Google ARCore

Waarom Google’s ARCore geen bedreiging is voor Apple’s ARKit

Google's ARCore moet augmented reality-toepassingen makkelijker maken. Het lijkt sterk op Apple's ARKit, maar is het ook een bedreiging? Wij denken van niet.

Nu Apple’s ARKit een enorm succes lijkt te gaan worden, wil ook Google van de partij zijn. Ze kondigden daarom hun eigen oplossing ARCore aan, waarmee het makkelijk wordt om augmented reality-toepassingen te maken. Wat zijn de verschillen en moet Apple zich zorgen maken dat de leukste toepassingen straks op het veel massaler verspreide Android-platform te vinden zijn? Wij denken van niet.

ARCore op Android

ARCore vs ARKit

Google kondigde gisteren een eigen augmented reality-initiatief aan, met de naam ARCore. Het is gedeeltelijk gebaseerd op het Tango-project waarmee ze al langer bezig waren. Met ARCore heb je geen speciale sensoren of camera’s nodig, terwijl dat bij Tango wel nodig was. In plaats daarvan gebruik je de camera en de gyroscoop van de smartphone om de bewegingen te volgen. Google dumpt zelfs de naam Tango en gaat nu voor het herkenbare ARcore. Het laat zien dat het bedrijf een flinke omslag maakt wat AR betreft en dat zou wel eens te maken kunnen hebben met de populariteit van ARKit.

Google ARCore

Preview voor ontwikkelaars
Google heeft inmiddels een developer preview vrijgegeven, waarmee ontwikkelaars aan de slag kunnen. Daarbij zien we meteen al overeenkomsten met ARKit: ook daarbij kunnen ontwikkelaars alvast aan de slag en we hebben al diverse indrukwekkende ARKit-toepassingen gezien. Inmiddels zijn ook de eerste officiële ARKit-toepassingen van bekende bedrijven als IKEA en GIPHY klaar, zodat Apple met de komst van iOS 11 een vliegende start kan maken.

Er is echter wel een verschil. Ontwikkelaars hebben echter wel een van de nieuwste toestellen met Android 7.0 Nougat nodig en een Google Pixel of Samsung Galaxy S8. Dat beperkt meteen de mogelijkheden. Google hoopt 100 miljoen toestellen te ondersteunen, waarbij uiteindelijk ook meer toestellen van LG, Huawei en Asus het kunnen gebruiken. Maar het is een heel verschil met Apple, die belooft dat elk toestel dat vanaf september 2015 op de markt is gekomen geschikt is. Apple heeft in die periode (tussen oktober 2015 en juni 2017) bijna 400 miljoen iPhones verkocht die geschikt zijn. Dat is veel meer dan de gecombineerde verkoopcijfers van de Pixel en Galaxy S8.

ARCore toepassingen

Bij Apple gaat het bovendien om 400 miljoen toestellen die daadwerkelijk in handen van gebruikers zijn, terwijl het bij Google gaat het om een doelstelling: ze willen 100 miljoen halen, maar als je naar de verkoopcijfers kijkt hebben ze nog een lange weg te gaan. Van de Samsung Galaxy S8 zijn ongeveer 20 miljoen exemplaren verkocht en volgens Google’s eigen verkoopcijfers zijn er tussen de 1 en 5 miljoen Pixel-toestellen over de toonbank gegaan. We hebben het dan over zo’n 25 miljoen toestellen waarop je ARCore kunt proberen.

Google’s “millions of devices” moet dus vooral worden gezien als een toekomstwens die alleen gerealiseerd kan worden als LG en andere toestelmakers aanhaken. Niet als de realiteit van vandaag:

Die 100 miljoen moet gehaald zijn aan het einde van de preview, maar Google heeft nog niet aangegeven wanneer dat is gepland. Het kan dus ook over twee jaar pas zijn.

Niet afwachten bij Apple
Bij Apple hoef je niet te gaan zitten afwachten tot jouw toestel ooit ondersteuning krijgt: als je een recente iPhone hebt, is ‘ie geschikt voor ARKit. Het enige wat je hoeft te doen is over een paar weken updaten naar iOS 11. Apple claimt dan ook dat ze met de komst van ARKit meteen ‘s werelds grootste augmented reality-platform in handen hebben. Uiteindelijk zal Google Apple wel gaan inhalen, maar het kan even duren voordat alle toestelfabrikanten zijn aangehaakt. Google heeft nog niet laten weten wanneer de preview stopt en de eerste consumententoepassingen verschijnen. Ook hebben ze nog niet gezegd welke specifieke hardware nodig is qua processor, camera of sensoren.

