopen najaar verscheen. In iOS 7.1 betaversies is al relevante code voor CarPlay / iOS in the Car aangetroffen. Dat werd vervolgens gebruikt om een beeld te reconstrueren hoe CarPlay eruit komt te zien. Er verscheen ook een video. Maar een promotievideo van Apple zelf, waarin alle voordelen nog eens haarfijn worden uitgelegd, ontbreekt tot op heden.

ios-in-the-car-navigatie

CarPlay is afhankelijk van een iPhone of iPad voor de dataverbinding. Google heeft de concurrerende, Android-gebaseerde Open Automotive Alliance aangekondigd. Een van de partners daarin is Audi, maar ook Honda, Hyundai en General Motors doen eraan mee. De eerste auto’s met Android-integratie worden eind 2014 verwacht, dus Apple mag wel opschieten. Wat al wel is gelukt, is om de eerste auto’s met Siri-integratie aan te bieden. Op de Nederlandse tv-reclames zijn die toepassingen nu al te zien. Een andere partij die al wat langer autodiensten aanbiedt, is Microsoft. Het Sync-systeem van Ford is erop gebaseerd. Toch betekent het niet dat je met jouw favoriete automerk altijd aan Apple, Google of Microsoft vastzit. Honda kiest er bijvoorbeeld voor om met iedereen samen te werken. Alleen bij Audi lijkt er sprake van een exclusieve samenwerking, zodat fans van dit merk straks wellicht gedwongen zijn om een Android-smartphone of tablet te kopen, als ze gebruik willen maken van alle nieuwe technologie.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 3 maart 2014, 17:26
Categorie Apple
Onderwerpen auto, carplay

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.