Google Drive

Google Drive-gebruikers zijn bestanden kwijt: Google biedt 3 oplossingen

Een toenemend aantal gebruikers meldt dat er bestanden zijn verdwenen op Google Drive, de opslagdienst van Google. Google heeft het probleem erkend en onderzoekt de zaak.

Update 7 december 2023: Google heeft een mogelijke oplossing voor ontbrekende bestanden, maar kan niets garanderen. Het vereist lokale opslag of handigheid met commandoregel. Op een supportpagina van Google Drive staat dat mensen die versie 84 op de desktop draaien problemen kunnen hebben met het openen van lokale bestanden die nog naar Drive gesynchroniseerd moeten worden. De oplossing bestaat uit het updaten naar de nieuwste versie van Google Drive voor Windows of macOS. Daarna moet je de hersteltool gebruiken, waarna je een map krijgt met de naam ‘Google Drive Recovery’. Heb je onvoldoende lokale opslag, dan zul je eerst meer ruimte moeten maken, zegt Google.

Een alternatief is om het volgende commando uit te voeren:

  • Windows: C:\Program Files\Google\Drive File Stream\launch.bat" --recover_from_account_backups
  • macOS: "/Applications/Google Drive.app/Contents/MacOS/Google Drive" --recover_from_account_backups

Deze tool werkt op de achtergrond in Windows en op de voorgrond in macOS. Na het uitvoeren is er een bestand ‘Google Drive Recovery’ aanwezig op de desktop. Mocht ook dit niet lukken, dan heeft Google nog een derde optie: zoeken naar eerdere bestandsversies. Je moet hierbij een Windows backup of Time Machine-backup achter de hand hebben om de gegevens te herstellen.

Hieronder lees je ons eerdere artikel van 28 november 2023.

Het zou gaan om een “beperkte groep gebruikers van Drive voor Desktop”. Google raadt aan om het account niet los te koppelen van Google Drive op de desktop en af te wachten. Vorige week meldden de eerste gebruikers al problemen met de app: zo zag een gebruiker op 21 november dat zijn Google Drive was teruggezet naar de situatie van mei 2023. Alle bestanden die daarna in Google Drive waren bewaard, bleken te zijn verdwenen. Het lukte het Google-supportteam niet om de bestanden terug te halen. Ook bij andere gebruikers bleek dat zo’n zes maanden aan recente data verdwenen was. Het Google Drive-team heeft inmiddels gebruikers geïnformeerd dat het probleem bekend is en dat er onderzoek wordt gedaan.

In de tussentijd moet je niet op de desktop op de link ‘Disconnect account’ klikken en ook niet de mappen met bestanden verplaatsen of wissen. Het gaat om deze mappen:

Windows: %USERPROFILE%\AppData\Local\Google\DriveFS
macOS: ~/Library/Application Support/Google/DriveFS

Verder adviseert Google om een kopie van deze map te maken op je lokale of externe, als dat lukt. Daarnaast kan het zin hebben om een kopie van je bestanden bij een andere opslagdienst neer te zetten, zoals iCloud, Dropbox of OneDrive – al is dat natuurlijk niet een oplossing die Google zelf noemt.

Google Drive for Desktop

De oorzaak heeft te maken met een synchronisatieprobleem, waardoor je waarschijnlijk niet je bestanden definitief kwijt bent. Tot die tijd is het beter om niet te veel te rommelen met je Google Drive-bestanden. De Google Drive-bestanden in de mobiele app en op het web zouden nog wel gewoon intact moeten zijn.

Wil je het risico spreiden, dan kun je in ons overzicht van clouddiensten kijken welke andere opties je hebt om je bestanden op meerdere plekken te parkeren. Dat hoeft natuurlijk niet voor ál je bestanden, maar wel voor documenten waar je lang aan gewerkt hebt zoals een scriptie of sollicitatiebrief.

Bekijk ook

De beste cloudopslagdiensten voor iPhone en iPad

Welke clouddiensten voor iPhone en iPad zijn de beste? Wij bekeken de verschillende diensten en wijzen aan welke de beste zijn. Waar krijg je veel gratis opslag? Bij welke zit het goed met je privacy?

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.