Voor het eerst sinds de release van ANWB Onderweg in 2012, heeft de app vandaag een grondige metamorfose gekregen. ANWB Onderweg is een app voor autobestuurders waarmee je verkeersinformatie kunt opvragen, parkeerplekken vinden en het dichtstbijzijnde tankstation raadplegen. Versie 3.0 introduceert een compleet nieuw design en enkele nieuwe functies, zodat de app weer bij de tijd is. Voor ons een mooie gelegenheid om weer met Mark de Bruin, Digital Marketing & Mobile Innovatie Expert van de ANWB, in gesprek te gaan.

Bekijk ook

Review: Vernieuwde ANWB Onderweg-app voor verkeersinformatie, parkeren en meer

ANWB Onderweg is helemaal vernieuwd. De app voor verkeersinformatie is in een nieuw jasje gestoken en heeft enkele nieuwe functies gekregen. Maar heeft de app wel bestaansrecht tussen de huidige verkeerapps?

ANWB Onderweg met nieuwe versie

Toen de eerste versie van de Onderweg-app verscheen, stonden er verschillende ANWB-apps in de App Store, die allemaal een andere functie hadden. De eerste versie van Onderweg was bedoeld als een totaalapplicatie voor in de auto, zo vertelde Mark de Bruin ons toen al. Toch bleven veel losse ANWB-apps bestaan.

Anno 2017 is die ‘versnippering’ niet anders en daar brengt de nieuwe versie van ANWB Onderweg ook geen verandering in. Waarom is versie 3.0 van ANWB Onderweg niet aangegrepen om alles bij elkaar te brengen? “De Onderweg app is al behoorlijk uitgebreid. We hebben onderzocht wat er nog meer in de app kan, maar kwamen erachter dat informatie rondom gebruik van je auto flink kan verschillen van informatie rondom bezit van de auto”, legt Mark uit aan iCulture. Niet alle klanten van de Wegenwacht hebben behoefte aan file- en verkeersinformatie. Die willen een simpele pechmeld-app, zo vertelt Mark.

Bekijk ook

Vernieuwde ANWB Wegenwacht helpt je bij autopech, alleen in Nederland

De ANWB heeft haar Wegenwacht-app vernieuwd met een compleet nieuw uiterlijk, maar heeft wel een aantal functies uit de vorige versie verwijderd. De app werkt nu bijvoorbeeld alleen in Nederland.

“Het is een technische uitdaging om alles in één app te stoppen zonder een veelkoppig monster te creëren. Je kunt beter speedbootjes maken dan een olietanker”. Uiteindelijk werken alle apps wel samen, onder andere met een overeenkomstig design. Dit is ook terug te zien in de koppelingen van de ene naar de andere app. “Het zijn dus meerdere apps die als één beleving nauw met elkaar samenwerken en waarbij de Onderweg-app de grootste en meest complete app is voor dagelijks gebruik”, aldus Mark.

Lees meer over de functies in de ANWB Onderweg-app → Review: Vernieuwde ANWB Onderweg-app voor verkeersinformatie, parkeren en meer

[mashtweet tweet=”Je kunt beter speedbootjes maken dan een olietanker” text=”Je kunt beter speedbootjes maken dan een olietanker” username=”iCulture”]

Design en verbeterde functies in ANWB Onderweg

Verreweg de belangrijkste vernieuwing in ANWB Onderweg is het nieuwe design. Mark de Bruin: “De oude app was sterk verouderd en aan vervanging toe. In totaal is er bijna een jaar aan de nieuwe versie van ANWB Onderweg gewerkt. De nieuwe app is de combinatie van populaire functies uit de vorige app, wensen van gebruikers en nieuwe functionaliteiten.” Eén van deze nieuwe functionaliteiten is de integratie met ANWB Connected Car: “Dat is een nieuwe dienst waar we bestaande en nieuwe producten verrijken met voertuigdata (OBD) die we via de ANWB Connector uit de auto halen.” Voor ANWB Connected Car heb je een dongel nodig die je in je auto plaatst. De ANWB Onderweg-app laat basisinformatie zien, zoals het type, kenteken en de locatie van je auto. In de aparte bestaande Connected Car-app vind je meer informatie, zoals verbruik en ritten. Later worden er meer functies van Connected Car aan Onderweg toegevoegd.

ANWB Onderweg-app voor tanken.