ARCore van Google

Van de 400 miljoen iPhones die geschikt zijn voor ARKit, zal niet iedereen meteen de update naar iOS 11 installeren. Uit de meest recente cijfers blijkt dat momenteel 87% van de toestellen op iOS 10 zit. Vlak na de release van iOS 11 zal dat percentage lager liggen, dus als we uitgaan van een voorzichtige schatting van 75% zullen er rond de 300 miljoen toestellen straks klaar zijn voor ARKit.

Bij Android liggen dergelijke updatepercentages lager: Android Nougat staat op nog maar 13 procent van de toestellen. Uitgaande van 2 miljard actieve Android-toestellen kom je ook op 300 miljoen stuks uit, maar een groot deel daarvan zal niet over de juiste hardware beschikken of niet tijdig worden aangepast door de fabrikant. Het zal daardoor lastig worden om een grote groep Android-gebruikers te laten kennismaken met ARCore.

Inhaalslag op langere termijn
Op termijn zal dat wel gaan veranderen. Apple zal waarschijnlijk de komende twee, drie jaar voorop lopen met toepassingen en ARCore maakt daarna een inhaalslag, door de techniek voor veel meer toestellen en gebruikers beschikbaar te stellen. Maar voorlopig is dat nog niet het geval. Google heeft het voor de ontwikkelaars in ieder geval zo makkelijk mogelijk gemaakt, door naast Unity en Unreal Engine ook Java en OpenGL te ondersteunen.

ARCore: wat is het?

Maar wat is ARCore nou eigenlijk? Net als ARKit is het een software-framework waarmee je augmented reality-functies kunt toevoegen aan apps. Google heeft net als Apple een software development kit (SDK) uitgebracht met een preview die te gebruiken is op de nieuwste Google Pixe-ltoestellen en Galaxy S8 met Android 7.0 Nougat of nieuwer.

ARCore toepassing vogelverschrikker

Beide maken gebruik van de principes van visual inertial odometry. De software gebruikt data van de camerasensor en combineert dat met data van de gyroscoop, versnellingsmeter en andere sensoren. Daarmee is het mogelijk om de positie en de beweging te meten, zodat het toestel weet in welke richting je kijkt en hoe je beweegt. Dergelijke toepassingen waren al eerder mogelijk op iPhones en Android-smartphones, maar met ARKit en ARCore wordt de herkenning veel nauwkeuriger. Daardoor zien de toepassingen er realistischer uit. ARKit en ARCore doen het zware werk, om bijvoorbeeld de belichting, bewegingen en de herkenning van platte vlakken te doen. De ontwikkelaar hoeft alleen nog maar leuke toepassingen te bedenken.

ARCore: 3 componenten

ARCore richt zich op drie dingen, net als ARKit trouwens:

  • Bewegingsdetectie: Met de camera van de smartphone wordt gekeken naar vaste punten in de kamer, die als ijkpunt kunnen dienen om de positie, richting en beweging van het toestel kunnen dienen. Zo wordt het mogelijk om virtuele objecten op een geloofwaardige manier in de kamer te plaatsen.
  • Begrip van de omgeving: ARCore herkent horizontale vlakken, zodat het toestel weet of je er een object kunt neerzetten.
  • Belichting: ARCore meet de lichtomstandigheden in de kamer en zorgt ervoor dat schaduwen en belichting van het virtuele object realistisch overkomt.

Maar zoals aangegeven: zelfs als Google de hardware-eisen voor ARCore versoepelt zal de adoptie een groot struikelblok blijven. Er komen leuke toepassingen aan, waar de meeste Android-gebruikers alleen vanaf de zijlijn naar kunnen kijken en waarbij onduidelijk is op welke toestellen het nou uiteindelijk zal gaan werken. Google houdt het vaag: “we zullen later dit jaar meer bekendmaken”.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 30 augustus 2017, 10:41
Categorie Achtergrond
Onderwerpen arkit, augmented reality, google
Software iOS 11

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.