Facebook brengt videoplatform Watch uit in Nederland en België

Concurrentie voor YouTube Premium?
Facebook Watch, het videoplatform van het sociale netwerk, komt ook naar Nederland. Voorheen was Facebook Watch alleen te gebruiken in de Verenigde Staten, maar daar komt nu verandering in.

Op de dag dat YouTube Premium in Nederland beschikbaar is, kondigt Facebook aan om haar Watch-platform ook in Nederland uit te brengen. Het gratis videoplatform biedt allerlei originele videocontent via het sociale netwerk. Facebook wil zich van andere videodiensten onderscheiden door de video’s socialer en interactiever te maken.

Facebook Watch in Nederland en België

Exact een jaar geleden kondigde Facebook haar Watch-platform aan. Facebook Watch is zowel te zien via de mobiele-app als via de desktop en de Apple TV-app van Facebook. Het afgelopen jaar was de videodienst alleen te gebruiken in de Verenigde Staten, maar deze week wordt de dienst wereldwijd uitgerold. Vanaf donderdag is de dienst voor de meeste gebruikers te zien, maar het kan enkele dagen duren voordat je hem in Nederland en België ziet verschijnen.

Facebook Watch bevat video’s die speciaal voor dit platform gemaakt zijn. In tegenstelling tot YouTube kun je met Facebook Watch zien waar je vrienden zoal naar gekeken hebben. Ook kan je bijvoorbeeld meedoen aan een quiz of invloed uitoefenen op het verloop van een programma. Het combineert dus het sociale aspect van Facebook met het kijkaspect van YouTube. De focus bij Facebook Watch ligt op shows die bestaan uit meerdere afleveringen. Het draait dus minder om losse video’s die je nu al op Facebook vindt. Een voorbeeld hiervan is SKAM Austin, een show over het leven van tieners. Een ander voorbeeld is Red Table Talk, een talkshow met Jada Pinkett-Smith, de vrouw van Will Smith.

https://www.facebook.com/facebook/videos/10156384275581729/

Gratis met advertenties
Naast Facebook Watch komt in september in Nederland en België ook het Ad Breaks-platform beschikbaar, zodat er advertenties tijdens de programma’s getoond kunnen worden. Facebook is van plan om het komende jaar tussen de $1 miljard en $2 miljard uit te geven aan deals voor Facebook Watch. Facebook Watch is gratis te gebruiken en er is ook geen betaalde versie zonder advertenties. Facebook verdient dan ook vooral geld met de statistieken en de reclames die getoond worden, zoals nu ook het geval is met Facebook zelf.

Concurrentie voor YouTube Premium en Apple?
Hoe anders is dat nu bij YouTube, dankzij de komst van YouTube Premium in Nederland. Hiermee koop je de advertenties af en kun je de video’s onbeperkt reclamevrij blijven kijken. Toch is de insteek van YouTube en Facebook Watch anders, omdat bij YouTube iedereen zelf zijn of haar eigen filmpjes kan plaatsen. Naast Facebook komt ook Apple met haar eigen nog naamloze video-on-demand dienst, waarvoor ze diverse deals gesloten hebben. In ons overzicht van Apple-shows lees je wat er zoal aan zit te komen. In tegenstelling tot Facebook Watch wordt Apple’s videodienst zeer waarschijnlijk wel betaald.

Bekijk ook

YouTube Premium gestart in Nederland en België

Reclamevrij naar YouTube-kijken kan nu ook in Nederland en België. Hiermee kun je offline kijken en heb je toegang tot YouTube Originals.

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.