ANWB Onderweg: geen totaaloplossing voor de automobilist

ANWB Onderweg is geen totaaloplossing voor alles wat je tijdens het rijden nodig hebt. De app heeft bijvoorbeeld geen navigatie en alhoewel ANWB Onderweg wel flitsinformatie biedt, verstuurt deze geen meldingen bij naderende flitsers, zoals Flitsmeister doet. Deze meldingen gaan er op termijn ook niet komen: “Bij de verdere doorontwikkeling ligt de focus vooralsnog op het toevoegen van andere informatie.” De app is dan ook gericht op de dagelijkse rijder die geen navigatie nodig heeft, maar waar wisselende verkeersomstandigheden wel van belang zijn.

De meest unieke functie in ANWB Onderweg is het instellen van routes en het ontvangen van file-alerts, maar dit werkt alleen voor ANWB-leden. Waarom is deze functie alleen voor betalende klanten beschikbaar? “De meeste gebruikers van de app zijn ANWB-lid en inmiddels hebben miljoenen leden een ledenaccount.” Hoewel een ANWB-account in principe gratis is, heb je wel een betaald abonnement met relatienummer nodig. “Voorheen gebruikten we de opgeslagen routes alleen in de Onderweg app. In de nabije toekomst willen we ook dat gebruikers hun routes op andere plekken kunnen raadplegen. Daarvoor hebben we een unieke sleutel nodig om deze gebruikers te herkennen. Dit is bij de ANWB het unieke relatienummer.”

Rijmodus en toekomstige functies

Versie 3.0 dient nu als basis voor toekomstige uitbreidingen. Zo wordt er nu al gewerkt aan een aparte Rijmodus. Met deze Rijmodus word je via spraak op de hoogte gehouden van meldingen op je weg, zoals files, flitsers op snelwegen en wegwerkzaamheden. Het voordeel hierbij is dat je niet meer naar het scherm hoeft te kijken. De functie wordt naar verwachting later dit jaar aan ANWB Onderweg toegevoegd. De rijmodus is vooral een andere manier om de informatie aan gebruikers door te geven en is geen navigatiesysteem, zo legt Mark uit. “Het is bedoeld voor routes waar je weet hoe je moet rijden maar waar je wel live data over wil hebben”, zegt hij. “En we willen ook meer informatie gaan tonen dan alleen verkeersmeldingen: ook tanken en parkeren passen uitstekend in deze weergave”.

ANWB Onderweg route voor leden.

De focus van de app ligt de komende maanden bij de basis en het toevoegen van essentiële informatie. De app heeft bijvoorbeeld geen widget, geen 3D Touch of een Apple Watch-app. Mark geeft aan dat dat ook geen grote wens van gebruikers is: “Wensen van gebruikers met een Apple Watch krijg ik nauwelijks binnen.” Een widget om bijvoorbeeld snel een geschikte parkeerplaats te vinden lijkt er niet te komen. Mark: “Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik heel veel widgets heb geïnstalleerd, maar dat ik ze zelden gebruik.” Mark zegt wel erg benieuwd te zijn naar de ideeën van iCulture-lezers voor de app.

Dat er geen gebruik wordt gemaakt van bepaalde iOS-functies, wil echter niet zeggen dat de app niet toekomstbestendig is. “De nieuwe app voldoet op beide platformen [Android en iOS] aan de meest recente software. De technische randvoorwaarden om nieuwe technieken te gaan gebruiken zijn aanwezig.”

ANWB en CarPlay

We vroegen Mark tot slot ook nog of er plannen zijn om ANWB Onderweg of hun andere apps geschikt te maken voor CarPlay. Het aanbod aan CarPlay-apps is helaas nog vrij mager, vooral omdat Apple zelf bepaalt welke apps op CarPlay-systemen mogen draaien en welke niet. Zo willen de makers van Flitsmeister dolgraag hun app op CarPlay-systemen hebben, maar krijgen ze simpelweg geen toegang. Ook de ANWB wil aanwezig zijn in het dashboard van de auto, al zijn ze niet zo stellig met de wens voor CarPlay-ondersteuning: “CarPlay is daar inderdaad een middel voor. We volgen de ontwikkelingen op de voet.”

De nieuwe versie van ANWB Onderweg is nu voor iedereen gratis beschikbaar, maar bepaalde functies vereisen wel een apart ANWB-account, al dan niet betaald voor sommige functies.

Bekijk ook

Review: Vernieuwde ANWB Onderweg-app voor verkeersinformatie, parkeren en meer

ANWB Onderweg is helemaal vernieuwd. De app voor verkeersinformatie is in een nieuw jasje gestoken en heeft enkele nieuwe functies gekregen. Maar heeft de app wel bestaansrecht tussen de huidige verkeerapps?

Informatie

Laatst bijgewerkt
13 april 2017 om 7:42
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.